Ny Renault 5 Turbo 3E har hele 500 hestekræfter
Renault 5 Turbo 3E er en ny udgave af den hypede bybil, Renault 5 E-Tech Electric, som udmærker sig med at have et aggressivt retro-futuristisk design, hele 500 hestekræfter og to motorer indbygget i baghjulene. Og så bliver den hundedyr.
Elbilen blev første gang vist frem i oktober 2022 i anledning af 50-års jubilæet for den oprindelige Renault 5, men “kun” med 380 hestekræfter.
Nu sætter den franske bilproducent den vilde Renault 5 Turbo 3E i produktion – dog kun i et begrænset antal.
Se også: Specifikationer og billeder af Renault 5 Turbo 3E
500 hestekræfter – og motorer indbygget i hjulene
Det retroinspirerede karrosseri, der hovedsageligt er fremstillet af kulfiber, får en skræddersyet elektrisk drivlinje, der er helt anderledes end i den almindelige Renault 5.
Den er nemlig udstyret med to elmotorer i baghjulene, som producerer hele 500 hestekræfter. Motorer i hjulene er en ny motorteknologi, som begynder at sprede sig til flere elbiler. Læs mere om motorer i hjulene i elbiler.
Renault 5 Turbo 3E sprinter fra 0-100 km/t på kun 3,5 sekunder. Vi ved dog endnu ikke noget om batteristørrelse og rækkevidde.
Se også: Specifikationer og billeder af Renault 5 E-Tech Electric
Aggressivt retro-futuristisk design
Vi ved derimod, at ladeporten er monteret inde i en af de bagerste luftudtag som en reference til placeringen af originalens brændstofdæksel.
Modsat den normale Renault har denne retro-futuristiske rallyinspirerede elektriske udgave af Renault 5 Turbo 3 kun to døre, og fronten er direkte inspireret af originalen med bittesmå LED-lygter, der sidder over et stort luftindtag og en nedre splitter.
Motorhjelmen er blevet aggressivt skåret ind, mens de enormt udvidede hjulkasser er designet specielt til at blive fyldt ud af store nye hjul og dæk. Den aggressive designstil fortsætter langs sideskørterne og bagkofangeren, hvor den klassiske karrosseriform inkorporerer baglygterne fra den nye serieproducerede Renault 5 E-Tech Electric.
Bagtil finder man en voldsomt fremhævet diffusor sammen med en forholdsvis lille og behersket vinge. Ingen andre tekniske detaljer er officielt blevet afsløret, og det samme gælder interiøret, men forvent, at den bliver en tosæders elbil ligesom originalen.
Se også: Se alle elbiler fra Renault
Renault 5 Turbo 3E: Pris og lancering
Renault vil producere et begrænset antal eksemplarer af den kvikke elbil med et specialiseret team i Frankrig. Hvor mange eksemplarer vides endnu ikke.
Vi kender endnu ikke en officiel pris på Renault 5 Turbo 3E, men britiske medier forventer en pris på mindst 100.000 pund.
RN Danmark, der står for importen af Renaults elbiler herhjemme, forventer, at Renault 5 Turbo 3E også kan bestilles i Danmark. Prisen må vi vente med at blive klogere på.
Vi anbefaler:
Disse elbiler er Bedst i Test
De billigste elbiler i Danmark
Markedets bedste forsikring af elbiler får du hos if
Kommende elbiler i 2024, 2025 og 2026