Danskerne vil betale 220.000 kr. for en elbil
Hvem er den gennemsnitlige køber af en elbil, og hvilke præferencer har de? Det har European Alternative Fuels Observatory (EAFO), som er en informationsportal under EU, undersøgt.
Hvert år gennemfører EAFO undersøgelsen Consumer Monitor, som kortlægger europæernes intentioner om at købe elbiler, deres mobilitet og opladningsadfærd. 19.080 europæere fra 12 lande, herunder 1.478 danskere, har deltaget i undersøgelsen.
Undersøgelsen bringer mange interessante oplysninger om, hvem det er, der køber elbiler, og hvordan de bruger elbiler.
Se også: Sammenlign elbiler på pris og kvalitet
Herunder er de mest interessante nedslag i undersøgelsen:
Hvem køber elbiler?
- Køberne af elbiler er 55 procent mænd og 45 procent kvinder – ikke meget anderledes end henholdsvis 51 procent mænd og 49 procent kvinder, som køber biler med forbrændingsmotor.
- Købere af elbiler er yngre end dem, der køber biler med forbrændingsmotor. 20 procent af elbilkøberne er under 35 år, mens 38 procent er mellem 35 og 55 år. 42 procent er 55 år eller ældre. 21 procent af køberne af biler med brændstofmotor er under 35 år, mens 26 procent er mellem 35 og 55 år, og 53 procent er mindst 55 år.
- Medianinkomsten blandt elbilejere er højere end dem, der køber biler med brændstofmotor. 32 procent af elbilejerne tjener mellem 30.000 og 45.000 kr. om måneden, mens det er 27 procent for dem, der ikke ejer elbil.
- 52 procent af elbilejerne tjener mindst 45.000 kr./md., mens det er 27 procent for dem, der ikke ejer elbil.
- 44 procent af elbilejerne har en videregående uddannelse, mens det er 31 procent for dem, der kører fossilbiler.
- 75 procent af elbilejerne bor i eget hus, hvor det er 43 procent for dem uden elbil.
De tre største fordele ved elbiler
Danskerne nævner følgende som de tre største fordele ved at vælge elbil:
- Bedre for klimaet
- Mere økonomisk at bruge
- Bedre for menneskers sundhed
Se også: Test og anmeldelser af elbiler
De tre største udfordringer ved elbiler
Respondenterne i undersøgelsen fremhæver særligt tre udfordringer ved elbiler:
- Pris på elbil
- Ingen privat opladning
- For få og for langsomme offentlige opladere
Se også: Disse elbiler er Bedst i Test
Danskerne vil have billige elbiler
Undersøgelsen viser også, at danskerne kun er villige til at betale en medianpris på 220.000 kr. for en elbil. Til sammenligning er medianprisen for biler med forbrændingsmotor 200.000 kr.
Vi har noget større købevillighed end i de øvrige Europa, hvor de kun ønsker at betale en medianpris på 150.000 kr.
Se også: Kommende elbiler i 2024, 2025 og 2026
Danskerne foretrækker mindst 500 km rækkevidde
Rækkeviddeangsten hersker stadig hos mange danskere, som ønsker en elbil med meget lang rækkevidde.
47 procent ønsker en elbil med en rækkevidde på mindst 500 km, mens 35 procent ønsker en rækkevidde på 300-500 km. Kun 8 procent føler, de kan nøjes med en rækkevidde på 200-300 km.
Der ses samme præference i det øvrige Europa. Der er heldigvis mange elbiler med lang rækkevidde at vælge mellem. Se alle elbiler med længst rækkevidde.
Se også: Priser på de billigste elbiler i Danmark
Foretrækker opladning i hjemmet
De fleste danskere – faktisk hele 78 procent – foretrækker at oplade elbilen ved en ladeboks i hjemmet. Ikke nær så mange anvender offentlige opladere.
Resultatet er ikke overraskende, da elbiler særligt appellerer til dem, der kan oplade elbilen i hjemmet – noget der både er nemmere og ofte billigere.
Se også: Stem på din favorit til Årets elbil 2025
De fleste køber frem for leaser
Det fremgår af undersøgelsen, at hele 95 procent ejer deres elbil, mens det kun er 4 procent, som leaser. 1 procent er firmabiler.
Til sammenligning er det hele 20 procent af elbilerne i de øvrige EU-lande, som er privatleaset.
Se også: Find bedste ladeboks til elbil
Øvrige resultater
Andre resultater fra undersøgelsen inkluderer:
- 39 procent har aldrig kørt til udlandet i en elbil, mens 38 procent har gjort det én gang. 23 procent bruger nogle gange en elbil til det.
- 73 procent af førerne af elbiler havde en god eller meget god oplevelse, når de rejste i udlandet.
- Største udfordring er ifølge elbilisterne utilstrækkelig information om placering af ladestandere.
- Vigtigste krav til en offentlig ladestation er, at den er fuldt funktionsdygtig, at der er kort eller ingen ventetid og klare og gennemsigtige prisoplysninger.
Perspektivering
Undersøgelsen peger på, at elbiler stadig har en begrænset appel i befolkningen, og at teknologien stadig ikke er uden udfordringer og problemer. Den hidtil meget høje gennemsnitspris på elbiler har gjort dem svært tilgængelige for en stor del af befolkningen, som ikke kan eller vil ofre +400.000 kroner på en typisk elbil. Der sker dog for alvor en udvikling mod billigere elbiler til under 200.000 kr. for tiden.
De lavere priser på elbiler vil også begynde udligne nogle af de sociodemografiske forskelle, der hidtil har været til stede mellem købere af elbiler og dem, som ikke har elbil.
Der resterer dog stadig et stort problem med at gøre opladere til elbiler langt mere tilgængeligt for den store andel af befolkningen, som bor i lejlighed og derfor ikke kan få opsat egen ladeboks tilnærmelsesvis lige så nemt som dem, der bor i hus.