Test og anmeldelse af Audi Q4 e-tron
Indholdsfortegnelse
- Introduktion
- Design og kvalitet
- Rækkevidde og opladning
- Infotainment, skærm, software og brugervenlighed
- Selvkørende egenskaber
- Køreoplevelse og ydelse
- Komfort
- Udstyrsniveau
- Bæredygtighed
- Sikkerhed
- Garanti og service
- Bedømmelse
- Konklusion
- Pris og leasing
- Specifikationer
Design og kvalitet er i højsædet i denne flotte og lækre elbil fra Audi. Audi Q4 e-tron er en utroligt velkørende bil med præcis og behagelig styring, hurtig acceleration og en lang teoretisk rækkevidde på op til 509 kilometer. Man har det behageligt i den nydelige kabine i Q4 e-tron, som byder på interiør i topkvalitet og god plads på for- og bagsæde samt en komfortabel og kontrolleret affjedring. Audi Q4 e-tron er en god elbil til både den korte og lange køretur – i by og på større veje – og med god plads til hele familiens oppakning.
Læs også: Sådan tester og bedømmer vi elbiler
Introduktion af Audi Q4 e-tron
Audi Q4 e-tron kommer i fire forskellige varianter med en pris, der starter ved 364.990 kroner for Q4 35 e-tron med 52 kWh batteri med 334 kilometer teoretisk rækkevidde og 170 hestekræfter, og ender ved 477.990 kroner for Q4 50 e-tron quattro med 77 kWh batteri og 299 hestekræfter. Sidstnævnte variant giver en acceleration fra 0-100 km/t på kun 6,2 sekunder. Opladning sker med op til 110-135 kW via CCS-stik.
Den udgave af Audi Q4 e-tron, som vi har haft til test, er Q4 40 e-tron med længst rækkevidde på op til 508 kilometer og 204 hestekræfter til en pris på 414.990 kroner.
Ved første øjekast er det svært at se på Q4 e-tron, at det her er tale om en fuldblods elbil – og det er en god ting. Hvor mange andre bilmærker forsøger sig med futuristiske elbiler og prøver at fremvise noget nyt, ligner Q4 e-tron en helt almindelig familievenlig SUV. Det betyder ikke, at den er kedelig at se på. Audi Q4 e-tron er en utrolig flot bil udenpå og indeni, der – i den tid vi har haft den til test – har fået masser af opmærksomhed.
Se også: Øvrige specifikationer på Audi Q4 e-tron
Q4 e-tron er en kompakt SUV, der er bygget på Volkswagens MEB-platform, som er specielt udviklet til elektriske køretøjer. Det giver en bedre forudsætning for, at producenten kan opnå bedre plads i kabine og bagagerum – og det har Audi udnyttet rimeligt fornuftigt. Der er god plads på for- og bagsæde og op til 520 liter i bagagerummet, der med bagsæderne lagt ned udvides til 1.490 liter.
Q4 e-tron kommer også i en sportback-variant, der byder på en mere sporty kørestil og design. Her starter priserne ved 394.990 kroner.
Audi Q4 er en velkørende, praktisk og nydelig SUV til familien med god plads på de fem sæder, fint med bagageplads, praktiske opbevaringsmuligheder og høj sikkerhed.
Er Audi Q4 e-tron elbilen for dig? Efter at have kørt og brugt Audi Q4 e-tron i en uge er her vores test, anmeldelse og samlede bedømmelse af den.
Specifikationer på Audi Q4 e-tron
Audi Q4 e-tron | 35 e-tron | 40 e-tron | 35 e-tron (Attitude) | 40 e-tron (Attitude) | 45 e-tron quattro (Attitude) | 50 e-tron quattro (Attitude) |
Ydeevne | 125 kW / 170 hk (2WD) | 150 kW / 204 hk (2WD) | 125 kW / 170 hk (2WD) | 150 kW / 150 hk (2WD) | 195 kW / 265 hk (AWD) | 220 kW / 299 hk (4WD) |
Batteri og rækkevidde (WLTP) | 52 kWh 334 km |
77 kW 509 km |
52 kWh 333 km |
77 kWh 508 km |
77 kW 480 km |
77 kW 481 km |
Opladning | 7,2 kW AC og 110 kW DC | 11 kW AC og 125 kW DC | 11 kW AC og 110 kW DC | 11 kW AC og 125 kW DC | ||
Siddepladser | 5 og 2 med isofix-beslag | |||||
Bagagerum | Bagi 520 liter (1.490 liter liter, når bagsæder lægges ned) | |||||
Platform | MEB | |||||
Infotainmentsystem | Audi connect Navigation og Infotainment, MMI, app-tilslutning | |||||
Euro NCAP-bedømmelse | 5 ud af 5 stjerner | |||||
Andet | 2 års fabriksgaranti, 3 års lakgaranti samt 8 år/160.000 km garanti på batterikapacitet, app | |||||
Pris | Fra 364.990 kr. | Fra 399.990 kr. | Fra 379.990 kr. | Fra 414.990 kr. | Fra 458.490 kr. | Fra 490.990 kr. |
Design og kvalitet
Audi kan noget med design. Q4 e-tron er en virkelig flot bil, der tiltaler både bilentusiasten og dem, der ikke har den store interesse i biler. Det er sjældent, at min kone kommenterer på de elbiler, vi har til test, men med Audien var det første, hun sagde: “Wauw, den er flot”. Og vi må give hende ret.
