Norlys’ køb af Telia er på plads – hvad betyder det for dig?

I september annoncerede Norlys, at man ville købe Telia for 6,25 mia. kr. Nu er købet gennemført, og dermed har Danmark har dermed fået en ny mobiloperatør.

Norlys’ køb af Telia er på plads – hvad betyder det for dig?

Norlys, som er Danmarks største energi- og telekoncern, har meddelt, at selskabets opkøb af teleselskabet Telia er gennemført. Det sker, efter selskaberne annoncerede planerne om handlen tilbage i september. Efter konkurrencemyndighederne godkendte handlen i februar, er Telia nu blevet en del af Norlys.

Opkøbet af Telia sikrer Norlys cirka 1,9 millioner kundeforhold og 800 medarbejdere, som nu er en del af Norlys-koncernen, skriver Finans. Prisen for handlen er 6,25 milliarder kroner.

Se også: Norlys køber Telia for 6,25 milliarder kroner

“Norlys-brandet får helt ny relevans”

Der er i den grad glæde at spore hos Claus Flyger Pejstrup, der er koncerndirektør i Norlys med ansvar for slutkundeforretningen.

”Det er fantastisk glædeligt, at vi nu står med nøglerne i hånden. Det her er en dag, vi har set frem til og forberedt os på længe. Norlys-brandet får en helt ny relevans som leverandør af en fuld palet af energi- og teleprodukter til hjemmet og virksomheden.”

Købet er dog ikke sket over natten. Som med andre køb i denne størrelse har det været en længerevarende proces at gennemføre ejerskiftet.

I september underskrev Norlys en aftale med Telia Company om købet af Telias danske forretning, der også omfatter et 50 procent ejerskab af Danmarks største mobilnet, TT-Netværket. Det betyder, at Norlys nu er en af fire netværksoperatører i Danmark. Senere i september stemte et stort flertal af Norlys’ repræsentantskab ja til købet, og i februar godkendte konkurrencemyndighederne handlen, som altså nu er gennemført.

”Vi er nu fuldt konkurrencedygtige på teleområdet med mobil, tv og internet på både fiber og 5G. Norlys får en markant landsdækkende markedsposition, som vil skubbe til konkurrencen og bringe os tættere på kunderne – blandt andet overtager vi 31 butikker, som på sigt kan sælge hele vores produktportefølje,” siger Claus Flyger Pejstrup.

Se også: Efter Norlys-opkøb af Telia: Dette kommer der til at ske

Hvad sker der med Telia efter Norlys’ opkøb?

For danske kunder hos Telia vil der på den kortere bane ikke være nogle forskelle at se eller mærke efter opkøbet. Telia hedder stadig Telia, og Telias lavprisselskab Call me eksisterer også fortsat. Men på den længere bane vil der ske store ændringer.

Norlys fortsætter pt. med at sælge de eksisterende produkter og til samme vilkår som tidligere. I løbet af de første 1-2 år skal Norlys genetablere it-systemer og udfase de servicekontrakter, som Telia har indgået om eksempelvis roaming og fakturering. Disse kontrakter har forskellige udløbsdatoer, men løber i op til to år. Derefter vil Norlys være klar med egne løsninger.

På sigt skal kunderne vænne sig til, at Telia bliver til Norlys, og selskabet vil i den forbindelse gentænke konceptet for Telias 31 fysiske butikker – noget, der dog vil tage tid, oplyser Norlys’ kommercielle direktør. Norlys har tidligere oplyst, at man vil sælge mobilabonnementer, bredbånd, telefoner, tv, streaming, ladestandere og energiaftaler i sine butikker.

Selskabet har også tidligere oplyst, at der ikke vil ske nogle ændringer for Call me-brandet og selskabets kunder.

Norlys vil ruske op i et stille telemarked

Med Norlys’ opkøb af Telia forventer Nicolas Fredriksen, der er analytiker på mobilsiden.dk, at Norlys rusker op i et ellers stille telemarked.

“Tillykke til de danske telekunder, som med Norlys får en udbyder, der virkelig vil det danske marked. Med Telia ude vinker vi samtidig farvel til aktør, som egentlig aldrig satsede i Danmark,” siger Nicolas Fredriksen, der er analytiker på mobilsiden.dk, og tilføjer:

“Der er tale om en handel, der også giver god mening for Norlys. Dels får de langt bedre udnyttelse af deres back office og kundeservicemedarbejdere, og dels øger de deres pallette af komplementære produkter og tjenester til danske husstande og virksomheder,” afslutter han.

Se også: De bedste og dårligste teleselskaber målt på kundeservice