Nyt elbilbatteri fra CATL giver 520 km rækkevidde på 5 minutter
CATL har lanceret anden generation af Shenxing Superfast Charging Battery, som giver op til 800 km rækkevidde, og som kan oplade 520 km på blot fem minutter ved kompatible lynladere. Det svarer til, at der tilføres 2,5 km rækkevidde per sekund.
Det nye LFP-batteri understøtter over 1,3 mW (12C) ladeeffekt og opretholder en høj hastighed selv ved -10 grader, hvor 10-80 % tager 15 minutter.
Selv når batteriet er næsten afladet, kan det fortsat levere 830 kW (1.113 hk) i udgangseffekt.
Se også: Sammenlign elbiler på pris og kvalitet
CATL sætter BYD til vægs med nyt batteri
Det nye batteri fra verdens største elbilproducent er en markant forbedring i forhold til første generation fra 2023, som kunne levere 400 km rækkevidde på 10 minutter med 4C-opladning.
Samtidig slår CATL også den direkte konkurrent, BYD, som er verdens næststørste batteriproducent. Så sent som i starten af april annoncerede BYD en ny elbilplatform, der kan tilføre 400 km rækkevidde på kun fem minutter med en ladeeffekt på op til 1.000 kW.
Den teknologiske udvikling går dog så stærkt, at BYD nu allerede er blevet overhalet indenom af CATL.
Den enormt hurtige ladehastighed, som elbilbatterier i dag understøtter, vidner om et teknologisk område, der udvikler sig voldsomt. Udviklingen fik for nylig Hyundai Motor Group, som i mange år har været førende på opladning af elbiler, til at ændre strategi i et forsøg på at konkurrere bedre med CATL og BYD.
Den hurtige opladning løser også et af de største kritikpunkter ved elbiler: Ladetiden. Nu har de to største aktører inden for elbilbatterier budt ind med løsninger, der gør opladning af elbiler næsten lige så hurtig som tankning af en fossilbil. Dermed forsvinder endnu en barriere, som kan afholde nogen fra at vælge elbil.
Det interessante bliver dog, hvilken påvirkning den meget høje ladeeffekt har på elbilbatteriernes levetid over tid.
Se også: Test og anmeldelser af elbiler
Perspektivering
Den hastige udvikling af elbilbatterier gør lynhurtigt dagens batteriteknologi forældet. Ønsker du at gardere dig mod pludselige værditab, fordi din elbil med 250 kW opladning, som for kort tid siden var hurtig, ikke længere er førende?
Så bør du overveje privatleasing, hvor du betaler en fast pris hver måned for din elbil og kan komme ud af aftalen allerede efter et år, hvis der kommer nye og bedre elbiler på markedet.
Er du i tvivl om de mange forskellige batterityper, der findes, kan du læse mere om dem i vores guide til elbilbatterier.
Vi anbefaler:
Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027
Priser på de billigste elbiler i Danmark
Derfor skal du lease en elbil i stedet for at købe den