Q4 e-tron er flot udenpå og indeni, og der er kælet for detaljerne. Kabinen oser af kvalitet, og man skal lede længe efter brug af hårdere og mindre luksuriøs plastik. Der er brugt en hel del plastik i kabinen, men det er af en god kvalitet, og byggekvaliteten er over hele linjen gelerelt god.
Lækkert og klassisk Audi-design
Det er et spændende design, man finder i kabinen, men samtidig også meget klassisk. Personligt er jeg ret vild med det, men min kollega er ikke den største fan.
Knapper, overfladematerialer, sæder, rat – ja, helt kabinen er af høj kvalitet i Q4 e-tron. Kun enkelte steder kan man finde brug af hårdere plastik. Og spørger du os, er dette det bedste rat, vi nogensinde har prøvet. I kombination med dens formidable styring er det en virkelig god og behagelig oplevelse at køre en Q4 e-tron, men mere om det i afsnittet om køreegenskaber. Den lidt atypiske form og kvaliteten af rattet er helt i top, men knapperne, der er en kombination af tryk og berøring, kunne være bedre.
Mere design, mindre tech
Der er lagt stor vægt på design i kabinen i Q4 e-tron og lidt mindre på teknologi. Man finder et digitalt instrumentbræt samt en infotainmentskærm i midterkonsollen på 10,1 tommer. Skærmene er af en fin kvalitet, men størrelsen på infotainmentskærmen er, efter nutidens standard, i den lille ende. En større skærm samt en placering, der er lettere at nå, havde været en god forbedring.
Modellen, som vi testede, var med et Sonos Premium-lydsystem med 10 højttalere inklusive centerhøjttaler og subwoofer med en samlet effekt på 580 watt. Lyden var fænomenal, og denne opgradering kan varmt anbefales.
Rækkevidde og opladning
Audi Q4 e-tron kommer med to forskellige batteristørrelser, og der loves en teoretisk rækkevidde på op til 509 kilometer. I den billigste Q4 e-tron, der koster fra 364.990 kroner, sidder et 52 kWh batteri, hvor der kan forventes en teoretisk rækkevidde på op til 334 kilometer. Er det ikke helt nok, kan modellerne med det større batteri på 77 kWh købes fra 399.990 kroner.
WLTP er en standardiseret testprocedure til at måle elbilers rækkevidde på en kontrolleret og sammenlignelig måde. Der testes ved forskellige hastigheder og temperaturer for at skabe et så realistisk kørselsmønster som muligt. Om sommeren forventes den at have en rækkevidde på op til 484 kilometer, mens den vil være på op til 407 kilometer om vinteren. Ligesom i alle andre elbiler afhænger den reelle rækkevidde med Audi Q4 e-tron af mange ting, herunder vejrforhold, dæktype, antal passagerer, bagage, vejbanen, hastighed og kørestil.
Rækkevidden på Q4 e-tron afhænger også af, om man vælger baghjulstræk eller firehjulstræk. Vælger man firehjulstræk, skæres der små 30 kilometer af rækkevidden. Til gengæld får man højere ydeevne.
Den reelle rækkevidde
Hvordan opleves rækkevidden på Audi Q4 e-tron i virkeligheden? Vi er faktisk ganske imponerede. Inden vi kommer nærmere ind på de tal, som vi har oplevet, er det vigtigt at nævne, at den Q4 e-tron, som vi havde til test, var udstyret med vinterdæk, klimaanlæg sat til enten 19 eller 22 grader (alt efter hvem der kørte) og temperaturen udenfor lå på mellem 3 og 10 grader – ting der alle har indflydelse på rækkevidden på elbiler.
