Polestar i krise: Har solgt 69 elbiler i Kina på et halvt år

I løbet af 1. halvår 2025 har Polestar kun solgt 69 elbiler i Kina, som er verdens største bilmarked. Dermed lurer en udtrædelse af det kinesiske marked i horisonten.

Polestar i krise: Har solgt 69 elbiler i Kina på et halvt år

Polestar har store problemer i Kina, hvor mærket kun solgte 69 biler i første halvår af 2025. Næsten alle fysiske Polestar-showrooms i Kina er lukket, og kun én står nu tilbage i Shanghai. Samtidig har Polestar lukket ned for online bestillinger i Kina.

Udviklingen har fået flere kinesiske medier til at spekulere i, om Polestar helt er ved at forlade det kinesiske marked.

”Sammen med Geely (Polestars hovedejer, red.) vurderer vi den bedste vej frem for vores aktiviteter på det kinesiske marked med fokus på at opnå bedre rentabilitet og stærkere synergier inden for koncernen,” oplyser Polestar til InsideEVs.

Det kinesiske elbilmarked er præget af hård konkurrence og fokus på pris og teknologi, hvilket gør Polestars minimalistiske design mindre attraktivt for kineserne, der i stedet har hang til bilmærker som BYD, Tesla, Wuling, Li Auto, AITO og Xiaomi. Samtidig kæmper Polestar også mod søstermærker fra Geely-koncernen som og Zeekr og Lynk & Co, der klarer sig markant bedre i Kina.

Trods problemerne i Kina kan Polestar glæde sig over global fremgang: I første halvår 2025 solgte Polestar 30.319 elbiler, hvilket er en stigning på 51 procent sammenlignet med samme periode et år tidligere. Især Polestar 3 og Polestar 4 har løftet Polestars salg.

Se også: Alle elbiler fra Polestar

Vestlige bilmærker presses ud af Kina

Mange udenlandske bilmærker kæmper med at tilpasse sig det kinesiske elbilmarked, som stiller helt andre krav end de vestlige markeder. De kinesiske forbrugere prioriterer avanceret teknologi, lynhurtig opladning, indbyggede apps, infotainmentsystemer med AI-funktioner og et højt udstyrsniveau til konkurrencedygtige priser. Her halter mange vestlige elbiler bagud – også Volkswagen, som ellers i årtier har haft enorm succes i Kina.

Polestars problemer er en del af en bredere tendens, hvor vestlige bilmærker undervurderer både tempoet og konkurrencen på det kinesiske marked. Uden radikale tilpasninger, især inden for software og ladehastighed, risikerer mange mærker at blive skubbet helt ud af verdens største elbilmarked, ligesom Polestar nu oplever.

Polestar 2 er den 9. mest solgte elbil i Danmark gennem tiden, men det skyldes, at elbilen kom forholdsvis tidligt på markedet. I 1. halvår 2025 har Polestar kun en markedsandel på 2,0 procent i Danmark og er dermed det 18. mest solgte elbilmærke.

Polestar 2 er den mest populære elbil fra mærket i 1. halvår 2025 med 587 solgte eksemplarer, hvilket svarer til en markedsandel på 1,0 procent. Se flere tal på Mobilsidens statistikside.

Se også: Sammenlign elbiler på pris og kvalitet

Alternativer til Polestar

Hvis man er på udkig efter en elbil fra Polestar, men overvejer et alternativ, er der mange gode alternativer at vælge mellem. Polestar 2 får bedømmelsen 75/100 (god) og har alternativer som Tesla Model 3, Hyundai Ioniq 6, BMW i4, BYD Seal, Volkswagen ID.7 og Xpeng P7.

Er du mere til SUV’en Polestar 4, der får 78/100 (god), hedder konkurrenterne blandt andre Xpeng G9 og Audi Q6 e-tron.

Sidst, men ikke mindst, har vi den endnu større SUV, Polestar 3, som får bedømmelsen 77/100 (god). Her er de direkte alternativer elbiler som Volvo EX90, Mercedes-Benz EQE SUV og Hyundai Ioniq 9.

Se også: Derfor skal du lease en elbil i stedet for at købe den

Perspektivering

Er du i tvivl om, hvor de forskellige elbiler bliver produceret? Hos os får du det komplette overblik. Se alle elbiler, der ikke er fra Kina og alle elbiler fra Europa.

Vi anbefaler:
Få den helt rigtige elbilforsikring
Guide til bedste og billigste ladeboks til hjemmet
Disse elbiler kommer i 2025, 2026 og 2027
Hvad koster de billigste elbiler i Danmark?