Hvordan bliver Apple Car? Her er vores bud på Apples elbil
Selvom det stadig er en ret vild tanke, så kan der efterhånden ikke være nogen tvivl om, at Apple er på vej ind på bilmarkedet med deres rygtede Apple Car. Og man forstår dem godt. Ud over at det er et marked i voldsom vækst og udvikling, så passer det perfekt ind i Apples allerede omfattende økosystem. Det store spørgsmål er stadig, hvordan Apples elbil bliver. Bliver den stor, lille, billig, dyr? Det får du her vores bud på.
Rygterne om Apple Car tager til
Første gang vi her på Mobilsiden.dk skrev om Apple Car-elbilen var tilbage i 2015, hvor de første rygter dukkede op. Dengang var det ikke mange elbiler, der rullede rundt på vejene. Alligevel fortalte rygterne, at Apple bilen ville blive elektrisk og ville være klar i 2020. Sådan gik det dog ikke helt og mange mente dengang det var ønsketænkning. Alligevel hang rygterne om Apple Car fast og dukkede af og til op. Året efter kom det frem, at Apple ville teste en bil på de amerikanske veje og i 2018 kørte en bil med deres teknologi næsten 80.000 miles. Herefter blev der meget stille omkring “Project Titan”, som elbils-projektet angiveligt bliver kaldt internt.
I 2020 begyndte rygterne omkring en Apple bil igen at dukke op. Specielt i slutningen af året hvor projektet fik en ny chef og Apple hyrede en ekspert på området fra selveste Porsche. Slutningen af 2020 og starten på 2021 er det væltet ind med nyt omkring Apples elbil, og når det sker, så ved vi der er noget om det. Specielt når en bilproducent som Hyundai bekræfter, at de har haft forhandlinger med Apple omkring en elbil, men at de nu er stoppet.
Læs også: Elbiler tager fortsat markedsandele i Danmark
Leder efter ny bilproducent at arbejde sammen med
Derfor fortæller seneste nyt om Apple Car, at producenten er på jagt efter en ny partner til Project Titan. Og her er allerede flere i spil, fx BMW, Magna og flere japanske bilproducenter. Angiveligt vil Apple i løbet af 2021 gøre det officielt, at en elbil er på vej.
På trods af, at der utallige rygter omkring Apples elbil, så er det intet omkring bilens udseende, selvkørende teknologi, pris og andre funktioner. Og det er vel nærmest det mest interessante? Lige nu, og indtil Apple bilen kommer, vil der ske en ufattelig hurtig udvikling af elbilerne. Og det er et marked, hvor der allerede nu er exceptionelt stor konkurrence. Hvordan mon Apple vil skille sig ud og gøre deres bil mere attraktiv?
Se også: Internet til bilen – her er det bedste
Vores bud på Apples elbil
Inden vi kaster os ud i gætterier omkring Apples første bil, så lad mig gøre det klart, at dette sker på baggrund af både rygter samt kenskab til både Apple og bilmarkedet. Herunder får du bud på Apple Car fra Steen, Nicolas, Lasse og undertegnede.
Lasse om Apple Car:
“Det er jo efterhånden en offentlig hemmelighed, at Apple arbejder på en selvkørende bil. Apple har ikke for vane at lancere nye produkter, før de er forfinede til nærmest perfektion, så jeg tror, at Apples selvkørende bil kommer til at ligge på det højeste niveau 5 inden for automatisering af biler. Apple har før haft ’mod’ til at fjerne vigtige komponenter såsom lydudgangen i iPhones, så hvorfor kunne Apple ikke også finde på at fjerne rattet i deres bil, hvis bilen kan køre helt af sig selv?
Jeg er i tvivl, om Apples vil bliver banebrydende i forhold til batteri, rækkevidde og lignende. Apple er formentlig begrænset af sin sparsomme erfaring inden for bilverdenen, men på softwaresiden er jeg sikker på, at Apples bil vil brillere. Bilen vil selvfølgelig blive en del af Apples lukkede økosystem, og ens iPhone kan garanteret tale sammen med bilen på helt nye måder, som vi i dag ikke kan forestille os.
Alene fordi Apple hidtil har foretaget test af selvkørende teknologier med SUV’er, forestiller jeg mig, at Apples selvkørende bil bliver en SUV/crossover i stil med VW ID.4, Tesla Model Y og Nissan Ariya. Designet vil være både minimalistisk og let at genkende som en Apple-bil.
