YouTube-indholdsskabere skal deklarere AI-genererede videoer
YouTube har annonceret en måde, hvorpå indholdsskabere selv kan angive, når deres videoer indeholder AI-genereret eller syntetisk materiale.
Afkrydsningsfeltet vises under processen, når man uploader en video til platformen. Her skal indholdsskaberne oplyse om “ændret eller syntetisk” indhold, der virker realistisk. Det omfatter ting som at få en rigtig person til at sige eller gøre noget, de i virkeligheden ikke har sagt eller gjort. Det kan også være optagelser af virkelige begivenheder og steder, der er blevet ændret, eller en scene, der ser realistisk ud, men som ikke har fundet sted.
Som eksempel nævner YouTube en falsk tornado, der bevæger sig mod en rigtig by, eller en deepfake-stemme til at få en rigtig person til at fortælle noget i en video.
Ikke alt skal dog deklareres. YouTube kræver for eksempel ikke, at der oplyses om skønhedsfiltre, specialeffekter som baggrundssløring og “klart urealistisk indhold” som animation.
Læs også: ChatGPT bliver snart opgraderet med sprogmodellen GPT-5
Kræver ærlighed fra indholdsskaberne
I november beskrev YouTube sin politik for AI-genereret indhold i detaljer og skabte i bund og grund to niveauer af regler: strenge regler, der beskytter musikselskaber og kunstnere, og løsere retningslinjer for alle andre.
Deepfake-musik såsom Drake, der synger eller rapper en andens sang, kan tages ned af en kunstners pladeselskab, hvis de ikke synes om indholdet. Som en del af disse regler oplyste YouTube, at indholdsskabere vil være forpligtet til at afsløre AI-genereret materiale. Indtil nu har det dog været uklart, hvordan det helt præcist ville foregå.
Hvis du er en almindelig person, der bliver deepfaket på YouTube, kan det til gengæld blive meget sværere at få indholdet fjernet fra YouTube. Du skal nemlig udfylde en formular til anmodning om beskyttelse af personlige oplysninger, som YouTube derefter vil gennemgå. YouTube fortalte ikke meget om denne proces i den seneste opdatering. Her lød det blot, at de “fortsætter med at arbejde hen imod en opdateret privatlivsproces.”
Ligesom andre platforme, der har introduceret AI-indholdsmærkater, er YouTube-funktionen afhængig af brugernes ærlighed. Indholdsskaberne skal være ærlige om, hvad der vises i deres videoer. Man kan med rette så tvivl om, hvorvidt den tilgang vil fungere i praksis.
Læs også: Nu kan du chatte med en AI-chatbot i Fitbit om dit helbred
Arbejder på værktøjer til at automatisere processen
YouTube-talsmand Jack Malon har tidligere fortalt The Verge, at virksomheden “investerer i værktøjerne” til at opdage AI-genereret indhold, selvom AI-opdagelsessoftware historisk set er meget unøjagtig.
I et blogindlæg oplyser YouTube, at de kan tilføje en AI-mærkning på videoer, selv om uploaderen ikke selv har gjort det, “især hvis det ændrede eller syntetiske indhold har potentiale til at forvirre eller vildlede folk.” Mere fremtrædende etiketter vil også blive vist på selve en video, der omhandler følsomme emner som sundhed, valg og økonomi.
Der er ingen tvivl om, at AI har sine fordele og kan være ganske brugbart i særlige sammenhænge. Det kan dog også forvolde store problemer hos den enkelte person – eksempelvis med deepfake-porno.
Sidste år kom det frem, at antallet af deepfake-pornovideoer er eksploderet på grund af AI, og at verdens største søgemaskiner hjælper med at sprede den falske porno.
Læs også: OpenAI’s imponerende AI-videoværktøj Sora kommer snart