Zeekr 7X: Billigere og bedre end Tesla Model Y
Zeekr, der ligesom Volvo, Polestar og Lotus, er ejet af koncernen Geely, har løftet sløret for sin nyeste elbil: SUV’en Zeekr 7X.
Den imponerer både på design, vanvittige specifikationer såsom verdens hurtigste opladning og ikke mindst en pris, der er lavere end prisen på den direkte rival, Tesla Model Y.
Se også: Se kommende elbiler i 2024, 2025 og 2026
Direkte konkurrent til Tesla Model Y
Hvis der er én elbil, som samtlige producenter gerne vil overgå i salget, så er det Tesla Model Y – for den er den klart bedst sælgende elbil, hvis man ser bort fra de seneste måneders salgsnedgang hos Tesla.
Og det er da også netop Tesla Model Y, som Zeekr 7X byder op til dans. Zeekr 7X er en mellemstor SUV bygget på Geelys SEA-platform og måler 4.825 mm i længden, 1.930 mm i bredden og 1.656 mm i højden med en akselafstand på 2.925 mm. Det er 75 mm længere, 10 mm bredere og 32 højere end Model Y, mens akselafstanden er 35 mm længere.
På trods af at den er lidt mindre end nogle af konkurrenterne såsom NIO EL6 og Xpeng G9, hævder Zeekr, at 7X har den mest rummelige kabine i sin klasse. Her er hele 32 opbevaringsrum og et stort bagagerum på 616 liter.
Se også: Specifikationer og billeder af Zeekr 7X
Verdens hurtigste opladning
Zeekr 7X fås både med en enkelt motor og med to motorer. Alle versioner har en 310 kW (415 hk) siliciumkarbid-elmotor på bagakslen, mens der i modellerne med to motorer er tilføjet en 165 kW (221 hk) elmotor til forakslen. Det giver Zeekr 7X en hurtig accelerationstid fra 0 til 100 km/t på ned til 3,8 sekunder.
SUV’en er bygget på en 800 volt arkitektur, som sikrer verdens hurtigste opladning fra 10 til 80 procent på kun 10,5 minutter i varianten med LFP-batteri ligesom den nyligt annoncerede sedan, Zeekr 007. Varianten med NMC-batteri tager 15 minutter.
SUV’en fås med to forskellige batterier: et 75 kWh LFP-batteri med en CLTC-rækkevidde på 605 km og en 100 kWh NMC-batteri, der udvider CLTC-rækkevidden til 780 km. Det svarer til WLTP-rækkevidder i omegnen af henholdsvis 569 og 734 km.
Se også: Sammenlign elbiler på pris og kvalitet
Minimalistisk design og interiør
Zeekr anvender et designsprog kaldet ”Hidden Energy” og har på fronten – hele vejen mellem de to forlygter – en interaktiv såkaldt Zeekr Stargate LCD-skærm, som er i stand til at projicere beskeder og billeder.
Indvendigt finder man et stilrent interiør, hvor der sidder en stor infotainmentskærm og en LCD-førerskærm, og det hele drives af en Qualcomm Snapdragon 8295-chip.
Bagsædepassagererne kan nyde godt af bakkeborde, som man kender fra passagerfly, og hvis man betaler sig til det, kan man få elbilen udstyret med underholdningsskærme til hvert bagsæde og opvarmede/ventilerede sæder.
Bilens førerassistentfunktioner drives af to Nvidia Orin-X-chips, LiDAR-sensor, HD-kameraer og mmWave-radarer.
Se også: Test og anmeldelser af elbiler
Zeekr 7X kan få en vild dansk pris
Zeekr 7X har en pris, der starter ved 239.000 kinesiske yuan. Dermed matcher Zeekr den kinesiske pris på Tesla Model Y på 249.900 yuan.
I Danmark koster Model Y til sammenligning 329.990 kroner. En mulig dansk pris på Zeekr 7X kan blive lavere end Model Y, hvis man kigger på, hvilken prisforskel Geely har på sine Polestar-elbiler i Danmark og Kina.
Polestar 2 koster fra 390.000 kroner eller 299.800 yuan, og regner man med samme forskel, vil Zeekr 7X koste 310.000 kroner i Danmark. Autocar forventer en britisk pris på 40.000 pund, hvilket bekræfter en uhyre lav pris i det leje.
Det lyder næsten for godt til at være sandt, når man tænker på, hvor meget teknologi 7X kommer med. Dertil er der også EU’s hævede told på kinesisk producerede elbiler, som kan gøre den dyrere. Vi vil altså ikke blive overraskede, hvis Zeekr 7X bliver noget dyrere, men der lader til at være lagt op til en gevaldig prisoffensiv.
Med sin konkurrencedygtige pris, rummelige kabine, avancerede teknologi og imponerende præstationer vil Zeekr 7X uden tvivl få en betydelig indflydelse på det hurtigt voksende marked for elektriske SUV’er – både i Kina og i Europa. Apropos Europa skulle Zeekr være på vej til Danmark, men producenten har endnu ikke oplyst et nærmere tidspunkt.
Vi anbefaler:
Disse elbiler er Bedst i Test
Elbiler der kommer i 2024, 2025 og 2026
Se priser på Danmarks billigste elbiler