Modellen Q4 e-tron Attitude, som vi kørte, var med en teoretisk rækkevidde (WLTP) på 508 kilometer. Som det er med elbiler, oplevede vi et meget større energiforbrug på motorvej kontra kørsel i by og på landevej. Fordi WLTP-testen inkluderer kørsel ved alt mellem 19 og 131 km/t i forskellige intervaller, kan det være svært at sammenholde det faktiske forbrug med den teoretiske rækkevidde. Vi kan dog sige så meget, at vi ved blandet kørsel oplevede en rækkevidde, der svarer til mellem 333 og 541 kilometers kørsel på et fuldt batteri. Det er tydeligt, at de kortere ture samt motorvejskørsel mellem 110 og 130 km/t var specielt hårdt ved batteriet.
Trille eller regenerere?
Man kan indstille Q4 e-tron til at aktivere regenerativ bremsning, når speederen slippes, eller den kan trille (køre i frigear) og først regenerere batteri, når der bremses aktivt. Hvad der er mest effektivt, kommer an på situationen, og på gearvælgeren kan man let og hurtigt skifte mellem dem.
Opladning af Q4 e-tron
Audi Q4 e-tron understøtter op til 125 kW via CCS-ladestik. Det betyder, at den 77 kWh store batteripakke går fra 10 til 80 procent på omkring 35 minutter. Det kræver dog, at man finder den rigtige ladestander, og at forholdene til den hurtige opladning er på plads. Her er også 11 kW-opladning med Type 2-stik til offentlige ladere eller hjemmelader. Fuld opladning hjemme tager 7,5 time.
De to udgaver af Q4 e-tron med det lille batteri lader med langsommere 110 kW. Grundet den mindre kapacitet tager opladning omtrent samme tid.
Infotainment, skærm, software og brugervenlighed
Der er stor forskel på at sidde i en Audi Q4 e-tron og en Tesla Model Y. Teslas instrumentbræt er ekstremt minimalistisk og domineres af en enorm skærm, hvorfra næsten alt i bilen styres. I Audi Q4 e-tron finder man et mere traditionelt layout med flere fysiske knapper og en mindre berøringsskærm. Hvad man er til, er op til den enkelte – her er fordele og ulemper ved begge typer.
Der er ganske mange knapper at forholde sig til, og det hjælper ikke, at nogle af trykknapperne samtidig har berøringsfølsomhed. Det kan resultere i, at man kommer til at trykke forkert – eller berøre ved en fejl. Til dens adaptive fartpilot, som vi kommer nærmere ind på i næste afsnit, har Q4 e-tron en dedikeret kontaktarm, som vi flere gange har forsøgt at bruge til blinklys eller ramt ved et uheld på vores vej til blinklysets kontaktarm. Det er selvfølgelig noget, man vænner sig til, men vi foretrækker stadig dedikerede knapper på rattet til dette.
Genialt head-up display
Det digitale instrumentbræt på 10,2 tommer er nydeligt udført, hvor man får leveret de informationer man har brug på en letlæselig måde. Der kunne dog arbejdes lidt på bedre og mere præcise oversættelser og ikoner, som kunne gøre oplevelsen endnu bedre og mere intuitiv.
Genialt er head-up displayet, som giver informationer om hastighed, hastighedsgrænse, navigation, køretilstand og mere. Det er en funktion, man ikke ønsker at undvære, når man først har prøvet den.
Skærmen til infotainmentsystemet er på 10 tommer og af en fornuftig kvalitet med god lysstyrke og ingen genskin. Vi havde dog foretrukket en større skærm, som var placeret mere ergonomisk korrekt. Man skal nemlig række lidt for meget ud efter den. På den anden side bruger man ikke skærmen helt så meget i Q4 e-tron, som man gør i nogle andre elbiler. Man finder nemlig ikke mange funktioner heri, der er relateret til bilen udover enkelte indstillinger og navigation.
Ikke det bedste infotainmentsystem
Softwaren og brugerfladen i infotainmentsystemet er rimelig simpel, men en designperle er det ikke. Det kræver dertil en del tilvænning. I forhold til, hvad der ellers er af infotainmentsystemer på markedet, ser det ikke topmoderne ud. Hastigheden i brugerfladen er nogenlunde, men den er ikke intuitivt opbygget – faktisk en anelse rodet – og der mangler noget responsivitet, når der scrolles og trykkes. Softwaren lider også af spøjse oversættelser og ikoner, der kan være svære at afkode.
