Renault er snart parat med lille og billig elbil
Renault vil have mere gang i salget af elbiler og udviklingen af nye modeller er derfor i fuld sving. Til formålet har Renault satset på et helt nyt elbilmærke, Ampere, hvor den første model meget snart præsenteres.
Se også: Alle elbiler fra Renault
Europas første discount elbilmærke
Den første elbil fra Ampere, der angiveligt stadig vil bære det velkendte Renault logo, vil meget snart være klar til en fremvisning.
Der er dog store planer for Ampere, som inden 2030 skal have afsløret seks elbilmodeller. Ampere skal være et europæiske alternativ til primært kinesiske elbilmærker, hvor andre elbilmærker prismæssigt har svært ved at være med.
Det er det overordnede mål, at Ampere skal producere 600.000 elbiler i 2026 og en million inden 2031. Der er derfor meget store forventninger til Ampere. Ampere forventes at blive Europas første billige elbilmærke.
Se også: Kommende elbiler i Danmark
En billig bybil på el
Amperes første elbil forventes at blive en bybil, hvor der er stort fokus på prisen, der gerne skal holdes så langt nede som muligt. Den lille bybil vil være på størrelse med Citroen e-C3, BYD Dolphin og MG4 Electric.
Prisen på den første Ampere-elbil forventes at blive omkring 170.000 kroner (direkte omregnet).
Et fokus kun på elbiler skal holde prisen nede
Modsat Renault er Ampere et 100 procent elektrisk bilmærke. Netop på grund af dette fokus mener Renault, at Ampere vil være i stand til at opnå lave priser.
Renaults partnere, Nissan og Mitsubishi, forventes at blive store investorer i Ampere.
Til at holde prisen nede vil Ampere blandt andet anvende LFP-batterier, der er billigere end de mere normale lithium-ion batterier. Der er fordele og ulemper ved LFP-batterier, som også Tesla og BYD bruger.
Amperes bybil vil blive bygget i Slovenien og forventes at komme i handlen i 2026.