Elbilmærker rykker batteriproduktion til Europa

Europæiske bilmærker kan inden 2028 være uafhængige af kinesiske batterileverandører. Nu vil Stellantis og Mercedes bygge tre store batterifabrikker i Europa.

Elbilmærker rykker batteriproduktion til Europa

Der bliver skruet gevaldigt op for produktionen af batterier til elbiler i Europa. Samtidig bygger kinesiske producenter fabrikker til bilproduktion i Europa.

Se også: Priser, test og sammenligning af elbiler

Mercedes og Stellantis bygger tre batterifabrikker i Europa

En analyse af EVMarketsReports viser, at Europa mellem 2026 og 2028 vil være helt selvforsynende med batterier til elbiler.

Undersøgelsen viser, at den europæiske batteriproduktion forventes at nå 238 GWh i 2025, 413 GWh i 2027 og 773 GWh i 2030. Det skal sammenlignet med de blot 69 GWh, der blev produceret i 2022.

De fem største europæiske batteriproducenter er Northvolt, Freyr, CATL, Volkswagen og ACC. CATL er dog kinesisk og verdens største batteriproducent.

Men det er ACC det skal handle om nu. ACC er ejet af Mercedes-Benz, TotalEnergies og Stellantis, der er virksomheden bag mærker som Citroën, Fiat, Jeep, DS, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot, Alfa Romeo, Chrysler og flere.

Se også: Test, bedømmelse og anmeldelse af elbiler

For de tre store virksomheder vil bygge tre “gigafabrikker” i Frankrig, Tyskland og Italien, der skal samle batterier til elbiler.

Den samlede investering, der anslås til lidt over 52 milliarder kroner, en af de største gældsfundraising-operationer, der nogensinde er gennemført i den europæiske bilsektor, sagde ACC, også kendt som Automotive Cells Company.

Pengene skal finansiere opførelsen af fire nye batteriproduktionslinjer. En anden i Frankrig, en første i Kaiserslautern i Tyskland og to i Termoli i Italien.
De kommer oven i virksomhedens første produktionsenhed, der producerer lithium-ion-batterier i Billy-Berclau i Nordfrankrig, som blev åbnet sidste år.

Alt i alt skulle der være mere end 50 batterifabrikker planlagt i Europa.

Se også: Se de bedste og sikreste elbiler til familien

Kinesiske producenter rykker produktion til Europa

På samme tid vil vi se flere kinesiske producenter flytte deres produktion til Europa. BYD, der slås med Tesla om at være verdens største elbilproducent, er på vej med fabrik i Ungarn.

Kinesiske BYD vil bygge en enorm state-of-the-art personbilsfabrik i Szeged i Ungarn. Den kommende fabrik er det første af sin slags, der bygges af en kinesisk bilvirksomhed i Europa. Anlægget vil benytte den mest avancerede globale teknologi og højt automatiserede produktionsprocesser.

Læs mere om BYDs kommende fabrik i Europa her.

Se også: Nyheder, specifikationer og priser på kommende elbiler

Vi anbefaler:
Bedste hjemmeopladning og ladeboks til elbil
Find den bedste forsikring til elbil hos If
De billigste elbiler på vejene i Danmark