Et godt eksempel er, når man skal finde en ladestander i nærheden, hvor kortet viser ikoner med Audis logo – og vælger man fra en liste, oplyses der ikke hastighed på ladestanderne – hvilket ofte er meget relevant. Indtaster man en destination, vises der heller ikke forventet resterende batteriprocent ved ankomst – og sådan kan vi blive ved.
I en by som København er kortet overfyldt med POI’er (Points Of Interest), og selve navigationen finder ofte nogle uheldige ruter, som selv Apples kort ville have undgået.
Men “it gets the job done”, som man siger, og når man først har vænnet sig til det, fungerer det okay. Der er dog et stykke vej op til infotainmentsystemer som Googles Android Automotive og dem fra Tesla, NIO og Ford. Her er heller ingen dansk assistent eller mulighed for at hente apps.
Heldigvis understøtter Audi Q4 e-tron både Android Auto og Apple CarPlay, både med kabel og trådløst. Begge dele har fungeret fint i vores test.
En app til bilen
Man kan holde styr på Audi Q4 e-tron med en app. Henter man appen myAudi, får man adgang til funktioner som batteristatus, planlægning af ture, klimaregulering og mulighed for at låse og oplåse bilen. Appen har ikke helt så mange funktioner som nogle af de andre elbiler på markedet, men det er dejligt med denne mulighed, og appen fungerer fint.
Selvkørende egenskaber
Audi Q4 kommer som standard med en almindelig fartpilot, men kan opgraderes med en mere avanceret adaptiv hastighedsassistent. Her kan man vælge mellem Assistentpakke plus og pro, som koster henholdsvis 14.251 og 19.906 kroner. Vælger man en af de tre Attitude-varianter, kommer den med inkluderet Assistentpakke plus, som kan opgraderes til pro for 5.500 kroner.
I plus-pakken får man adaptiv fartpilot, kamerabaseret vejskilteassistent og vognbaneassistent, hvor pro-pakken byder på yderligere parkeringshjælp og 360 graders kamera.
Q4’erens fartpilot aktiveres på en lille kontaktarm, der er placeret under kontaktarmen til blinklys. På den finder man alle funktioner, som fartpiloten tilbyder. Det er simpelt at bruge, men vi foretrækker alligevel mere traditionelle knapper på rattet til formålet.
Med den adaptive fartpilot bliver Q4 e-tron en fornøjelse på selv den længste køretur. Den holder den angivne hastighed samt afstand til bilen foran og bringer også bilen til fuldt stop – og det virker trygt at bruge, så længe man holder øjnene på vejen. Man kan også indstille afstanden til forankørende biler.
Se også: De mest ventede elbiler i Danmark i 2022
Bilen styrer selv
Piloten kan også styre bilen, hvis man blot holder hænderne på rattet. Det fungerer generelt rigtig godt, selvom den svinger en anelse fra side til side mellem vejbanens kantlinjer, og den er relativt følsom overfor vejbanestriber og manglen på dem. Styringen virker rimeligt naturlig, når bilen overtager styring, men man skal altid være klar til at gribe ind.
Q4 e-tron har ikke meldt et officielt niveau for selvkørende egenskaber ud, men den menes at ligge på niveau 2 ud af 5 inden for autonomi.
Niveauer for automatisering af selvkørende bilerBilers selvkørende niveau er defineret i 2014 af standardiseringsorganet SAE International.
|
Køreoplevelse og ydelse
Audi Q4 e-tron er hurtig, men ikke hæsblæsende hurtig. Der er dog ingen tvivl om, at der er rigeligt med overskud til rådighed i denne familiebil. Og værende en elbil sker accelerationen øjeblikkeligt.
Q4 e-tron kommer i fire udgaver med forskellige ydeevne. De to første har baghjulstræk og en enkelt elektrisk motor, hvor de to andre har firehjulstræk og to elektriske motorer – selvfølgelig døbt quattro. Den mindste har 125 kW (170 hestekræfter) og den hurtigste 220 kW (299 hestekræfter). De 299 hestekræfter giver den en acceleration fra 0-100 km/t på 6,2 sekunder. Ganske hurtigt for en SUV af denne størrelse.
Modellen, som vi testede (Q4 40 e-tron), har 150 kW (204 hestekræfter), som giver den en acceleration fra 0-100 km/t på 8,5 sekunder. Det er ikke meget hurtigt, men hurtigt nok. Her er fint overskud til en hurtig overhaling, men efter man når 110 km/t, kunne man godt ønske sig lidt mere fartoverskud.
