Sammenligning: BMW iX3, Mercedes GLC EQ og Audi Q6 e-tron
Konkurrencen mellem Audi, BMW og Mercedes-Benz spidser til. Med de tre nye elbiler, der alle byder på markante forbedringer i teknologi, rækkevidde og komfort, er scenen sat for en tæt sammenligning af, hvem der står stærkest i den nye premiumklasse.
Er BMW iX3, Mercedes-Benz GLC EQ eller Audi Q6 e-tron det bedste valg? Vi tager her et kig på design, specifikationer og priser.
Se også: Sammenlign elbiler på pris og kvalitet
Er BMW iX3, Mercedes GLC EQ eller Audi Q6 e-tron bedst?
Udviklingen på elbilmarkedet går stærkere end nogensinde, og i en periode har især de kinesiske producenter sat dagsordenen. Det har presset de europæiske bilmærker til at rykke hurtigt, ikke mindst de tre tyske giganter Audi, BMW og Mercedes-Benz. De har længe været kendt for kvalitet, design, køreoplevelse og teknologi, men på elbilsområdet er de blevet overhalet indenom.
Nu slår de igen. En helt ny generation af elbiler viser markante forbedringer, og både BMW iX3, Mercedes-Benz GLC EQ og Audi Q6 e-tron markerer et tydeligt løft med bedre teknologi, flottere design og mærkbart højere interiørkvalitet.
Men hvilken model er på papiret bedst? Her sammenligner vi de vigtigste specifikationer, tal og detaljer om de tre nye SUV’er.
Design, kvalitet og software
Mercedes-Benz GLC EQ, BMW iX3 og Audi Q6 e-tron har alle fået markante designløft, både ude og inde. Særligt Mercedes og BMW introducerer et nyt ydre designsprog, mens Audi holder sig tættere på det klassiske SUV-look, vi kender.
Hvilken af de tre SUV’er er så den pæneste? Det er naturligvis en smagssag. Alle tre ser godt ud og virker solidt bygget, men på redaktionen hælder vi mest til BMW iX3, som den mest vellykkede rent visuelt.
Nye kabiner og software til alle
Inde i kabinen er forskellene endnu tydeligere. Alle tre modeller får nye instrumentborde, opdaterede infotainmentsystemer og bedre materialer. Her skiller Mercedes-Benz GLC EQ og BMW iX3 sig ud med et højere kvalitetsniveau end Audi Q6 e-tron.
BMW iX3 har det mest futuristiske interiør – måske endda lidt for meget. Den rombeformede infotainmentskærm deler i hvert fald vandene hos os, mens Panoramic iDrive (displayet langs forruden) er en genial idé.
Mercedes’ GLC EQ går mere klassisk til værks, men kombinerer det med større skærme og en markant forbedret softwareoplevelse. GLC’en kan udstyres med en MBUX Hyperscreen på hele 39,1 tommer, der strækker sig over hele instrumentbrættet.
Audi Q6 e-tron føles mere som “klassisk Audi”, og selv om infotainmentsystemet er blevet bedre, virker det ikke helt så moderne eller fleksibelt som hos de to andre.
Vores indtryk er dertil, at både BMW iX3 og GLC EQ er langt mere softwaredefinerede biler, hvilket betyder flere og bedre opdateringer over tid.
Alt i alt ligner BMW iX3 den stærkeste, når det gælder software, selv med den lidt mærkelige skærmform.
Se også: Disse elbiler er Bedst i Test
Plads og opbevaring
Hvilken af de tre SUV’er har mest plads? Her ser Mercedes ud til at trække det længste strå.
Alle tre modeller er store og rummelige familiebiler på omkring 4,8 meter i længden. Mercedes-Benz GLC EQ har dog den længste akselafstand på 2.972 mm, hvilket giver mest benplads i kabinen. Den har også det største bagagerum med 570 liter bagi og 128 liter i frunken.
