Onvo L60: Tesla Model Y-konkurrent til 325.000 kroner
NIO gør klar til lanceringen af et helt nyt elbilmærke og den første elbil med det nye logo: Onvo L60. Onvo L60 er en direkte konkurrent til Tesla Model Y, som bestemt er værd at vente på, påstår producenten.
Se også: Priser og privatleasing på elbiler i Danmark
Onvo – nyt elbilmærke under NIO
Det kinesiske premium-elbilmærke NIO lancerer i morgen et helt nyt elbilmærke, hvor der er fokus på pris og værdi for pengene. Det er tydeligt, at Onvo har Tesla i deres sigtekorn.
Onvo er et nyt sats fra NIO, der kæmper i hård kamp på elbilmarkedet. Efter et skuffende salg måtte NIO i Danmark lukke ned for næsten alle aktiviteter og fremover styres fra Sverige. Også i hjemlandet har NIO det svært mod de mange konkurrenter.
Elbilmærket Onvo lanceres ved et event i morgen, hvor også den første elbil fra mærket forventes lanceret. Onvo L60 hedder den første elbil fra det nye mærke – og den er en ekstremt vigtig bil for dem.
Faktisk skulle holdet bag Onvo have skilt adskillige Model Y ad, for at lære mere om Teslas produktionsteknikker.
Se også: Kommende elbiler i Danmark i 2023, 2024 og 2025
Onvo L60 er billigere og bedre end Tesla Model Y
Onvo påstår selv, at L60 bliver både billigere og bedre end en Tesla Model Y. NIO’s administrerende direktør siger, at de formået at gøre den kommende Onvo L60 10% billigere at fremstille end Teslas Model Y. Han gik så langt som til at råde til at vente med at købe en Model Y indtil afsløringen.
Det betyder, at en Onvo L60 i Danmark kan koste fra kun 325.000 kr., når den engang lander herhjemme. Det er der ikke noget officielt om, men andet virker usandsynligt, når NIO allerede er tilstede her.
Se også: Specifikationer, bedømmelse og pris på Onvo L60
I Kina har testbiler af Onvo L60 kørt rundt med klistermærker, hvor der stod “bedre end Model Y”, og faktisk kommer L60 angiveligt med 900V-arkitektur, større infotainmentskærm og et udskifteligt batteri.
L60 er allerede blevet set skifte batterier på en NIO-batteriskiftestation, og den administrerende direktør gav en forsmag på dens luksuriøse interiør, der ser ud til at være en modsætning til Teslas minimalistiske tilgang.
Se også: Hvilke elbiler er de billigste i Danmark?
Se også: Alle elbiler fra NIO
En NIO-embedsmand har nu afsløret, at virksomheden besøgte større byer og talte med mange familier, før de besluttede sig for det endelige L60-design, pris og funktioner. Der blev også lagt særlig vægt på den elektriske SUV’s energiforbrug og L60 skulle derfor være en meget energieffektiv elbil.
“Batterier koster mange penge, og hvis vi reducerer strømforbruget, bliver rækkevidden længere, og det sparer brugeren penge”, sagde han og tilføjede, at NIO måtte “kommunikere med den intelligente hardware, operativsystemet, chippen og endda sikringsteamet for at forsøge at reducere energiforbruget med hver eneste kWh, der kan reduceres.”
Læs også: Test og anmeldelser af elbiler
Konkurrencen øges på elbilmarkedet
Model Y er Teslas bedst sælgende bil, men i Kina har den hård konkurrence. Tiden må vise, om Onvo med en billigere L60 vil gøre yderligere indhug i deres markedsandel.
Samtidig bliver konkurrencen også øget på det europæiske marked, hvor flere og flere kinesiske producenter og elbilmodeller introduceres til skarpe priser. De kinesiske producenter forsøger at komme ind på det amerikanske marked, hvor en ny toldsats på kinesiske biler på helt op til 100 procent kan blive indført.
Læs også: Derfor skal du lease en elbil i stedet for at købe den
Vi anbefaler:
Se If’s tilbud på elbilforsikringer
Billigste hjemmeopladning og ladeboks
Test og anmeldelser af elbiler