Hvilke elbiler har flest fejl? Se dumpeprocent og de hyppigste fejl

Se hvilke elbilmærker der har den højeste og laveste dumpeprocent, og hvilke fejl de forskellige bilmærker ofte er ramt af til periodisk syn i Danmark.

Hvilke elbiler har flest fejl? Se dumpeprocent og de hyppigste fejl

Elbiler har langt færre mekaniske dele end benzin- og dieselbiler, men når skaden sker, kan regningen blive dyr. Det er derfor ikke helt uvæsentligt, hvor driftssikker en elbil er, og hvilke fejl du kan forvente at opleve i en elbil.

Kvaliteten af elbiler afviger meget fra mærke til mærke, og derfor er der også enormt stor forskel på, hvor høj en dumpeprocent elbilerne har til syn, og hvilke fejl der oftest optræder hos forskellige elbilmærker, når de skal til et periodisk syn.

Via en aktindsigt i synsdata for alle elektriske personbiler i 2024 fra Færdselsstyrelsen kan vi her præsentere et unikt indblik i de enkelte elbilmærkers dumpeprocent og de hyppigste fejl i de forskellige bilmærkers elbiler, når de skal til periodisk syn.

Se også: Sammenlign elbiler på pris og kvalitet

Dumpeprocent for elbiler i Danmark

Der er stor forskel på, hvor ofte forskellige bilmærker dumper til syn i Danmark. Ford er det elbilmærke med den laveste dumpeprocent (kun 1,8 procent), mens Tesla har den højeste dumpeprocent på hele 17,2 procent. Det er altså næsten hver sjette Tesla, der ikke går gennem syn.

I gennemsnit er det 7,1 procent eller hver 14. elbil, som dumper et periodisk syn.

Se også: Test og anmeldelser af elbiler

De hyppigste fejl i elbiler

Først et generelt overblik over, hvilke fejl der opstår i elbiler:

Fejl i bremseudstyr

41 procent af alle fejl i elbiler ved periodisk syn opstår på grund af fejl i bremseudstyret. 79 procent af årsagerne hertil er, at bremserne er tilsmudsede af olie eller fedt. I 6 procent af tilfældene skyldes det, at bremserne er rustne.

Bremserne i elbiler udsættes ofte for snavs og rust, fordi de ikke bruges nær så meget som i benzin- og dieselbiler. Det skyldes, at elbiler i høj grad bremser ved brug af regenerativ bremsning – det vil sige når elmotoren ”motorbremser” ved at sende kinetisk energi fra hjulene tilbage til batteriet. Det kan føre til rust og snavs på bremseskiver og nedsat bremseeffekt, hvilket ofte fører til fejl ved periodisk syn.

Man kan forebygge problemet ved lave en meget hård opbremsning i køretilstanden ”N” (Neutral) en gang om ugen for at rense bremseskiverne og undgå rust.

Fejl i affjedring

14 procent eller cirka hver syvende fejl i elbiler skyldes problemer med affjedringen. 80 procent af fejlene i affjedringen skyldes for stort slid i styrebolt og/eller bøsninger eller i affjedringsled.

Fejl i hjul

13,3 procent eller knap hver ottende elbil har fejl i hjulene. 48 procent af hjulrelaterede fejl handler om, at anordning til kontrol af dæktryk ikke virker korrekt, eller at dækket er utilstrækkeligt oppumpet. I 21 procent af tilfældene er dækkene for slidte, mens 18 procent handler om beskadigede dæk.

Fejl i lygter

11,6 procent af alle elbiler til periodisk syn har fejl i lygterne. I halvdelen af tilfældene drejer det sig om forlygterne, som ikke er indstillet korrekt. I 25 procent af tilfældene drejer det som om fejl i nummerpladelygten.

Fejl i styretøj

4,8 procent af alle fejl i elbiler skyldes fejl i styretøjet. I 52 procent af disse tilfælde er der tale om for stor relativ bevægelse mellem dele, som bør udbedres. I 9 procent af tilfældene skyldes fejl i styretøjet for stor vandring i toppen af ratsøjlen – altså slør i ratstammen.

Slør i elbilers styretøj forekommer ofte, hvis komponenterne ikke er dimensioneret til bilens høje vægt og drejningsmoment. Slør i styretøjet giver upræcis styring og i værste fald tab af kontrol ved særligt høj fart.