Audi Q6 e-tron kommer ind som nummer to med 2.899 mm akselafstand, 526 liter bagagerum og 64 liter frunk. BMW iX3 ligger tæt på med 2.897 mm akselafstand, 520 liter bagagerum og 58 liter frunk.
Når det gælder trækevne, kan Mercedes-Benz GLC EQ og Audi Q6 e-tron trække op til 2.400 kg, mens BMW iX3 må nøjes med 2.000 kg.
Samlet set fremstår Mercedes-Benz GLC EQ som den mest rummelige af de tre, men alle modellerne tilbyder rigeligt med plads til familien.
Se også: Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027
Specifikationer
Hvordan klarer de tre SUV’er sig på rækkevidde, opladning og ydeevne? Alle har fået store forbedringer, men den tætteste konkurrence står mellem Mercedes-Benz GLC EQ og BMW iX3.
De tre modeller bygger på helt nye elbilplatforme med mere plads, bedre effektivitet, længere rækkevidde og hurtigere opladning – alle med 800 volt teknologi.
Mercedes-Benz GLC EQ og BMW iX3 skiller sig ud med imponerende lavt forbrug for SUV’er i denne størrelse:
- Mercedes-Benz GLC EQ: 14,9 kWh/100 km
- BMW iX3: 15,1 kWh/100 km
- Audi Q6 e-tron: 17 kWh/100 km
BMW iX3 har samtidig det største batteri på 108,7 kWh og den længste rækkevidde med op til 805 km. Mercedes-Benz GLC EQ når 714 km med et 94 kWh-batteri.
Audi Q6 e-tron kan ikke helt følge med her. Den bruger 17 kWh/100 km og har et batteri på 94,9 kWh, hvilket giver en rækkevidde på op til 625 km.
Til gengæld er opladningstiderne næsten identiske: Alle tre klarer 10-80 % på 21–22 minutter. BMW iX3 tager føringen med en maksimal ladeeffekt på 400 kW.
Når det gælder ydeevne, er Audi Q6 e-tron foreløbigt stærkest – men alle varianter af GLC EQ og iX3 er ikke lanceret endnu. I deres nuværende firehjulstrukne basismodeller ligger de dog tæt:
- BMW iX3 50 xDrive: 345 kW (469 hk)
- Mercedes-Benz GLC EQ 400 4Matic: 360 kW (489 hk)
- Audi Q6 e-tron Quattro: 285 kW (382 hk)
Alle tre har samme tophastighed: 210 km/t.
På ladetid og ydeevne er de tre SUV’er ikke langt fra hinanden, men Mercedes GLC EQ og BMW iX3 er i front på forbrug og rækkevidde.
Priser
Prismæssigt ligger de tre SUV’er ganske tæt, og der er ingen tvivl om, at mange vil stå med valget mellem en af dem. Det er dog Audi Q6 e-tron der frister mest med prisen, da de koster fra 549.990 kr.
Indtil videre starter BMW iX3 fra 599.900 kr., men vi forestiller os, at der kommer en billigere basismodel med baghjulstræk, som potentielt kan nærme sig Audi’en i pris.
Mercedes-Benz GLC EQ er den dyreste af de tre med en pris fra 619.701 kr., men også her forventer vi en billigere basismodel med baghjulstræk.
Se også: Disse elbiler er Bedst i Test
Skal du vælge BMW iX3, Mercedes GLC EQ eller Audi Q6 e-tron?
Det store spørgsmål er, om du og familien skal vælge BMW iX3, Mercedes GLC EQ eller Audi Q6 e-tron. Vores bedste råd er, at man bestiller prøvetur i dem alle, hvor man får et meget bedre indtryk af dem – det er den bedste måde at vælge elbil på, da vi alle har forskellige præferancer.
Der er også alternativer til dem – se de bedste SUV’er på markedet her.
Vi anbefaler:
Hvorfor vælge elbil?
Priser på de billigste elbiler i Danmark
Test og bedømmelser på alle nye elbiler
Derfor skal du lease en elbil i stedet for at købe den





