Her er de vigtigste trends blandt elbiler

Hvad bliver der snakket om i elbilbranchen og hvilke trends ser man blandt elbilerne? Vi tog en tur til Nordic EV Summit i Oslo, for at få svar på disse spørgsmål.

Det er igen blevet fredag og tid til ugens Fokus-indslag. Denne uges afsnit af Fokus handler om det digitale post-kaos, onlinemøder, 5G-abonnementer og om trends blandt elbiler.

Trends blandt elbiler er et af temaerne i denne omgang af Fokus. Er du i tvivl om hvad Fokus er? Teknofil hedder vores kanal på Youtube, hvor vi bringer en ugentlig Fokus-video. Her kommer vi med gode tips, snakker om nyeste gadgets, smart home, fremtidens teknologi, elbiler og meget meget mere. Hele videoen kan du se herover. I denne artikel kigger vi på et af temaerne, nemlig elbiler og de nyeste trends.

Læs også: Sådan skal elbiler sikre den grønne omstilling

Der kommer for hver måned flere og flere elbiler på den danske veje – i september slog elbiler faktisk elbilerne rekord i Danmark. Der kommer flere og flere forskellige elbiler til Danmark, som giver forbrugerne en variation, der virkelig er behov for. Vi kommer til at se mange nye elbiler i 2022 og et sikkert lige så hurtigt voksende marked som i år.

Men hvad er de nyeste trends inden for elbiler egentlig? Jeg tog en tur til Nordic EV Summit i Oslo, hvor jeg fik en snak med kendte ansigter i elbilbranchen, heriblandt Marius Hayler (General Manager NIO Norway), Ahmad Moslemifar (Designer hos NIO), Thomas Ingenlath (Administrerende direktør ved Polestar).

Se også: Elbilteknologien er usikker

Kort om Nordic EV Summit:

Nordic EV Summit er en elbilmesse, der afholdes i Lillestrøm, en halv time fra Oslo. Her bliver der fremvist de nyeste elbiler, den nyeste teknologi i og omkring elbiler, opladning og mere samt holdt foredrag og diskuteret, hvordan man får politikere, virksomheder og forbrugere til at fremskynde overgangen til de grønne biler.
Messen er lukket for forbrugere, men her deltager over 1.000 repræsentanter fra 40 forskellige lande og der er over 300 udstillere.
  • Teknologi i biler: De fleste er efterhånden enige om, at bilerne forvandles til en kæmpe smartphone. Forbrugerne er allerede begyndt at have andre prioriteter, når det kommer til at købe ny bil. I stedet for motorkraft, materialer og styring kommer der mere og mere fokus teknologien, herunder infotainmentsystem, digitale assistenter, Connected Living, hvordan bilen tilpasser sig os og selvfølgelig opladning. De nye elbiler er virkelig supercomputere på hjul, proppet med sensorer, skærme, batteri og anden avanceret teknologi. Nogle elbilproducenter bygger eget infotainment- og økosystem, mens andre benytter udbredte tjenester, såsom Android Automotive.
  • Opladning og batteriskift: Ganske naturligt er der stort fokus på opladning. Herunder er det primært hurtigopladning og batteriskifte, der bliver snakket om blandt producenterne. Elbilens ulempe er stadig rækkevidde og opladningstiden, i forhold til benzin- og dieselbiler. Det ene problem skal batteriskiftestationer skal kunne løse. Her kan elbilens tomme batteri udskiftes med et fuldt opladt på blot 5 minutter, mens man sidder i bilen. De første stationer bliver bygget i Norge i år af NIO, som derudover er en åben standard andre producenter kan benytte Beskeden fra forbrugerne er blot, at det skal være simpelt og hurtigt at oplade ved alle ladestationer.
  • Rækkevidde: Elbilerne skal kunne køre længere på en opladning, og netop dette problem skal fx solid state-batterier løse. De første biler med solid state-batterier skulle komme i løbet af næste år, hvor man påstår rækkevidder over 1.000 km.
  • Biler skal være grønne hele vejen i gennem: Elbiler skal ikke kun være grønne, fordi de ikke bruger benzin eller diesel. De skal være lavet af bæredygtige materialer, strømmen til opladning af batterierne skal komme fra vedvarende energi, produktionen skal være så miljøvenlig som muligt og batterierne skal kunne udskiftes og få et andet liv. Spørger man Thomas Ingenlath fra Polestar, burde der være større åbenhed omkring elbilernes virkelig CO2-aftryk. Dertil kunne benyttes en fælles standard – en såkaldt Life Cycle rapport – som viser hele miljøpåvirkningen fra en elbil.

Se med i videoen herover, hvor vi snakker mere om elbilmessen Nordic EV Summit. Mobilsiden.dk blev inviteret til messen af NIO, hvor jeg fik lov at tage et nærmere kig på NIO ET7 samt en testkøretur i NIO ES8.

Se også: Nyt fra elbilbranchen

Digitalt post-kaos, onlinemøder og 5G-abonnement

Fokus handler om meget mere end elbiler i denne omgang. Se med i videoen herover eller på Youtube, for at høre mere om det digitale post-kaos, onlinemøder og hvilke teleselskaber der har 5G-abonnement.

Vi svarer selvfølgelig også på seernes gode spørgsmål og kårer en vinder af OnePlus Wireless Charger. Vi sætter derudover en ny konkurrence i gang.