Test: Call of Duty Mobile – Konsolspil nærmer sig mobilen
Jeg har fået lov til at prøve noget helt nyt, nemlig at teste og anmelde et mobilspil. Det er altid sjovt at komme en smule udenfor sin “comfort zone”, så da jeg blev spurgt om jeg ville anmelde Call of Duty Mobile, sagde jeg selvfølgelig ja.
Læs også: Nu kan du spille Playstation 4 spil på din Android-telefon
Normalt får vi tilsendt de enheder, vi skal teste. Men i dette tilfælde fik jeg tilsendt såkaldt “in-game currency”, altså spillets digitale valuta, som normalt købes for rigtige penge. Så havde jeg ligesom forudsætningerne for at komme helt i dybden med spillet.
Fordele:
- Gratis at spille
- God grafik
- Forholdsvis nem styring
- Sværhedsgraden er så alle kan være med
- Utroligt sjovt
Ulemper:
- MIKROTRANSAKTIONER
- Dyr in-game valuta
- Sporadiske udfald, hvor man mister forbindelse
- Måske en anelse for let for helt garvede spillere
- Ingen controllerunderstøttelse
Call of Duty i lommeformat
Spillet fylder en hel del for et mobilspil, men det er også meget tæt på den velkendte “ægte vare”. Når man kommer ind i spillet for første gang, virker det ikke som første gang. Banerne er taget ud af tidligere Call of Duty-spil, hvilket betyder, at det ikke helt føles som at starte et nyt spil. Grafikken er fænomenal for et mobilspil, og jeg føler virkelig, at det er et konsolspil i lommeformat.
Der er selvfølgelig nogle begrænsninger ved at spille på en mobiltelefon. Det mest åbenlyse er styringen. Jeg har aldrig været fan af at spille skydespil, hvor jeg skal styre med mine fingre på skærmen. For det første forstyrrer det billedet, hvilket er småvigtigt i et skydespil. Dernæst føler jeg altid, at min skærm bliver lidt fedtet og på en eller anden måde “skridsikker”, hvilket betyder, at mine fingre har sværere ved at glide på skærmen. Mit sidste problem er, at de fleste telefoner bliver glohede, hvis man spiller tunge spil på dem. Har oplevet telefoner, man faktisk brændte sig på, og så er det bare ikke sjovt længere.
Desværre understøtter Call of Duty Mobile endnu ikke officielt controllere. Jeg har ladet mig fortælle, at der findes et “workaround”, hvor man via et tredjepartsprogram kan spille med eksempelvis en PlayStation 4-controller. Selv har jeg dog et andet alternativ, hvilket jeg kommer til senere i anmeldelsen.
Læs også: Mobiltelefonen er den største spilplatform i verden
Call of Duty Mobile Multiplayer og BattlePass
Flere spiltyper
CoD Mobile byder i skrivende stund på to spiltyper: Multiplayer og Battle Royale. I multiplayer-delen findes yderligere fem spiltyper, der alle er en fast del af spillet, henholdsvis Frontline, Team Deathmatch, Domination, Search and Destroy og træning mod “computeren”. Derudover cirkulerer forskellige andre spiltyper også i multiplayer-delen. De er tidsbegrænsede og skiftes ud med jævne mellemrum. Eksempler herpå kunne være Gun Game, hvor man starter med et dårligt våben, og opgraderer for hver gang man slår en modstander ihjel.
Med hensyn til banerne, så findes der fem faste baner i Call of Duty Mobile: Crash, Killhouse, Crossfire, Nuketown og Hijacked. Alle fem baner er taget fra tidligere spil i serien. Men også banerne har nogle få i cirkulation, der udskiftes med jævne mellemrum, sammen med de tidsbegrænsede spiltyper.
Generelt er multiplayer til dem, der kan lide “fast paced action” og korte spil. Man kan komme igennem et multiplayerspil på fem minutter, og der er stort set altid en gevinst ved at spille – i hvert fald til at starte med. i videoen herover ses blandt andet mit forsøg på et MP-spil.
Battle Royale er lidt anderledes. Til dem, der ikke kender genren, så går det ud på, at 100 spillere kastes ud fra et fly, hvorefter de kæmper om at være sidste overlevende, mens spilområdet skrumper. Ender man udenfor spilområdet, så mister man liv, og til sidst dør man. Man har mulighed for at spille helt alene, eller i hold af to eller fire. Personligt har jeg ikke en præference, da der er fordele og ulemper ved både at spille solo og i hold.
Battle Royale tager længere tid. Hvis man er så heldig at vinde, så varer spillet omtrent tyve minutter – altså hvis man når helt til slutningen, hvor spilområdet er skrumpet ind til næsten ingenting. I løbet af spillet går man stort set fra dør til dør, i sin søgen efter bedre våben, mere ammunition og beskyttelse i form af eksempelvis skudsikker vest. Hvis man så støder på en modstander, så gælder det om at dræbe ham, eller hende, før man selv bliver dræbt. Sidste levende billede vinder.
Call of Duty Mobile Battle Royale – i hold
Alle kan være med
Sværhedsgraden i Call of Duty Mobile er ikke overvældende. Hvis man ikke vil vinde med en meget stor margin, så skal man spille “Ranked”, altså den konkurrenceprægede spildel, hvor man bliver indelt i divisioner efter formåen. Hvis man derimod godt kan lide at vinde, så skal man bare spile den normale spildel.
