Volvo: Problemfri konnektivitet er et must i fremtidens biler
Bilernes software, infotainment og konnektivitet bliver hele tiden forbedret, men er sjældent på højde med de andre digitale enheder, som vi bruger i hverdagen. Og skal bilproducenterne opnå succes i fremtiden, skal der være større fokus på netop disse teknologier, mener Volvos administrerende direktør.
Læs også: Volvo vil revolutionere instrumentbordet: Forruden er skærmen
Fremtidens bilkøbere forventer problemfri konnektivitet
I forbindelse med en tale på Future of the Car, arrangeret af Financial Times, sagde den administrerende direktør for Volvo, Jim Rowan, at de nuværende systemer ikke er gode nok til at imponere de “digitalt indfødte”.
“Den næste generation, som vi virkelig har brug for at få ind på bilmarkedet, er ‘Gen Z. De er digitale indfødte, der er født ind i en digital verden, og derfor forventer de digitalisering, de forventer konnektivitet, og de forventer, at tjenesterne er tilgængelige problemfrit mellem bilen, hjemmet og telefonen.
Hvor mange bilkøbere i dag let bliver imponerende over forbundne funktioner i bilerne, vil de yngre købere være knap så lette at imponere:
“Men intet af dette vil være en wow-faktor. Hvis du er i en vis alder, og du går hjemmefra og lytter til noget på Spotify, og du går ind i bilen, og det begynder at spille, og du tænker ‘wow, det er fedt’, ja, så er jeg bange for, at de digitalt indfødte ikke tænker sådan. De forventer det.
Se også: Sådan tester vi elbiler
Bilernes teknologiske kapacitet skal forbedres
Skal man have den yngre målgruppe til at købe biler, er det ifølge Rowan op til producenterne at lave biler, der tiltrækker denne målgruppe. Og her understregede han, at skal bilproducenterne have succes med det, skal bilernes bilernes teknologiske kapacitet forbedres i forhold til standarden i dag.
Læs også: Volvo Embla: En elektrisk XC90 lanceres i 2022
Stor forskel på konnektiviteten hos bilproducenterne
I dag opleves der ekstremt stor forskel på konnektivitet og softwaren hos bilproducenterne. Nogle producenter sværger til deres egenudviklede software, mens andre benytter åbne platforme, såsom Android Automotive. Andre platforme er på vej siger rygterne, fra for eksempel Qualcomm og Apple. Der er også stor forskel på hvor meget konnektivitet og software fylder i bilerne hos bilproducenterne, hvor de nystartede kinesiske producenter netop har et stort fokus på dette område.
Se også: Nyheder om elbiler