Absurd besværligt at skifte pollenfilter i Volkswagen ID. Buzz

Udskiftning af pollenfilter i Volkswagen ID. Buzz kræver, at store dele af fronten skilles ad. Dermed tvinges ID. Buzz-ejere til at tage på værksted for noget, der burde tage få minutter.

Absurd besværligt at skifte pollenfilter i Volkswagen ID. Buzz

Det burde være en simpel opgave at udskifte pollenfilteret i en elbil, men ikke hvis man ejer en Volkswagen ID. Buzz. I Volkswagens ellers charmerende og vældigt populære ID. Buzz kræver det nærmest, at man afmonterer hele fronten – noget som de fleste uden en mekanikeruddannelse hverken kan eller vil begive sig ud i.

Hvor de fleste biler har let adgang til pollenfilteret via handskerummet eller motorhjelmen, har Volkswagen valgt en absurd besværlig løsning, hvor filteret er gemt ekstremt godt væk. Et filter, der jævnligt skal skiftes, kræver her afmontering af adskillige paneler, ledningsforbindelser, sprinklervæskebeholder, dele af sideskærmene – og selvfølgelig at det hele monteres korrekt igen bagefter.

Den omstændige udskiftning af pollenfilteret i Volkswagen ID. Buzz er blevet dokumenteret i en TikTok-video i et forløb, der mest af alt ligner en parodi. Men den er altså god nok.

@chromelizard Volkswagen ID. Buzz 2024 Pollen Filter Replacement #volkswagen #idbuzz #2024 #vw #van #pollenfilter #mechanic #buzz #mechanicsoftiktok #cartok #automaintenance #germancars ♬ son original – dj.mk.18

Se også: Priser, specifikationer og billeder af Volkswagen ID. Buzz

Færre reparationer, men dyrere værkstedsregninger

Elbiler er grundlæggende mere driftssikre end fossilbiler, da de har færre sliddele og sjældnere behov for reparation. Men netop denne enkelhed truer bilproducenternes indtjening på værkstedsbesøg – og noget kunne tyde på, at de kompenserer for dette ved at gøre simple reparationer unødvendigt besværlige og dyre.

Komponenter som pollenfiltre og airconditionkompressorer placeres utilgængeligt eller designes som unikke dele, der ikke kan erstattes med generiske reservedele. Et pollenfilter, der tidligere kunne udskiftes derhjemme på fem minutter, kræver nu, at store dele af bilen skilles ad og et besøg på et værksted.

Det ligner en bevidst strategi: Når elbiler ikke længere kræver olieskift, nye tandremme og gearkassereparationer, opstår et behov for at fastholde værkstedsindtægterne ad andre veje. Det underminerer en af elbilens store fordele (de lavere driftsomkostninger) og lægger en skjult økonomisk byrde over på forbrugeren.

Det er svært ikke at mistænke Volkswagen for bevidst lave samme nummer. Der er ganske vist mindre ”motorrum” i ID. Buzz at gøre godt med sammenlignet med mange andre elbiler, men til gengæld er minibussen så stor, at der må kunne findes bedre placeringer end den, som er tilfældet i ID. Buzz.

Se også: Se Volkswagens udvalg af elbiler

Alternativer til Volkswagen ID. Buzz

Volkswagen ID. Buzz er en minibus i mellemklassen, der – trods det dårlige design af pollenfilteret – scorer 76/100 (god) i test. Blandt de bedste alternativer til Volkswagen ID. Buzz er elektriske minibusser som:

Vi anbefaler:
Se hvilke elbiler der er Bedst i Test
Test og anmeldelser af elbiler
Hvad koster det at have elbil?
Her er de absolut billigste elbiler på de danske veje
Se de billigste elbiler 2025, 2026, 2027