Rygte: Volkswagen ID.2 R får 400 hk og motorer i hjulene
Ifølge nye rygter er Volkswagen i gang med at udvikle en hidsig udgave af den kommende Polo-lignende bybil ID.2 kaldet Volkswagen ID.2 R.
Volkswagen ID.2 R bliver ifølge oplysningerne en yderst højtydende lille elbil med omkring 400 hestekræfter og firehjulstræk – men bestemt ikke helt almindeligt firehjulstræk.
Ligesom den kommende Volkswagen ID.2 GTI med forhjulstræk får ID.2 R også en elmotor på forakslen med 286 hestekræfter, men i tillæg hertil får den en elmotor monteret i hvert baghjul. Det giver en meget høj ydeevne i et utroligt let og kompakt format, så bagagerumspladsen ikke forringes.
Volkswagen ID.2 R udvikles ifølge de nye oplysninger af Volkswagen R-division og skal tilbyde ekstrem ydeevne i en lille hatchback med fokus på lav vægt og kraftig acceleration, samtidig med at kabinepladsen bevares.
Se også: Alle elbiler fra Volkswagen
Ny generation af sjove elbiler med motorer i hjulene
Den vilde hatchback bliver en teknologisk testplatform og en mulig afløser for Polo R WRC fra 2012. Samtidig kan teknologien kan også bane vej for firehjulstræk i fremtidige kompakte VW-elbiler såsom ID.1 og en faceliftet ID.3.
Volkswagens planer om en ID.2 R med motorer i hjulene markerer et teknologisk gennembrud. Ved at integrere elmotorer i hjulene kan Volkswagen skabe en kompakt firehjulstrækker med høj ydeevne uden at gå på kompromis med plads eller vægt.
Med den kompakte racer vil Volkswagen demonstrere, at mindre elbiler også kan være sportslige og sjove at køre.
Den almindelige Volkswagen ID.2 forventes at blive lanceret i 2026, og vi må forvente, at den vilde ID.2 R-udgave kommer på et senere tidspunkt. Og prisen bliver naturligvis også i en helt anden liga – formentlig flere hundrede tusinder kroner dyrere end ID.2, som bliver en billig bybil omkring de 200.000 kr. Til sammenligning kostede Polo R WRC 448.500 kr., da den var på markedet.
Se også: Priser, specifikationer og billeder af Volkswagen ID.2
Perspektivering
Motorer i hjulene er en meget ny teknologi, som endnu ikke er tilgængelig i nogen masseproducerede biler, men som er blevet annonceret i flere kommende elbiler, herunder Renault 5 Turbo 3E. Læs mere om teknologiens fordele og perspektiver.