Men Apples bil bliver nok ikke for alle og enhver. Apple er ikke bange for at tage sig godt betalt for nogle af sine produkter, f.eks. AirPod Max, flere Mac-produkter og efter sigende også det kommende VR-headset til 3.000 dollar. Rygter peger også i retning af, at det bliver en high end-model. Jeg er derfor bange for, at vi nok ligger i prislejet 300.000-400.000 kroner før afgifter.”
Nicolas om Apple Car:
“Apple Car kommer garanteret uden oplader og Android Automotive, og hvis man vil have hjul på bilen koster det selvfølgelig en ekstra slant. Spøg til side. Når Apple Car kommer, vil vi alle blive blown away af et futuristisk og seamless design. For at lykkes må Apple Car imidlertid indtage bilmarkedet på samme måde som iPhone indtog mobilmarkedet i 2007. Apple må ganske enkelt redefinere bilen og levere en SmartCar, som verden ikke har set magen til.
Som det var med den første iPhone, vil den første Apple Car ikke være båret frem af hardcore tekniske specifikationer, men være båret frem af bløde kvaliteter som udseende, intuitive funktioner og brugervenlighed.
Hjemkaldelse af biler pga. af fejl er imidlertid en kæmpe party-killer for alle bilproducenter. Som bilproducent kommer Apple næppe udenom at måtte tilbagekalde 1000 milliarder biler pga. et eller andet trivielt og ganske alvorligt.
Apple vil nok sande, at smartphones på fire hjul er en smule mere avanceret at levere end iPhones. Men hey. Jeg kan ikke gøre andet end at se frem til lanceringen af den første Apple Car. Den første vil garanteret fejle, men efterfølgende Apple Cars kan absolut finde en vej ind i fremtiden. Det er egentlig kun et spørgsmål om, hvor mange tilbageslag Apple rent faktisk kan og vil udholde”, Nicolas Fredriksen, Teleanalytiker.
Steen om Apple Car:
“Forventer naturligvis det bliver en elbil og at det bliver en bil i stil med Tesla. Den får selvkørende funktioner og bliver udviklet, så den på sigt kan være 100 procent selvkørende. Lovgivningen i 2024 vil formentlig ikke tillade en 100 procent selvkørende bil. Der kan gå mange år endnu, inden det er tilladt, men den vil kunne opdateres med en software til dette.
Designet vil være af høj klasse med så få håndtag og åbninger som muligt. Man vil kunne låse den op med iPhone, Apple Watch eller ansigtsgenkendelse. Jeg forventer, at Apple Car bliver en rullende iPhone og at den kan bruges helt uden at have iPhone i nærheden, når bil og iPhone først er parret og sat op til hinanden. Lige som Apple Watch.
Når man forlader bilen, vil rattet trække sig sammen og skubbe sig ud igen, når man nærmer sig med sin iPhone og Apple Watch. Bilen kan kun køre, når rattet har registreret, at det er den primære chauffør, der sætter sig i førersædet. Dette for at mindske risikoen for tyveri.
Forruden vil også kunne udnytte AR-teknologi til at oplyse om trafik, omgivelserne generelt og så videre. Siri bliver essentiel del til styringen af bilen og man vil praktisk talt kunne styre alt i bilen med stemmen. Det vil være godt for sikkerheden, da man så kan holde hænderne på rattet og øjnene på vejen hele tiden.
Siri vil kunne sætte farten, tænde lyset, starte navigation og så videre. Man skal ikke engang bruge hænderne til at spænde sikkerhedsselen – man skal bare sige sikkerhedssele, når man sidder i sædet og så spændes den på en. Jeg forventer også, at flere brugere vil kunne benytte Siri på samme tid i bilen. Der vil være en eller to primære ”bilchefer”, der kan over rule alle andre i bilen, men andre passagerer vil også kunne kobles til Siri og få den til at udføre ordrer. For eksempel kan børn på bagsædet bede Siri aktivere streaming fra en videotjeneste på skærmen, der sidder bag førersædet.
Apple er kendt for at levere notorisk ringe mobilantenne på deres telefoner. Når de sender opdateringer ud til deres telefoner, er de smækfyldt med fejl. Der ligger en kæmpe opgave forude for Apple til at få dette til at spille problemfrit. En opkoblet bil med elendigt signal kan blive katastrofalt – endda fatalt for passagerne.
Apple er heller ikke kendte for at lave telefoner med lange batteritider, men skal Apple have en chance på bilmarkedet, skal de matche de bedste. Jeg forventer, at Apple Car kan køre mindst 1.000 kilometer på en opladning og at den kan lades op 5 minutter.
