Fordele og ulemper ved de nye LFP-elbilbatterier
Flere og flere elbilproducenter er begyndt at bruge de såkaldte LFP-batterier i flere af deres elbiler. Men hvad er et LFP-batteri, hvilke elbiler har dem og skal du vælge en elbil med det? Vi kigger her nærmere på fordele og ulemper ved LFP-batterier.
Se også: Sammenlign bedømmelse, specifikationer og priser på elbiler
Hvad er et LFP-batteri?
Elbilproducenter har fået øjnene op for LFP-batterierne, som i dag kan findes i flere elbiler. LFP-batteriet er hverken et solid state- eller semi solid state-batteri, men minder om det “almindelige” lithium-ion batteri, som stadig er det mest udbredte elbilbatteri.
Forskellen er dog at LFP-batteriet anvender LiFePO4 (Lithium-jern-fosfat) som katodemateriale. Det giver denne type batteri nogle fordele, men det er ikke uden ulemper. Det kigger vi nærmere på nedenfor, hvor du kan se fordele og ulemper ved LFP-batterier.
LFP-batteriet bliver mere og mere populært blandt elbilproducenter. Tesla og BYD er de to bilmærker, der oftest bruger LFP-batterier, men også Geely, MG og andre bruger dem nu. Det er for eksempel i elbiler som Tesla Model 3, Model Y, BYD Atto 3 og MG ZS EV.
Flere andre elbilproducenter gør også eller planlægger at bruge det. Det er for eksempel Ford, Hyundai, Kia og flere andre.
Men hvad er der specielt ved netop dette batteri? Det kan du læse mere om nedenfor.
Se også: Disse elbiler kommer i 2024, 2025 og 2026
Fordele ved LFP-batterier
Det er billigere
Først og fremmest er LFP-batteriet billigere at producere. Det skyldes at der bruges færre sjældne jordarter og derfor er materialerne billigere. Et billigere batteri skulle gerne betyde en billigere elbil, da batteriet oftest er den dyreste komponent i en elbil. Typisk er de billigste varianter af elbilmodeller med LFP-batterier, men der er dog også undtagelse. En bilproducent som BYD, der selv producerer LFP-batterier, bruger altid denne type batteri.
Et sikrere batteri
LFP-batterier er blandt de sikreste typer litium-ion-batterier, og de har en lav risiko for overophedning og brand. De frigiver heller ikke ilt, hvis de bryder i brand, hvilket gør dem sikrere end andre litium-ion-batterier.
Bedre holdbarhed
LFP-batterier har en længere levetid end andre typer litium-ion-batterier på grund af deres lavere nedbrydningshastighed. Det betyder, at de kan oplades hurtigt med mindre beskadigelse af batteriet, hvilket giver dem en længere levetid.
LFP-batterier kan også modstå et større antal opladnings- og afladningscyklusser, hvilket betyder, at de holder længere, før de skal udskiftes. De kan også bedre holde til at blive opladt til 100 procent, men det skal stadig kun gøres, når der er behov for det.
Det har dog stor betydning for holdbarheden, at man også passer godt på elbilbatteriet.
Mere bæredygtigt
LFP-batterier er ikke grønne batterier, men de er mere bæredygtige end almindelige litium-ion-batterier. LFP-batterier indeholder nemlig ikke skadelige tungmetaller som kobolt, nikkel og magnesium.
De materialer, der anvendes i disse batterier, er også lettere at købe på en etisk forsvarlig måde.
Se også: Derfor skal du lease en elbil i stedet for at købe den
Ulemper ved LFP-batterier
Påvirkes lettere af ekstreme temperaturer
LFP-batterier kan have det sværere ved meget kolde eller varme temperaturer. Dette kan have en betydning for både rækkevidde og opladningshastighed. Dog skulle næste generation af LFP-batterier, som er kommende, være mere modstandsdygtige over for kulde.
Lavere energitæthed
LFP-batterier har lavere energitæthed. Det betyder, at der skal et fysisk større batteri til, for at opnå samme rækkevidde. Derfor anvendes denne type batteri typisk til billigere basismodeller af elbiler, der tit døbes Standard Range.
Langsommere opladning
Lynopladning af LFP-batterier sker oftest langsommere end et litium-ion-batteri. Dog begynder man nu at se LFP-batterier med konkurrencedygtig lynopladning.
Se også: De billigste elbiler i Danmark