Volkswagens nye og forbedrede ID.4 og ID.5 kan nu bestilles i Danmark
Volkswagen har i længere tid været på vej med en opgradering af ID.4. Allerede i september annoncerede bilgiganten den opgraderede drivlinje og det forbedrede infotainmentsystem i de amerikanske udgaver af ID.4.
Nu er turen så kommet til Danmark og resten af Europa. Ligesom Skoda har gjort med søsterbilerne Enyaq og Enyaq Coupé og Audi har gjort med Q4 og Q4 Sportback e-tron for nylig, har Volkswagen præsenteret forbedrede udgaver af både ID.4 og ID.5.
Se også: Priser, specifikationer og billeder af ny Volkswagen ID.4
Kraftigere og mere effektiv drivlinje
Den helt store nyhed er den opgraderede APP550-drivlinje. Volkswagen havde tidligere et lidt forvirrende udvalg af motorudgaver og udstyrsmodeller. Det er blevet gjort markant simplere med det nye modelprogram.
Volkswagen ID.4 og ID.5 kommer hidtil i kun én motorvariant: Den nye drivlinje består af én elmotor med en ydeevne på 210 kW (286 hk), som trækker på bagakslen. Det er 60 kW mere end i den tidligere ID.4 Pro og ID.5 Pro.
Drejningsmomentet er samtidig forøget fra 310 Nm til hele 545 Nm – en forøgelse på 75 procent. Den enorme forbedring skyldes en forbedret stator med et højere antal viklinger og tykkere ledninger. Dertil har rotoren en kraftigere permanent magnet med en højere belastningskapacitet.
ID.4 Pro kan samtidig fås i en firehjulstrukken 4Motion-udgave med to motorer, men hvor den samlede effekt er helt identisk med den baghjulstrukne. Det er dog stadig en forbedring i forhold til den tidligere ID.4 Pro 4Motion i form af en stigning på 15 kW (21 hk).
Hastigheden er elektrisk begrænset til 180 km/t mod tidligere 160 km/t.
Samme drivlinje som i GTX-modellerne
Også GTX-modellerne af ID.4 og ID.5 har fået opgraderet drivlinjen. Den opdaterede drivlinje i ID.4 GTX og ID.5 GTX yder 250 kW (340 hk), hvilket er en stigning på 30 kW (41 hk).
0-100 km/t klares dermed på kun 5,4 sekunder mod tidligere 6,3 sekunder. Hastigheden er fortsat begrænset til 180 km/t.
Se også: Priser, specifikationer og billeder af ny Volkswagen ID.5
Længere rækkevidde og hurtigere opladning
Den forbedrede drivlinje i Volkswagen ID.4 og ID.5 har også resulteret i en smule forbedret rækkevidde.
Den gamle ID.4 Pro havde en rækkevidde på op til 527 km med 77 kWh batteri, mens den gamle ID.5 Pro havde en rækkevidde på op til 533 km.
Nu kan ID.4 Pro køre op til 543 km på en opladning, og ID.5 Pro kan køre op til 553 km. Det er en forbedring på henholdsvis 16 og 20 km.
De nye, baghjulstrukne udgaver af ID.4 og ID.5 lynlader fortsat med en effekt på op til 135 kW, hvilket klarer 10 til 80 procent på 28 minutter. Den firehjulstrukne 4Motion-udgave af ID.4 Pro understøtter dog op til 175 kW mod tidligere 150 kW. En opladning er dermed klaret på 28 minutter mod tidligere 36 minutter.
ID.4 og ID.5 understøtter også forvarming af højvoltsbatteriet under kørslen, inden man ankommer til et planlagt DC-opladningsstop. Det sikrer en optimal ladekurve. På 10 minutter kan de nye, opgraderede ID.-versioner dermed lade strøm nok på batteriet til yderligere 178 kilometer.
Læs også: Nye Volkswagen ID.4 og ID.5: Alt nyt og danske priser
Nyt infotainmentsystem med 12,9 tommer skærm
Den anden helt store nyhed i den nye 2023-udgave af Volkswagen ID.4 og ID.5 er en stor opgradering af infotainmentsystemet. Her er både hardwaren og softwaren opgraderet.
Skærmen er forøget fra 10 til 12,9 tommer, og infotainmentsystemet har også fået en kraftigere processor.
Også softwaren i ID.4 og ID.5 har fået en stor overhaling. Softwaren er helt ny, er mere brugervenlig, kræver færre tryk og er hurtigere at navigere rundt i.
Ligeledes er den digitale førerskærm og head-up-displayet (ekstraudstyr) blevet forbedret. Slidere til betjening af klimaanlægget og volumenkontrollen er nu oplyste, og multifunktionsrattets funktionstaster er ændret.
Infotainmentsystemet understøtter, ligesom tidligere, over the air-opdateringer (OTA) og trådløs Android Auto og Apple CarPlay.
Den velkendte gearvælger, der hidtil har været monteret på det digitale display foran rattet, er nu flyttet ned som en stilk monteret på ratstammen.
Se også: Markedets bedste forsikring af elbiler får du hos if
Mere standardudstyr i ny ID.4 og ID.5
Volkswagen har også fundet mere standardudstyr frem i de to bilmodeller. Nyt standardudstyr er en assistentpakke, der omfatter bakkamera, ambientebelysning ved dørhåndtag, nøglefri betjening Advanced, Pre-Crash og Park Assist Plus, der kan scanne en ledig parkeringsplads og overtage manøvrering i forbindelse med parkering.
ID.4 og ID.5 byder også på 2-zoners klimaanlæg, opvarmelig forrude, multifunktionsrat med varme og en adaptiv fartpilot med Stop-and-Go-funktion.
Som noget nyt kan man også vælge et Harman Kardon-lydanlæg med 10 højttalere (inklusive centerhøjttaler og subwoofer) som ekstraudstyr. Det er en del af Multimediapakke Plus, som også indeholder et nyt head up-display med Augmented Reality. Prisen er 22.995 kroner.
Ny Volkswagen ID.4 og ID.5: Priser i Danmark
Den nye Volkswagen ID.4 Pro koster 379.995 kroner, hvilket er 5.000 kroner billigere end normalprisen på den forrige ID.4 Pro. Den nye ID.4 Pro 4Motion med firehjulstræk koster 399.995 kroner, hvilket er 35.000 kroner billigere end den gamle ID.4 Pro 4Motion.
Den nye ID.4 GTX koster 429.995 kroner, hvilket er en besparelse på 20.000 kroner.
Så er der den nye ID.5 Pro, som koster 394.995 kroner. Det er også 5.000 kroner billigere. ID. 5 GTX er blevet 20.000 kroner billigere og koster nu 449.995 kroner.
Begge biler kan bestilles på Volkswagens hjemmeside nu, og levering af den nye ID.4 og ID.5 i Danmark sker i starten af 2024.