En Apple Car vil være en direkte udfordring for alverdens hackere, der sidder klar til at overtage bilen og køre den i grøften eller andet mere vildt. Apple skal sætte alle sejl ind på at sikre bilen mod hackere og det er næsten endnu vigtigere end at udstyre med den airbags.
Brugerne kan tjekke bilens tilstand på iPhone, Apple Watch, iPad eller Mac og se, hvordan batteriet har det, hvilke dele af bilen der trænger til at blive justeret eller udskiftet. Apple vil i den forbindelse have særlige Apple Car autoriserede værksteder, der skal forbedre og reparere bilen, når noget fysisk skal skiftes. Ellers vil software-opdateringer automatisk blive skubbet ud til. Jeg forventer, at bilen ganske enkelt ikke kan køre, hvis den ikke har Apple autoriserede dele eller er blev repareret på et Apple autoriseret værksted.
Apple Car får en pris fra 1 million kroner, mindst.”
Daniel om Apple Car:
Vi ser allerede nu, hvor stort fokus Apple har på design og materialer, når det kommer til mobiltelefoner og deres andre enheder. Og det er uden tvivl noget, som også er af stor vigtighed i deres elbil. En Apple Car skal vække opsigt, men heller ikke være for fremtidsagtig. Folk skal kunne se sig selv køre rundt i den. Jeg forventer derfor, at det vil være en sedan med sportslige designtræk – ala den nye Tesla Model S 2021, i et design som passer bedre i bybilledet om 4-5 år.
Så udadtil er designet vigtigst, men for Apple er softwaren bilens virkelige styrke. Apple har brugt lang tid på at bygge et omspændende økosystem op af hardware, software og tjenester. Og det er netop disse, som vil gøre Apple bilen uimodståelig for mange. Softwaren i Apple Car, lad os bare kalde den “carOS”, vil drage nytte af økosystemet og være fuldstændig integreret med alt fra iPhonen til specialudviklede Fitness+ træningsprogrammer. Det lyder måske overdrevet, men med en selvkørende bil på højeste niveau, så kan man lave alt andet end at køre bil, når man transporteres rundt. Selvom der ved niveau 5 ikke behøves et rat, så tror jeg stadig, Apple Car vil være udstyret med et. Level 5-selvkørende teknologi vil betyde, at bilen ikke behøver en fører. Den vil kunne betjenes direkte fra en iPhone, Apple Watch eller Siri. Det betyder, at den blandt andet vil blive udstyret med LIDAR-sensorer, som vi sjovt nok ser integreret i nyeste iPhones.
Og bag softwaren i Apple Car vil vi finde en ekstrem kraft. Ikke til at trække selve bilen, men til at håndtere spil og AR- og VR-tjenester. Der er allerede et VR-headset på vej fra Apple og mon ikke dette spiller perfekt sammen med Apple Car.
Der bliver nævnt et revolutionerende monocel-batteri med rygterne om Apple elbilen. Men egentlig tror jeg ikke, at, når den endelig er en realitet, vil være revolutionerende på det område. Alle de store garvede bilproducenter spenderer milliarder i udviklingen af bedre og grønnere batterier, og hvis Apple er heldige, så vil de kun være på niveau med disse. Så uden at blive for specifik, så får den en rækkevidde som konkurrenterne og en hurtig opladning af samme styrke. Hvad vi i stedet kan være sikre på er, at sikkerheden i batteriet vil være helt i top. Og sikkerhed er generelt noget Apple vil have fokus på med elbilen. Går der noget galt, så står hele klodens medier klar, inklusiv Mobilsiden.dk.
Prisen på Apple Car? Den bliver ikke billig, men heller ikke dyrere end, at det er overkommeligt for mange. Det handler som sagt mere om tjenester og økosystem end prisen på hardwaren.”
Apple Car forventes tidligst at gå i produktion i 2024. Hvad er dine tanker omkring Apple Car?
Se også: Nyt om elbiler og selvkørende teknologi
Historien slutter ikke her
Vores redaktion har fulgt sagen og her er de seneste opdateringer. Daniel Søgaard Hald kunne ikke slippe historien. 29/1/2021 blev fortællingen ført videre med sagen; Nu rammes Huawei hårdt – måtte forlade top 5 smartphoneproducenter – Klik her og læs den fulde artikel.. Tjek også seneste nyt om temaet her..