Gode køreegenskaber og høj komfort
Af en praktisk og familigvenlig SUV at være er Q4 e-tron altså mere end hurtig nok – og den kører også fortrinligt. Mest imponerende er dens meget komfortable affjedring, som samtidig virker meget kontrolleret. Den læner lidt i sving, men virkelig gode køreegenskaber for en familiebil og komfortabel SUV.
Man kan let finde hurtigere elektriske SUV’er end Q4 e-tron, men det bliver svært at finde en, der kombinerer gode køreegenskaber og høj komfort som denne.
Se også: Nyheder om elbiler
Komfort
Audi Q4 e-tron er en ekstremt komfortabel bil at køre i, både for bilens fører, passageren på forsædet og de to eller tre personer bagi. Og der er meget stille i kabinen, selv med de vinterdæk, som vores testbil var udstyret med.
Sæderne foran er meget komfortable og har gode muligheder for tilpasning. Vi savner dog, at de er elektrisk justerbare. Rattet er som tidligt nævnt meget behageligt, og man kan køre Q4 e-tron kun med en fod på speederen, hvis man har lyst.
God plads på bagsædet
På bagsædet sidder man også godt. Her er i god plads i højden og rigeligt til benene. Med MEB-platformen er det blevet muligt at gøre gulvet fladt, hvilket giver god plads til den femte passager. Der kan derfor godt være en autostol og to personer på bagsædet.
Affjedringen er behagelig og meget kontrolleret, og der er generelt behageligt i kabinen i Q4 e-tron med store ruder og højt til loftet. Vi kunne godt ønske os, at der var mere lyst, men det sætter det mørke interiør en stopper for. Mere lys ville et panoramaglastag give, men det er desværre ikke standardudstyr – prisen for dette er 11.368 kroner.
Der er også god plads i bagagerummet i denne batteridrevne Audi. Her er der 520 liter at gøre godt med (535 liter i Sportback), som giver plads nok til de fleste familier. Man kan lægge bagsæderne ned og dermed opnå 1.490 liter opbevaringsplads. I gulvet i bagagerummet gemmer sig et rum, der er oplagt til at gemme ladekabel væk. Desværre er der intet frunk (og hvorfor egentlig ikke det?), og det savner vi.
Fint udsyn til omverdenen
Både foran og bagi byder Q4 e-tron på store ruder – der alle kan rulles helt ned – og gode store spejle. En stor fordel ved SUV’en er, at man sidder højere placeret end i andre biltyper og dermed har et godt udsyn ud af bilen. Det giver tryghed, overblik over trafikken og gør det lettere at nyde landskabet på turen.
Udstyrsniveau
Man kan grundlæggende købe Audi Q4 e-tron i to udstyrniveauer: Q4 e-tron og Q4 e-tron Attitude. Standardudgaven af Q4 e-tron kommer med varmepumpe, fartpilot, Audi Connect, Audi-lydsystem, digital cockpit, sportslæderrat, klimaanlæg, LED-lygter og service- og reparationsabonnement.
Men du går også glip af essentielt udstyr såsom assistentpakken med adaptiv hastighedsassistent, vejskiltegenkendelse, navigation, elektrisk bagklap, bakkamera, parkeringshjælp plus, opladning via USB ved bagsæderne og mere. De 15.000 kroner, som Attitude-udstyrpakken koster, er i vores øjne alle pengene værd og et musthave.
Ekstraudstyr
Listen over ekstraudstyr til Q4 e-tron er lang – også for lang til, at vi kan gennemgå den her. Her kan man vælge tilføjelser som SONOS Premium Soundsystem, sportsundervogn, teknologipakken (heri kommer det fremragende head-up display, men prisen er 32.750 kroner), panoramaglastag og meget mere.
Overordnet er vi tilfredse med udvalget af udstyr i standardudgaven, men vi vil anbefale at gå efter Attitude, når vi alligevel er oppe i denne prisklasse.
Bæredygtighed
Audi har også haft fokus på bæredygtighed under udviklingen af Q4 e-tron – fra forsyningskæden og produktionen over brugsfasen og til genbrug. Q4 e-tron leveres fra fabrikken til bilforhandlerne som CO2-neutrale biler, da Audi kompenserer for CO2-udledningen fra produktionen.
