Vildt elbilbatteri fra CATL kommer til Europa
Ved dette års IAA Mobility-bilmesse, som aktuelt finder sted, har verdens største batteriproducent CATL præsenteret en ambitiøs europæisk offensiv med lanceringen af det nye Shenxing Pro-elbilbatteri i Europa.
CATL’s satsning i Europa kan gøre kommende europæiske elbiler langt mere konkurrencedygtige med ekstremt lang rækkevidde og opladning på kun 10 minutter.
Se fordele og ulemper ved forskellige batteriteknologier, og bliv klogere på, hvorfor du bør overveje privatleasing.
Se også: Se garantien på alle elbiler i Danmark
758 km rækkevidde og opladning på 10 min.
Kinesiske CATL har præsenteret sit nye Shenxing Pro-batteri i München som led i en europæisk offensiv. LFP-batteriet lanceres i to varianter.
Shenxing Pro Super Long Life & Long Range Battery er en variant af batteriet med en høj kapacitet på 122 kWh og en lang WLTP-rækkevidde på 758 km. Batteriets levetid er på hele 12 års eller 1 mio. km, og kun 9 procent kapacitet går tabt i løbet af de første 200.000 km kørsel. Selv om ladehastigheden ikke er i fokus i denne variant, går det stadig lynhurtigt: 10 til 80 procent er overstået på kun 15 minutter.
Shenxing Pro Super-Fast Charging er den anden variant med en kapacitet på 110 kWh og en WLTP-rækkevidde på ”kun” 683 km. Batteriet klarer en opladning fra 10 til 80 procent på kun 10 minutter med en endnu ukendt maksimal DC-ladeeffekt. Det svarer til 478 km rækkevidde på kun 10 minutter.
CATL har allerede to batterifabrikker i Europa (Tyskland og Ungarn), og en tredje er på vej i Spanien, hvor CATL skal producere LFP-batterier for Stellantis. CATL har nu planer om at udvide i Europa med materialeproduktion, batteriproduktion, genbrug og genanvendelse for at fremskynde den grønne omstilling i Europa.
Se også: Test og anmeldelser af elbiler
Kommende europæiske elbiler bliver meget bedre
At CATL satser benhårdt på det voksende europæiske elbilmarked, er godt nyt for europæiske og danske elbilister, som i fremtiden kan se frem til elbiler med endnu bedre batterier – ja, faktisk markedets bedste.
Når CATL med sin europæiske offensiv gør sine førende elbilbatterier lettilgængelige for europæiske bilproducenter som BMW, Stellantis og Volkswagen, styrker det ikke kun CATL’s førerposition på markedet for batterier. Det gør også de europæiske elbiler endnu bedre end i dag.
Udviklingen er dog også et vidnesbyrd om, at den teknologiske udvikling inden for elbilbatterier er gået ekstremt hurtig særligt det seneste år. Det er uhyre svært for de europæiske bilproducenter med egen batteriproduktion at følge med kinesernes tempo. Senest har både BMW og Mercedes-Benz præsenteret ny 400 kW opladning i deres kommende elbiler, men selv i disse elbiler er ladetiden langsommere end i Shenxing Pro-batteriet og batteriet i andre kinesiske mærker som BYD (kun i Kina), Xpeng og Zeekr.
Derfor vil vi formentlig se flere europæiske elbiler komme med CATL’s førende Shenxing Pro-batterier, fordi forbrugerne i stigende grad vil efterspørge elbiler med hurtig opladning, lang rækkevidde og lang levetid og ikke gårsdagens batteriteknologi med ”kun” 200 kW opladning, en ladetid på 25-30 minutter og en batterigaranti på 8 år.
Se også: Se hvilke elbiler der er Bedst i Test
Perspektivering
Der findes mange forskellige typer af batterier til elbiler, som alle har hver deres fordele og ulemper. Typen af batteri er værd at kende mere til, inden man køber en elbil.
Skal du vælge en elbil med LFP, NMC eller en anden type batteri? Læs om fordele og ulemper ved de forskellige batteriteknologier her.
Den hastige udvikling af elbilbatterier er en god grund til at overveje at privatlease elbil. Da undgår du pludselige værditab som følge af, at dagens batteriteknologi fra den ene dag til den anden bliver pludseligt forældet. Se fordele ved privatleasing.
Vi anbefaler:
Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027
Hvilken ladeboks og ladeløsning skal jeg vælge?
Sådan passer du bedst på elbilens batteri