AITO fra Huawei er det bedst sælgende elbilmærke i Kina
Opdateret: Tidligere fremgik det af artiklen, at Huawei lukkede sit kontor i Danmark i 2023. Det er ikke korrekt. Vi beklager fejlen.
Huawei og den kinesiske producent Seres’ fælles elbilmærke AITO er lige nu det bedst sælgende elbilmærke i Kina, skriver Bloomberg. De har både i januar og februar i år sendt flest elbiler på markedet.
I januar blev der således solgt 32.973 AITO-elbiler, og i februar blev der solgt 21.000 eksemplarer. Dermed overgår Huawei og Seres flere af sine nærmeste konkurrenter. Det gælder for eksempel nogle af de største bilproducenter i Kina som Nio, Xpeng og Li Auto.
Til sammenligning har Li Auto solgt omkring 20.251 biler i februar 2024. I samme tidsrum har Nio kun sendt 8.132 elbiler ud på det kinesiske marked.
Det ser ikke meget bedre ud for XPeng, som ellers har planlagt at øge sin produktion af elbiler i år. De har i februar leveret 4.545 elbiler til de kinesiske kunder. Det efterlader så AITO som det bedst sælgende elbilmærke i Kina.
Huawei skulle efter sigende være ved at udvikle mindst 7-8 nye elbiler i år. Så det ser ud til, at Huawei har planer om at udnytte det momentum, de har lige nu.
Se også: Find den bedste forsikring til din elbil
Huawei i unåde
Herhjemme var Huawei mest kendt som producent af smartphones og forbrugerelektronik, ligesom giganten var netværksleverandør for både TDC NET og 3. Huaweis eventyr i Vesten sluttede dog brat i 2022, da USA forbød Huawei-produkter i USA. Det skete, fordi den amerikanske regering frygtede, at Huawei-enheder indeholdt spyware, der kunne bruges til at spionere imod amerikanske borgere og institutioner.
Dermed røg Huawei ud af Googles økosystem og kunne ikke længere anvende Google-tjenester i sine produkter. Selv om Huaweis efterfølgende telefoner stadig var tilgængelige herhjemme, var de nærmest ubrugelige for danskere. Det var ikke muligt at installere vigtige apps, som man var vant til at downloade via Google Play med et snuptag.
I 2023 erklærede EU-Kommissionen, at der var en forhøjet risiko ved at bruge Huaweis 5G-produkter.
Se også: Se hvilke elbiler der er Bedst i Test
Kommer Huawei ind i varmen igen?
Nu er spørgsmålet, om Huawei er på vej ind i varmen igen via deres elbilmærke AITO. Fra et sikkerhedsmæssigt synspunkt er en elbil stort set det samme som en 5G-mobiltelefon på hjul. Bortset fra at brugerne har endnu mindre indblik i, hvilke informationer der her sendes frem og tilbage imellem elbilen og producenten.
Huawei bygger ikke selv AITO-bilerne. De bliver produceret i samarbejde med Seres Group. Alligevel kan det godt være, at eksempelvis de amerikanske og europæiske myndigheder vil se skævt til biler, der er produceret sammen med Huawei. Derfor kan det godt blive en udfordring at få elbiler associeret med Huawei ind på de europæiske og amerikanske markeder.
Huawei er godt selv klar over, at AITO er bedre tjent med ikke at være forbundet med Huawei-navnet. Elbilen AITO M5 blev nemlig kortvarigt i marts 2023 omdøbt til Huawei AITO M5. Ret hurtigt kom Yu Chengdong, der er direktør for Huawei Terminal BG og direktør for Smart Car Solution BU, med en ordre om, at al reklamemateriale med Huawei-navnet på skulle fjernes fra AITO-butikkerne inden for en måned.
Lige nu ser det ikke ud til, at AITO har planer om at sælge sine biler i Danmark eller resten af Europa. Vi får dog sandsynligvis Seres 5 fra samme producent at se herhjemme.
AITO har aktuelt modellerne M5, M7 og M9. To af dem fås som rene elbiler, mens alle tre også fås som såkaldte EREV’er (extended-range electric vehicles). Det er en form for hybridbil med – i AITOs tilfælde – 40 kWh højvoltsbatterier, der lades op af en benzindrevet generator (motor) i bilen.
Se også: Elbiler på vej til Danmark i 2024, 2025 og 2026
Vi anbefaler:
Derfor er det bedst at lease en elbil i stedet for at købe den
Her er de billigste elbiler på markedet i Danmark