Styringen spiller selvfølgelig også en rolle. Som standard skyder spillet automatisk for dig, når du sigter på en modstander. Man skal egentlig bare koncentrere sig om at pege sit gevær mod en modstander, og så klarer spillet resten. Man kan selvfølgelig sætte styringen op som man har lyst, og i sidste ende fjerne alle de små assistancer, som spillet laver. På den måde bliver det lidt sværere, og man føler måske større tilfredshed når man vinder.
Det er selvfølgelig helt op til en selv, hvordan man vil spille, og vilkårene er ens for alle – og så alligevel ikke.
Call of Duty Mobile Battle Royale – solo
Forbandede mikrotransaktioner
For som med stort set alle andre spil, så kan man købe sig til fordele. På en eller anden måde, så tror spiludviklerne ikke længere på lineære fremskridt. Det skal altsammen foregå ved “Kasse 1”, hvor man så kan få lov til at smide hundredevis af kroner, hvis man gerne vil have de fede våben.
Jeg hader det, og jeg hader det i ALLE spil! Lige så snart der er mikrotransaktioner, så mister spillet øjeblikkeligt en halv stjerne i min bog. Jeg ville hellere have, at et spil, så underholdende som dette, kostede 50-80 kroner, og så var uden mikrotransaktioner. Jeg ville måske endda betale 100 kroner for det. Men sådan er spilindustrien ikke længere, hverken på telefonen, konsollen eller computeren – desværre.
Jeg fik tilsendt 8.000 in-game-valuta, hvilket svarer til 899 danske kroner. For det antal kroner skulle man tro, at man kom langt i spillet. Men de 8.000 CP, som de hedder, fik lynhurtigt ben at gå på. Jeg skulle selvfølgelig have Battle Pass, hvilket i sig selv tog en god portionen af mønterne. Derefter prøvede jeg at finde noget godt loot i de såkaldte Weapon Crates – ti af dem koster 1.440 CP. Så som I måske kan høre, så var stort set alle mine penge brugt, inden jeg egentlig kom i gang med selve spillet.
Havde det været mine egne penge, så var jeg nok blevet en anelse bitter. Men sådan er industrien som sagt skruet sammen i dag, hvilket vi desværre ikke kan ændre på, så længe der er penge at tjene.
Spil Call of Duty Mobile… På din PC!
Nu kommer vi til mit alternativ til en controller. Mange vil nok påstå, at skydespil, som Call of Duty, spilles bedst med mus og tastatur. Den vogn er jeg også på, og endnu vigtigere, det er nogle ret habile nørder tilsyneladende også – og hurra for dem!
De har nemlig gjort det muligt, via en emulator, at spille Call of Duty Mobile, og en kæmpe bunke andre mobilspil, på sin PC. Det er endda muligt at benytte sit login fra Google eller Facebook, hvad end man nu bruger til at gemme sit spil, og på den måde lave en slags “cross save” på telefon og PC. Det betyder, at man kan sidde foran sin PC og spille indtil man skal ud af døren, hvorefter man kan fortsætte samme spil på sin telefon. Medmindre man kører bil – lad være med at spille Call of Duty Mobile mens du kører.
Læs også: Activision tester controllerunderstøttelse til Call of Duty Mobile
Ja ja, det er fint, Robin. Hvordan får jeg Call of Duty Mobile på min PC?
Du klikker på DETTE LINK som leder dig direkte til GameLoops hjemmeside. På hjemmesiden er der en stor “Download”-knap, som du selvfølgelig klikker på. Når du så har hentet og installeret GameLoop, er det bare at finde Call of Duty Mobile på listen over spil, installere og spille. Piece of cake.
Grafikken er selvfølgelig ikke overvældende, når man skalerer et mobilspil op i 34 tommer, men det fungerer. Og når jeg spiller, så tænker jeg faktisk ikke så meget over grafikken.
Den endelige dom
Call of Duty Mobile er utrolig sjovt, hvis man er til den slags spil. Jeg var ellers skeptisk omkring at spille så stor en titel på telefonen, blandt andet fordi Fortnite var en eklatant skuffelse for mig. Men Activision og Tencent har gjort rigtig meget rigtigt med Call of Duty Mobile. Selvom man aldrig helt føler, at man spiller på sin PlayStation 4, så er der alligevel den der velkendte Call of Duty-stemning over spillet.
Det fungerer godt at veksle mellem hurtige, korte multiplayer spil, og lidt længere, og mindre actionfyldte, battle royale. Samtidig føles fremgangen også ganske udmærket. Selvom man taber et spil, har man sine egne delmål, der låser op for belønninger. På den måde føler man personlig fremskridt ved næsten hvert spil.
Mikrotransaktioner er spillerens fjende nummer ét! Jeg har vist givet udtryk for min mening, så der er ingen grund til at sige andet end, at mikrotransaktioner trækker ned i min bedømmelse. Det samme gælder for den manglende controllerunderstøttelse, selvom udvikleren påstår, at der arbejdes på en løsning. Det sidste store minus i min bog er, at spillet har det med at miste forbindelsen – især når man spiller battle royale. Heldigvis har man god tid til at genetablere forbindelsen, så man ikke bliver sparket ud. Ikke desto mindre er det hamrende irriterende.
Alting taget i betragtning er der flere plusser end minusser ved Call of Duty Mobile, og i mine øjne er spillet det mest underholdende mobilspil til dato. Derfor kan jeg godt leve med mikrotransaktioner, sporadiske udfald og manglende controller. Spillet er Call of Duty som vi kender det, bare i lommeformat.
Næste skridt må være en genudgivelse af Call of Duty 3 til telefonen, men indtil da scorer Call of Duty Mobile fem flotte stjerner.