Audi Q4 e-tron har 27 komponenter, der indeholder genbrugsmaterialer. Forlygteholdere, hjulbuebeklædninger, kofangerafdækninger, gulvbeklædning og hjulspoilere er fremstillet af sekundære råmaterialer.
I interiøret anvendes genbrugsmaterialer i isolerings- og lyddæmpningsmaterialer. Desuden indeholder mange af de synlige overflader genbrugsmaterialer. Det gælder blandt andet gulvbelægningen og dele af bagagerumsbeklædningen. I S line-interiøret er der brugt mikrofibermaterialet Dinamica, hvor polyesterfibre af genbrugte PET-flasker, gamle tekstiler eller restfibre udgør 45 procent.
Når Q4 e-tron har nået slutningen af sin livscyklus, vil dens batteri blive genbrugt eller – hvis det ikke længere er økonomisk rentabelt – genbruges på en bæredygtig måde som en kilde til råmaterialer.
Se også: Nyheder og test af elbiler
Sikkerhed
Sikkerheden er helt i top i Audi Q4 e-tron, der har fået topkarakteren 5 stjerner i kollisions- og sikkerhedstest hos Euro NCAP. I deres omfattende crash- sikkerhedstest scorer Q4 e-tron 93 procent for bilens fører og voksne, 89 procent for børn i autostol, 66 procent for fodgængere og 80 procent for dens sikkerhedsfunktioner. Og dette udmunder i en samlet score på 5 ud af 5 stjerner.
Læs også: Disse 10 elbiler scorer bedst i sikkerhedstest
Garanti og service
Audi Q4 e-tron er omfattet af en 2 års garanti, 3 års garanti imod fejl i bilens lak samt 12 års garanti imod gennemtæring indefra. Der medfølger dertil et service- og reparationsabonnement, som gælder i 3 år eller 45.000 kilometer, alt efter hvad der kommer først.
På batteriet gives 8-års garanti eller op til 160.000 kørte kilometer, alt efter hvad der kommer først, hvis kapaciteten er under 70 procent.
Læs også: Skal du bekymre dig om holdbarheden på elbilens batteri?
Audi Q4 e-tron (2022)Samlet bedømmelse: 78 ud af 100 (virkelig god) Læs mere om de 10 kvalitetsparametre her. |
|
Design og kvalitet | 9/10 |
Rækkevidde og opladning | 5/10 |
Infotainment, skærm, software og brugervenlighed | 6/10 |
Selvkørende egenskaber | 5/10 |
Køreoplevelse og ydelse | 9/10 |
Komfort | 9/10 |
Udstyrsniveau | 5/10 |
Bæredygtighed | 8/10 |
Sikkerhed | 10/10 |
Garanti og service | 6/10 |
Samlet bedømmelse | 78/100 |
*Der er givet 6 ekstra point til den samlede bedømmelse, da Audi Q4 e-tron giver meget kvalitet for pengene. Læs mere om vores vurdering af kvalitet i forhold til pris her.
Konklusion på test af Audi Q4 e-tron
Audi Q4 e-tron er en vanvittig flot og velbygget elektrisk kompakt SUV, der er velegnet som familiebil. Den er flot designet udvendigt og indvendigt, og kvaliteten af interiøret er rigtig høj.
I den nydelige kabine er der god plads på de fem sæder, der samtidig er meget komfortable. Forsæderne er utrolig behagelige og giver god støtte. På bagsæderne sidder man også rigtig godt, og der er god benplads og højt til loftet. Der er også god plads til familiens oppakning i bagagerummet bagi, men der er desværre ikke et frunk i Q4 e-tron.
I Audi Q4 e-tron får man i virkelig god kombination af høj komfort og en præcis og behagelig styring. Den er ekstremt støjsvag, har blød og komfortabel affjedring i kombination med imponerende køreegenskaber for en familiebil og rummelig SUV.
Rækkevidden er, alt efter model, på teoretiske 334 til 509 kilometer efter WLTP-standarden. I vores test af Q4 e-tron, som var udstyret med det store batteri, har vi været fuldt ud tilfredse med virkelighedens rækkevidde, som lå mellem 333 og 541 kilometer ved blandet kørsel.
Der er meget godt at sige om Audi Q4 e-tron, men softwaren og infotainmentsystemet er ikke dens stærke side. Det fungerer udmærket, men er langt fra så smart som flere af konkurrenternes.
Audi Q4 e-tron er alt i alt en god elbil, der i vores test lander på 78 ud af 100.
Se også: Nyheder og test af elbiler
Læs også: Se nyeste test og anmeldelser af elbiler