Udskiftning af elbilbatterier bliver meget billigere
Udskiftning af batteriet i elbiler er heldigvis en forholdsvis sjælden ting. De fleste bilproducenter tilbyder en batterigaranti på 8 år eller 160.000 km, alt efter hvad der kommer først.
I praksis kan moderne højvoltsbatterier dog holde dobbelt så lang tid og køre dobbelt så langt. Sådan lyder et konservativt skøn fra firmaet Recurrent.
Se også: Sammenlign elbiler på pris og kvalitet
Batteriskift bliver billigere end en ny motor
Men nogle er uheldige og oplever, at elbilbatteriet bliver defekt eller slides hurtigere end ventet. Er der stadig garanti på batteriet, slipper man forhåbentlig for en skyhøj regning. Er det en ældre elbil, hvor batterigarantien er udløbet, har det hidtil været en meget dyr omgang at få udskiftet batteriet.
Det kan koste mellem 50.000 og 150.000 kr. – i værste fald 200.000 kr. – at udskifte et elbilbatteri afhængigt af batteriets størrelse og bilens mærke og model.
Faldende lithiumpriser gør dog, at det snart bliver mindst lige så billigt at skifte batteriet som forbrændingsmotoren i en fossilbil. Ifølge Goldman Sachs er er prisen på lithium i frit fald: Fra 1.000 kr. pr. kWh i 2023 til kun 585 kr. pr. kWh i 2026.
Ud fra data fra klimaforskningsfirmaet RMI og de lavere lithiumpriser vurderer Recurrent, at priserne på battericeller kan nå op på cirka 350 kr. pr. kWh ved udgangen af dette årti.
Det vil betyde priser på pakker med battericeller til elbiler på omkring 500 kr. pr. kWh. Med andre ord vil prisen på udskiftning af et stort 100 kWh batteri koste 45.000 til 50.000 kr. eller cirka 33.000 kr. for et 75 kWh batteri.
Med så lave kWh-priser på et nyt højvoltsbatteri bliver prisen på udskiftning af elbilbatterier på niveau med eller billigere end, hvad det koster at udskifte en forbrændingsmotor.
Se også: Test og anmeldelser af elbilers rækkevidde og opladning
Gamle elbilbatterier kan være penge værd
Ifølge Recurrent kan elbilister måske også gøre batteriudskiftningen endnu billigere ved at videresælge den brugte batteripakke. I dag beholder et værksted normalt det brugte batteri ved udskiftning. Det bliver repareret eller solgt til en anden virksomhed, som kan bruge det til energilagring, backupstrøm eller en tredje ting.
Brancheeksperter forventer, at markedet for brugte elbiler vil vokse betydeligt, hvorved elbilejere måske kan forhandle sig frem til et salg af deres brugte elbilbatteri ved udskiftning. Alt efter batteristørrelse, batterikemi og batteriets helbred kan der tjenes mellem 100 og 200 kr. pr. kWh. Det svarer til mellem 7.500 og 15.000 kr. tjent på et gammelt 75 kWh batteri.
Se også: Priser på de billigste elbiler
Perspektivering
Der er store perspektiver i faldende priser på lithium og dermed også batteripakkerne, som monteres i elbiler.
Faldende batteripriser gør først og fremmest elbiler langt billigere i indkøb og dermed tilgængelige for flere. Lavere produktionsomkostninger sænker bilpriserne, reducerer vedligeholdelsesudgifterne og styrker brugtbilsmarkedet, hvilket gør elbiler relevante for personer med lav indkomst og ikke mindst den bredere befolkning i udviklingslande.
Samtidig mindskes barriererne, der står i vejen for at skifte fra fossilbiler til elbiler, hvilket accelererer den grønne omstilling.
Vi anbefaler:
Kommende elbiler i 2024, 2025 og 2026
Test og anmeldelser af elbiler
Hvilke elbiler er Bedst i Test?
Stem på Årets elbil 2025