Google gør det sværere for Android-apps at spore dig gennem reklamer
Google har i mange, mange år givet brugere af Android-enheder mulighed for at fravælge målrettede annoncer. Når brugere gør dette, kan annoncører ikke længere tilgå den enkelte brugere såkaldte annoncerings-id. Det gør det ellers muligt for annoncenetværk at spore brugeren meget præcist på tværs af hjemmesider og apps.
Det er derfor, at du normalt kan se annoncer for et meget specifikt produkt i forskellige apps og på hjemmesider, efter du eksempelvis har kigget på selvsamme produkt i en webshop.
Selvom brugere har fravalgt reklamesporing, har udviklere af Android-apps alligevel kunnet få fat brugerens annoncerings-id gennem blandt andet analyseværktøjer. Dermed er brugeren alligevel blevet sporet, selv om det ellers var fravalgt.
Dette sætter Google nu en stopper for. Senere på året indfører Google en ændring, så udviklere af apps kun får en tekststreng bestående af 0-taller at se, når brugeren har frabedt sig reklamesporing. Ifølge Google vil ændringen ”give brugere mere kontrol over deres data og hjælpe med at styrke sikkerheden og privatlivet”.
Ændringen vil først træde i kraft i Android 12 senere i år – formentlig til efteråret. I løbet af næste år ruller den ud til alle Android-enheder.
Læs også: I dag lanceres iOS 14.5 – en af de vigtigste iPhone-opdateringer
Fokus på privatliv efter omdiskuteret Apple-opdatering
Ved udviklerkonferencen Google I/O i maj havde Google også fokus på den enkelte brugers privatliv. Her introducerede Google blandt andet et instrumentpanel for privatlivsindstillinger. I dette er det nemt at se, hvilke tilladelser forskellige apps har anmodet om adgang til. Der er også mulighed for at give apps adgang til din omtrentlige placering frem for din præcise placering.
Disse tiltag kommer, efter konkurrenten Apple i april udsendte en opdatering til iOS. Nu skal brugere aktivt give lov til, at apps må spore brugeren gennem målrettede annoncer – meget i stil med, at man på hjemmesider skal acceptere cookies.
De første undersøgelser har vist, at kun en lille procentdel af iOS-brugere giver apps lov til at spore brugeren. Formentlig af samme årsag har Facebook i mange måneder forud for opdateringen udtrykt stor modstand mod ændringen, da det rammer det sociale medies forretning, hvor det gør mest ondt: muligheden for at spore det sociale medies mange brugere.
Apples tiltag er væsentligt mere vidtrækkende end Googles funktion, hvor brugeren aktivt skal frabede sig målrettet annoncering. Faktisk har iOS haft præcis samme funktion, som Google snart får rettet, så den rent faktisk virker, siden iOS 6 i 2012. Om Google også kommer til at give brugeren mulighed for aktivt at vælge tracking til, er noget tvivlsomt. Ligesom Facebook lever Google også af at sælge annoncer og gør, hvad virksomheden kan for at gemme privatlivsindstillingerne væk.
Læs også: Afsløring: Google gemte bevidst privatlivsindstillinger væk