Ukendte fejl

4,6 procent af alle fejl i elbiler er af synshallerne angivet som ukendt.

Fejl i chassis

2,8 procent af fejl i elbiler skyldes fejl relateret til elbilens chassis, ramme eller andre fastgjorde dele. I 37 procent af tilfældene drejer det sig om en beskadiget, defekt eller revnet komponent. I 14 procent af tilfældene skyldes det, at en støvmanchet mangler eller er stærkt beskadiget.

Se også: Hvilke elbiler er Bedst i Test?

De hyppigste fejl i elbiler fordelt efter bilmærke

Nedenfor kan du se de fem hyppigste fejl i elbiler fordelt på bilmærke:

Aiways

Se også: Alle elbiler fra Aiways

Audi

Se også: Alle elbiler fra Audi

BMW

Se også: Alle elbiler fra BMW

Citroën

Se også: Alle elbiler fra Citroën

DS

Se også: Alle elbiler fra DS

Fiat

Se også: Alle elbiler fra Fiat

Fisker

Se også: Alle elbiler fra Fisker

Ford

Se også: Alle elbiler fra Ford

Honda

Se også: Alle elbiler fra Honda

Hyundai

Se også: Alle elbiler fra Huyndai

Jaguar

Se også: Alle elbiler fra Jaguar

Jeep

Se også: Alle elbiler fra Jeep

Kia

Se også: Alle elbiler fra Kia

Maxus

Se også: Alle elbiler fra Maxus

Mazda

Se også: Alle elbiler fra Mazda

Mercedes-Benz

Se også: Alle elbiler fra Mercedes-Benz

MG

Se også: Alle elbiler fra MG

Mini

Se også: Alle elbiler fra Mini

Mitsubishi

Se også: Alle elbiler fra Mitsubishi

Nissan

Se også: Alle elbiler fra Nissan

Opel

Se også: Alle elbiler fra Opel

Peugeot

Se også: Alle elbiler fra Peugeot

Polestar

Se også: Alle elbiler fra Polestar

Porsche

Se også: Alle elbiler fra Porsche

Renault

Se også: Alle elbiler fra Renault

Seat

Se også: Alle elbiler fra Seat

Skoda

Se også: Alle elbiler fra Skoda

Smart

Se også: Alle elbiler fra Volkswagen

Tesla

Se også: Alle elbiler fra Tesla

Toyota

Se også: Alle elbiler fra Toyota

Volkswagen

Se også: Alle elbiler fra Volkswagen

Volvo

Se også: Alle elbiler fra Volvo

Vælg en elbil med lang garanti

Selv om elbiler har færre bevægelige dele og generelt kræver mindre vedligeholdelse end en benzin- og dieselbil, stryger de på ingen måde igennem syn. Der er masser af sliddele og komponenter på en elbil, som skal overholde diverse krav for at bilen er lovlig på vejene. Den ekstra vægt, som elbiler har, øger også belastningen på særligt dæk, affjedring styretøj, og så bliver bremserne sjældent brugt i elbiler, hvilket gør dem udsatte for at blive beskidte og rustne – noget der kan give en anmærkning til syn.

Mange af de ting, som elbiler dumper på til syn, er ting, som kan være dækket af en garanti fra bilproducenten eller importøren af elbilen. Da biler først skal til det første periodiske syn efter fire år, er en standard toårig fabriksgaranti dog ikke meget værd. Heldigvis har markedet siden slutningen af 2024 bevæget sig hen mod at tilbyde en garanti på 5 år eller 160.000 km som standard.

Er der derfor fejl og mangler på elbilen, som først bliver påvist ved det første periodiske syn efter fire år, kan en lang fabriksgaranti altså komme dig til gode – forudsat at der er tale om en fejl eller mangel, som må antages at have været til stede, da elbilen blev leveret til dig.

Gå derfor altid efter en elbil med en garanti på mindst 5 år for at undgå flest mulige ubehagelige overraskelser.

Se også: Priser på de billigste elbiler i Danmark

Perspektivering

Vil du se, hvilke bilmærker der tilbyder en kort garanti på kun 2 år, og hvilke bilmærker, der har en lang garanti på fem, seks eller sågar syv år? Se garantien på alle elbilmærker.