Google vil tage betaling for sin AI-søgemaskine
Googles har planer om at kræve betaling for selskabets kommende AI-baserede søgemaskine, der bliver selskabets bud på en opgraderet søgemaskine, der inkorporerer AI til at præsentere svar på søgeresultater på en helt ny måde a la det, man kender fra ChatGPT og Gemini.
Techgiganten undersøger flere forskellige muligheder, blandt andet at inkorporere de AI-baserede søgefunktioner i sine abonnementsbaserede tjenester, der allerede giver adgang til den nye Gemini AI-assistent i Gmail og Docs. Alphabets aktier faldt efterfølgende omkring en procent, da nyheden kom ud.
Se også: Google I/O 2024 finder sted den 14. maj
Første gang Google kræver betaling for et kerneprodukt
Googles ingeniører er aktuelt i gang med at udvikle teknologien til at udrulle en betalingsudgave af AI-søgemaskinen, men Googles topledelse har endnu ikke besluttet, om produktet skal lanceres eller ej.
Hvis det bliver en realitet, bliver det første gang, at Google tager betaling for et kerneprodukter. Google har historisk altid tilbudt gratis adgang til sine tjenester mod at præsentere annoncer. Samtidig forsøger Google at skabe sig en plads på AI-markedet, der udvikler sig i rasende fart.
Googles almindelige søgemaskine vil stadig være gratis, og der kommer stadig til at være annoncer ved siden af søgeresultaterne – selv for Google One-abonnenter, hævder avisens kilder.
”Vi arbejder ikke med og overvejer ikke en annoncefri søgeoplevelse. Som vi har gjort det så mange gange tidligere, fortsætter vi med at udvikle nye premiummuligheder og -tjenester for at forbedre de abonnementstilbud, vi har hos Google,” skriver Google i en udtalelse til Reuters via mail.
Se også: Apple overvejer at bruge Googles AI-løsninger i iOS 18
AI truer Googles forretning – er SGE svaret?
Google har siden maj 2023 testet en AI-basereret udgave af sin søgemaskine kaldet Search Generative Experience (SGE). Tjenesten er en helt ny både at tilgå søgeresultater i Google på. Her præsenterer Google mere AI-baserede detaljerede svar på søgninger og fortsætter samtidig med at præsentere brugerne for links til yderligere information og annoncer.
Google Search Generative Experience (SGE) er dog for det første et eksperiment, som brugere selv skal aktivere. For det andet er SGE kun tilgængelig i stort set alle andre lande end Europa og USA. SGE understøtter aktuelt også kun engelsk, hindi, indonesisk, japansk, koreansk, portugisisk og spansk.
Det er faktisk Google selv, der har opfundet en del af den fundamentale teknologi bag det AI-boom, vi oplever i dag – helt bestemt deep learning-arkitekturen transformer. Alligevel kæmper Google en svær kamp mod to andre aktører på markedet, der virkelig har fanget særligt erhvervslivets opmærksomhed – nemlig selskabet bag ChatGPT, OpenAI, og deres partner Microsoft.
Google har været tilbageholdende med at implementere AI i sin gratis og eksisterende søgemaskine, idet teknologien fuldstændig laver om på, hvordan Googles kerneforretning – præsentation af søgeresultater og annoncer – fungerer. For hvorfor skulle man bruge en gammeldags søgemaskine, der viser en lang liste af links og annoncer, når AI-baserede tjenester som ChatGPT, Gemini og SGE kan give hurtige og komplette svar på mange spørgsmål?
Se også: Microsoft: Google har konkurrencefordel inden for generativ AI