Fisker afsløret: Brutal ledelse og alvorlige fejl på biler

Tidligere medarbejdere hos Fisker med danske Henrik Fisker i front taler ud om en brutal ledelse, der ignorerede alvorlige fejl på bilens platform.

Fisker afsløret: Brutal ledelse og alvorlige fejl på biler

Elbilproducenten Fisker er nu kommet i endnu mere modvind. Tidligere medarbejdere hos Fisker fortæller til Politiken, at der blev fundet flere kritiske fejl på den anvendte elbilplatform, som ledelsen besluttede af ignorere. De samme medarbejdere beskrev ledelsen som brutal.

Se også: Alle elbilproducenter og deres elbiler i Danmark

Fisker Ocean bygget på fejlplaget kinesisk platform

“Det hele handlede om penge,” afslørede en tidligere medarbejder hos Fisker til Politiken. Medarbejderen fortæller hvordan kritiske fejl på den platform som Fisker Ocean er bygget på, krævede specifikke dele for at fungere korrekt. Men ledelsen ignorerede indvendinger og advarsler fra ingeniører og valgte i stedet dele fra leverandører, som kunne levere hurtigst og billigst.

Fiskers elbilplatform, BE21 platformen, er kinesisk og udviklet af BAIC Group, hvor den blev brugt til elbilen Arcfox Alpha-T. Fisker brugte denne platform til Ocean, som dertil skulle tilpasses til modellerne Pear og Kayak.

Det skulle dog vise sig, at denne platform havde enorme problemer.

“Hele ideen var, at vi ville få adgang til en eksisterende, velfungerende bil, og så kunne vi ændre interiøret og tilføje funktioner, mens vi beholdt de grundlæggende komponenter. Men det viste sig, at vi var nødt til at ændre næsten alt, fordi bilen i sin oprindelige form ikke levede op til vestlig lovgivning og sikkerhedsstandarder”, siger en tidligere medarbejder.

Derfor skulle der nye og meget specifikke komponenter til, og platformen skulle tilpasses, så den levede op til EU’s og USA’s lovgivning. Til sidst var der lavet så mange ændringer på BE21 platformen, at den nærmest var udviklet af Fisker selv.

Se også: Priser, bedømmelse og sammenligning af elbiler

Derfor opstår de mange fejl

De billigt indkøbte komponenter havde dog hverken den korrekte software og tekniske specifikationer, og det endte med at give ejerne et hav af fejl.

Ejere af Ocean verden over har siden leveringerne startede, klaget over utalllige fejlmeddelelser fra bilens førerskærm og mange andre fejl, som for eksempel en bil der ikke kan låse op. Der har også været fejl af mere alvorlig karakter, hvor en Ocean pludselig aktiverede nødbremsen på motorvejen og der gik ild i bilens bremser.

Flere potentielle sikkerhedsproblemer med bilerne undersøges i øjeblikket af National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA). Alene i april modtog de 43 klager over fejl og sikkerhedsproblemer fra amerikanske Ocean-ejere, og de har tre igangværende undersøgelser af bilens sikkerhed.

Ifølge de amerikanske myndigheder har der været mindst ni hændelser, herunder en ulykke med personskade, hvor de regenerative bremser ikke har virket, når bilen har kørt på overflader med dårligt vejgreb som for eksempel over togskinner eller på en glat vej.

Fisker Ocean

Ejerne døjer også med fejl i bilens infotainmentsystem og bilnøglen, som producenten udmærket kendte til.

“Vi vidste godt, at bilnøglen havde store problemer, fordi den kørte på ustabil software. Vi forsøgte at gøre Geeta opmærksom på problemerne, men vi blev afvist med en forklaring om, at det ville blive ordnet senere.

Geeta Gupta-Fisker er Henriks Fiskers kone og en af direktørerne i virksomheden.

Angiveligt skulle alle disse fejl opstå, fordi bilens platform og komponenterne ikke taler samme sprog og ikke er 100 procent kompatible. Ifølge en tidligere leder med omfattende kendskab til bilens udvikling var det primære fokus at producere bilerne uden forsinkelse og derefter få dem ud til forbrugerne så hurtigt som muligt.

Se også: Seneste nyt om elbiler, der kommer i 2023, 2024 og 2025

Medarbejderne var bange for at gå til ledelsen

“Hvis medarbejderne påpegede kritiske fejl ved bilerne, blev Henrik og Geeta vrede og lukkede munden på dem. Ingen måtte tale om produktionsproblemer,” afslørede en tidligere medarbejder.

De tidligere medarbejdere afslører til Politiken også, hvordan ledelsen har været benhård.

“De har skabt en virksomhed, der er baseret på frygt. Man skulle være forsigtig, hvis man påpegede, at der var problemer med bilerne eller virksomhedens økonomi. De, der gjorde det, blev afskediget eller i værste fald fyret”, siger en tidligere leder i virksomheden.

En talsmand fra Fisker afviser på det kraftigste kritikken fra de tidligere medarbejdere. Desuden ønsker talsmanden ikke at kommentere kritikken af virksomhedens topledere, Henrik Fisker og Geeta Gupta-Fisker.

Se også: Disse elbiler er Bedst i Test

Vi anbefaler:
Guide til bedste og billigste ladeboks til hjemmet
De billigste elbiler i Danmark
Se bedste forsikring til elbiler