Audi Q6 e-tron bliver både dyrere og billigere

Audi har introduceret en ny og billigere indstigningsmodel i Q6 e-tron-serien, som er 40.000 kr. billigere end den tidligere billigste Q6 e-tron. De øvrige modeller er samtidig blevet dyrere.

Audi Q6 e-tron bliver både dyrere og billigere

Audis nyeste elektriske SUV, Q6 e-tron, er på én og samme tid blevet billigere og dyrere. Billigere, fordi Audi nu har introduceret en ny indstigningsudgave af Q6 e-tron med lavere ydeevne og mindre batteri, som er 40.000 kroner billigere end tidligere.

Og så er Audi Q6 e-tron samtidig blevet dyrere, fordi Audi har hævet prisen med 10.400 kroner i de to eksisterende varianter, Q6 e-tron performance og Q6 e-tron quattro. Priserne er steget, fordi Audis prisliste nu viser priserne med 2025-afgifter. Får man leveret sin Q6 e-tron i 2024, vil den blive afregnet med 2024-afgift.

Se de nye priser på Audi Q6 e-tron nedenfor:

Audi Q6 Ny pris Gammel pris Forskel
e-tron (ny) 549.990 kr.
e-tron performance 600.390 kr. 589.990 kr. +10.400 kr.
e-tron quattro 670.390 kr. 659.990 kr. +10.400 kr.

Audi har også offentliggjort et privatleasingtilbud på den nye basismodel. Audi Q6 e-tron kan privatleases for 6.195 kr. i månedlig ydelse og med en udbetaling på 40.000 kr. Aftalen er med 15.000 km om året og gælder i 48 måneder.

Se også: Specifikationer, billeder og priser på Audi Q6 e-tron

Audi Q6 e-tron med lavere pris og ydeevne

Den nye Audi Q6 e-tron, som koster 549.990 kroner, adskiller sig fra Q6 e-tron performance ved at have en reduceret motoreffekt på 185 kW (252 hk) i stedet for 225 kW (306 hk).

Derudover har den nye Q6 e-tron et batteri med en kapacitet på 75,8 kWh, som giver en rækkevidde på 531 km. Til sammenligning har Q6 e-tron performance et 94,9 kWh batteri med en rækkevidde på 633 km. Den lavere vægt gør, at den nye basismodel har et lidt lavere forbrug på 16,3 kWh/100 km, hvor Q6 e-tron performance ligger på 16,8 kWh/100 km.

Audi har også skruet ned for DC-ladeeffekten, som nu er på 225 kW mod de tidligere 260 kW. På grund af batteriets mindre størrelse er ladetiden dog på fornuftige 21 minutter ligesom topmodellen Q6 e-tron quattro.

Den billigere indstigningsmodel kan fås i samme tre udstyrsvarianter som de to øvrige modeller: Progress, Progress Plus og Ultra.

Se også: Se Audis udvalg af elbiler i Danmark

Audi Q6 e-tron bliver mere konkurrencedygtig

Med den 40.000 kroner billigere indstigningsmodel er Audi Q6 e-tron pludselig blevet lidt mere interessant.

Kigger man på andre elektriske SUV’er i den store mellemklasse såsom NIO EL6BMW iX3Polestar 4, Xpeng G9 og Voyah Free, har Audi Q6 e-tron nu en startpris, der langt bedre kan matche konkurrenterne. Ydeevnen i den nye indstigningsmodel er dog noget ringere end i konkurrenterne.

Der er altså ikke umiddelbart tale om en aggressiv prissætning hos Audi, men snarere en justering af prisen for bedre at kunne matche, hvor meget elbil konkurrenterne giver for pengene.

Læs Mobilsidens test, bedømmelse og pris på Audi Q6 e-tron.

Vi anbefaler:
Test og anmeldelser af elektriske SUV’er
Disse elbiler kommer i 2024, 2o25 og 2026
Her er de billigste elbiler i Danmark