Apple Music betaler musikere bedre end Spotify
Hvor stort et beløb af de $10, som Apple tager for sin musiktjeneste, Apple Music, går rent faktisk til musikerne og pladeselskaberne, der leverer indholdet?
Læs også: Apple Music: Streaming, downloads og radio i én løsning
Det har siden Re/Code interviewet en af Apples underdirektører, Robert Kondrk, om for at blive klogere på.
Her kan han afsløre, at der i USA vil gå 71,5 % af beløbet på $10 om måneden til at betale musikerne og pladeselskaberne for de over 30 millioner sange, der vil være tilgængelige i Apple Music. Uden for USA betaler Apple et endnu højere beløb, som ligger på 73 % af de $10.
De to beløb viser sig at være højere, end hvad Spotify tilbyder, som også har en gratis, men reklamefinansieret udgave. Svenske Spotify giver 70 % af beløbet direkte videre til rettighedshaverne af musikken, men med den reklamefinansierede udgave skal regnestykket gøres op lidt anderledes.
Læs også: Apple Music streamer i lavere kvalitet end Spotify
”Vi betaler licensafgifter ved hver eneste afspilning inklusiv prøvetilbud og vores gratis radiotjeneste til mobiler, og det løber op i rundt regnet 70 % af vores samlede indtægter, lige som det altid har gjort”, fortæller talsmand hos Spotify, Jonathan Prince.
Apple betaler altså som udgangspunkt flere penge til skaberne bag musikken, men i de hele 3 måneder, som du kan prøve Apple Music i kvit og frit, udbetales der ikke en krone til musikere og pladeselskaber.
Derfor er licensafgiften sat højere end konkurrenten Spotify og det generelle marked for at opveje den manglende betaling i den længere prøveperiode.
Læs også: Spotify vil sænke prisen på familiepakken
I længden vil Apple Music altså være en bedre forretning for musikerne, fordi Apple har potentiale til at få langt flere abonnenter, lyder det ifølge Re/Code.