Touchknapper i elbiler kan være skyld i ulykker

Kapacitive berøringsknapper i biler kan være irriterende at bruge og kobles nu sammen med ulykker i Volkswagens elbiler.

Touchknapper i elbiler kan være skyld i ulykker

Undersøgelser viser, at store touchskærme i biler kan være farlige, og nu beskyldes kapacitive berøringsknapper for også at være det. I USA kobles ratknapperne i Volkswagens elbiler nu sammen med en række bilulykker.

Se også: Sammenlign elbiler på pris og specifikationer

Touchknapper og skærme i biler – en farlig trend

Af alle de seneste tendenser inden for bilteknologi og -design er indførelsen af kapacitive betjeningselementer og store touchskærme frem for mekaniske knapper blandt de mest uheldige.

For bilproducenterne giver denne trend god mening. Det giver et flot og minimalitisk design og kræver færre bevægelige dele, der er dyre og kan gå i stykker. For bilejerne kan både berøringsknapper og skærm være til stor frustration – og nu siger nogle Volkswagen-ejere, at kapacitive touchknapper på rattet er skyld i deres bilulykker.

Med kapacitive berøringsknapper på rattet kan man let strejfe knapper og aktivere funktioner, som for eksempel genoptagelse af fartpilot. Og det er netop hvad ejerne mener, der er sket for dem.

Se også: Test og anmeldelser af elbiler

Mange af hændelserne skete, mens ejerne parkerede deres biler. Det betyder, at de fleste af ulykkerne skete ved relativt lave hastigheder, men tre af de 13 crash-rapporter fra National Highway Traffic Safety Administration, som mediet Ars Technica gennemgik, involverede skader på passagererne.

I mindst ét tilfælde registrerede bilens sorte boks ikke en ulykke, og airbaggene blev ikke udløst, men ID.4-bilen fik skader på batteripakken for flere tusinde dollars.

Se også: Disse elbiler er Bedst i Test

Volkswagen dropper touchknapper

Hos Volkswagen har man hørt de mange klager over de kapacitive berøringsknapper på rattet og under infotainmentskærmen.

I oktober 2022 meddelte chefen for VW Personbiler, Thomas Schäfer, at på grund et  overvældende antal klager fra kunder “bringer vi trykknaprattet tilbage! Det er det, kunderne vil have fra VW,” skrev han.

Det er dog ikke sket endnu. De seneste elbiler fra Volkswagen bruger stadig de samme kapacitive berøringsknapper. Volkswagen forventes først med ID.2all at introducere et nyt rat med de gode gammeldags trykknapper. Volkswagen ID.2all forventes lanceret i 2025.

Se også: Kommende elbiler i 2024, 2025 og 2026

Vi anbefaler:
Her er de billigste elbiler i Danmark
Markedets bedste forsikring af elbiler får du hos if