CATL tester revolutionerende solid-state elbilbatteri
Efter ti år med forskning, udvikling og 1.000 medarbejdere dedikeret til projektet er CATL nu klar til prøveproduktion af første solid-state batteri.
Se også: Sammenlign priser, specifikationer og kvalitet på elbiler
Første solid-state batteri klar om 3 år
Verdens største producent af batterier til elbiler og energilagring, kinesiske CATL, er netop begyndt at testproducere solid-state-battericeller til elbiler.
Med mange års forskning og udvikling på området forventede CATL tidligere ikke at være klar med solid-state batterier før tidligst 2030, men har med seneste fremspring korrigeret denne tidsramme. Nu siger den enorme batteriproducent med en markedandel tæt på 40 %, at solid-state-batterier i 2027.
CATL efter sigende sat 1.000 af sine ingeniører til at arbejde på solid-state-batteriprojektet og har opnået en energitæthed på 500 Wh/kg, hvilket er næsten dobbelt så meget som cellerne i almindelige elbiler.
Højere energitæthed giver mulighed for mindre og lettere batteri eller store batterier med meget lang rækkevidde i elbiler – over de 1.000 km.
Går alt vel med produktionen af solid-state battericellerne, skal CATL kaste sig ud i produktionsteknik og skalering af produktionskapacitet, som skulle være virksomhedens stærkeste sider.
CATL er ikke den eneste virksomhed, der prøver at producere faststofbatterier, da BYD, Toyota, Samsung og andre også er i gang med deres egne projekter. En bestyrelsesformand for CATL har tidligere hævdet, at deres solid-state batteriteknologi er langt foran konkurrenterne.
Det forventes, at solid-state-batterierne i første omgang blive brugt til premium-elbiler på grund af høje produktionsomkostninger. Solid-state batterier skulle med tiden blive billigere end nuværende lithiumbatterier at fremstille.
Se også: Stem på Årets Elbil 2025
Perspektivering
Mens lithium-ion-batterier har været standarden i elbiler, arbejder flere producenter på alternativer som lithium-jernfosfat (LFP), natrium-ion og andre avancerede kemier, der lover specifikke fordele.
Solid-state-batterier skiller sig ud på grund af deres høje energitæthed og sikkerhed, hvilket kan føre til lettere batterier med længere rækkevidde. LFP- eller natrium-ion-batterier, har lavere omkostninger og stabilitet, men begrænset energitæthed, vil solid-state sandsynligvis være foretrukket til premium-elbiler, mens de billigere teknologier kan dække markedet for mere prisvenlige modeller.
Hvis CATL og andre producenter lykkes med at skalere solid-state-batterier til en konkurrencedygtig pris, kan teknologien også sætte en ny standard og skubbe de nuværende lithium-ion-batterier ud af markedet. Det kunne give et skub mod at accelerere overgangen til elbiler globalt, da bedre batteriteknologi gør elbiler mere attraktive og praktiske for forbrugerne.
Se også: Test og anmeldelser af nyeste elbiler
Vi anbefaler:
Stor guide til opladning af elbil hjemme
De billigste elbiler på vejene
Den bedste og billigste elbilforsikring
Seneste nyt om elbiler, der kommer i 2024, 2025 og 2026