Italiensk elbil er først med motorer i hjulene
Elektriske motorer i hjulene har en stor fordel i forhold til konventionelle motorer: De frigør plads, som kan bruges til et større batteri, hvilket kan føre til længere rækkevidde, mere plads i bilen og er dertil ekstremt effektive.
Elbilen Quintessenza fra Italdesign, der er ejet af Volkswagen Group, er verdens første elbil med motor i hjulene, der samtidig er kompatibel med højtydeende bremser. Netop denne kombination har tidligere været umulig.
Se også: Se bedømmelser, priser og bestil prøvetur i nyeste elbiler
Så vild er Italdesign Quintessenza
Italdesign Quintessenza er et vildt elektrisk køretøj, der er halvt coupé, halvt pickup truck. Quintessenza er lang og har et futuristisk design,
Med tykke dæk på enorme 24-tommer hjul er den tydeligvis ikke beregnet til produktion, men den indeholder et væld af bæredygtige byggematerialer og elektriske motorer i hjulene. Desuden kan taget tages af, og der er en nedkølet minibar om bord og der er omvendt sæder på ladet.
Det vi finder mest interessant er dog, at Quintessenza har elektriske motorer indbygget i hjulene. Netop det er noget, som vi sandsynligvis kommer til at se mere af i fremtiden, da denne teknologi har store fordele. Motorer indbygget i hjulene kan spare på pladsen, hvilken kan frigøre plads til batteri, mere kabine- og bagagerumsplads. De skulle også gøre elbiler mere effektive.
De elektriske motorer i hjulene i Quintessenza er lavet af slovenske Elaphe.
777 hestekræfter og 150 kWh batteri
Drivlinjen i Quintessenza er helt elektrisk. Motorerne har en kontinuerlig ydelse på 268 hk og en spidseffekt på 342 hk. Hver motor vejer ca. 10 kg. Italdesign oplyser, at Quintessenza vil kunne få mere end 2.000 hk. 0-100 km/t skulle tage under 3 sekunder.
Dertil har den en stor batteripakke på 150,0 kWh, men ingen rækkevidde er endnu oplyst. For at opnå større fleksibilitet i terræn hæver den justerbare affjedring bilen og giver større frihøjde, der sænkes, når hastigheden stiger.
Se også: Nyt om kommende elbiler i 2024, 2025 og 2026
Perspektivering
At placere elmotoren direkte i hjulene er spændende idé, der kan give store forbedringer til elbilerne. Vi er dog ikke i tvivl om, at der går flere år, før vi ser disse i produktionsklare elbiler. Teknologien står stadig over for udfordringer som holdbarhed, reparation og regulering, før den kan blive standard i bilindustrien.
Producenterne virker dertil til at være mere optaget af udvikling og forbedring af batterier til elbiler samt produktionsprocesser, hvor teknologier som gigacasting kan reducere produktionsomkostningerne meget.
Gør den teknologiske udvikling, at du ikke tør købe elbil? Så bør du i stedet lease elbil. Her slipper du for, at skulle bekymre dig om den teknologiske udvikling, slitage på batteriet, gensalgsværdi, service og mere. Her får du en bindingsperiode på 12 måneder, hvorefter du kan vælge at skifte til ny elbil.
Se også: Test og anmeldelser af nyeste elbiler
Vi anbefaler:
Find den bedste forsikring til elbil
De billigste elbiler på vejene i Danmark