BAW Pony er Danmarks absolut billigste elbil

Det kinesiske mærke BAW underbyder den hidtil billigste elbil i Danmark, Citroën ë-C3, med hele 66.310 kroner. Men du går også på kompromis med meget.

BAW Pony er Danmarks absolut billigste elbil

Er du ligeglad med design, kvalitet, god komfort, plads og høj sikkerhed, men vægter i stedet pris over alt andet? Så er den nye mikro-elbil BAW Pony måske værd at overveje.

Se også: Specifikationer, priser og billeder af BAW Pony

Danmarks suverænt billigste elbil

BAW Pony er for nylig lanceret i Danmark til en pris, der ligger langt under den aktuelt billigste elbil. Hvor Citroën ë-C3, som for nylig er blevet forsinket til 2025, koster fra 179.990 kroner, skærer BAW hele 66.310 kroner af prisen og sælger den elektriske mikrobil BAW Pony for kun 113.590 kroner.

Det lyder unægtelig som en knivskarp pris, men om den er pengene værd, bliver straks mere tvivlsomt, når man kigger på specifikationerne.

Se også: Se alle elektriske bybiler i Danmark

Sparsom med plads

Det ligger i hele konceptet. BAW Pony er en mikrobil, og der er derfor ikke synderligt meget plads at finde i den lille bil, som måler 3.161 mm i længden, 1.498 mm i bredden og 1.585 mm i højden og har en egenvægt på 720 kg.

Bilen gemmer på to sæder og har tre døre, men kan også fås med fire sæder og to isofix-beslag.

Se også: Test og anmeldelser af elbilers kvalitet

Sikkerhed – eller mangel på samme

BAW Pony har ikke været en tur forbi Euro NCAP eller lignende sikkerhedstest, og der vil formentlig heller ikke komme en synderligt god bedømmelse ud af det.

Den lille elbil er nemlig kun udstyret med en enkelt airbag ved føreren.

Derudover kommer bilen med Auto-hold, ABS og EBD – og det er sådan cirka, hvad man finder af sikkerhedsfunktioner i bilen.

Se også: Disse elbiler er Bedst i Test

Op til 220 km rækkevidde

BAW Pony er, som man kan forvente, ikke nogen fartdjævel. Den har en 27 kW (36,5 hk) elmotor og kan kun køre op til 90 km/t.

Den kommer som udgangspunkt med et 13,7 kWh LFP-batteri, der giver en rækkevidde på op til 170 km med en konstant fart på 60 km/t, men forvent nok noget, der ligner 100-120 km på en kold vinterdag. Den kan også fås med et større batteri for en merpris på 10.000 kroner, som bringer rækkevidden op på 220 km.

BAW oplyser, at rækkevidden reduceres med cirka 10 procent ved kørsel med 80 km/t.

Opladningen tager mellem 6 og 8 timer alt efter batteristørrelse, fordi der hverken er Type 2- eller DC-ladeport. Det foregår i stedet via et almindeligt 220 volt-stik, der sluttes til en almindelig stikkontakt.

Se også: De billigste elbiler i Danmark

To store skærme på 10,25 tommer

BAW Pony udmærker sig ved at være udstyret med to store 10,25 tommer skærme på instrumentbrættet. En fungerer som førerskærm, mens den anden fungerer som infotainmentskærm.

Både førerskærm og infotainmentskærm lader til at have et overskueligt og simpelt design, men der er tale om et egenudviklet styresystem, hvor man finder apps som Video, Amplifier, Bluetooth, BT Music, Chrome, Connect phone, FileBrowser, Gallery, Music, Radio, Roundadas og Settings.

Vi ser ingen tegn på, at bilen understøtter Android Auto eller Apple CarPlay.

Se også: Sammenlign elbilers specifikationer og priser

Et alternativ til kabinescooteren

BAW Pony er fyldt med kompromiser, selv om BAW hævder det modsatte. Og det er måske heller ikke så underligt, når prisen er så lav, som den er.

For de fleste vil mikrobilen nok være en, som mange vælger at styre langt udenom. Det hjælper næppe på det, at så godt som ingen kender eller har hørt om BAW (der er dog tale om en stor, etableret spiller på det kinesiske marked fra 1953, kan vi afsløre).

Til gengæld lader den til at kunne være et fint alternativ til de mange kabinescootere, der er begyndt at køre på de danske cykelstier på veje.

Her får man en elektrisk mikrobil, der er langt mere bil, end den er kabinescooter. Set i forhold til dem vil BAW Pony være en solid opgradering, men det siger omvendt heller ikke så meget.

Selv om rækkevidden på 170-220 km er lav set i forhold til eksisterende elektriske bybiler, er den stadig tilstrækkelig for rigtig mange danskere, som ikke kører 100 kilometer på motorvej frem og tilbage hver dag.

Se også: Billig ladeboks til hjemmet