Hvilke elbiler har flest fejl? Se dumpeprocent og de hyppigste fejl
Elbiler har langt færre mekaniske dele end benzin- og dieselbiler, men når skaden sker, kan regningen blive dyr. Det er derfor ikke helt uvæsentligt, hvor driftssikker en elbil er, og hvilke fejl du kan forvente at opleve i en elbil.
Kvaliteten af elbiler afviger meget fra mærke til mærke, og derfor er der også enormt stor forskel på, hvor høj en dumpeprocent elbilerne har til syn, og hvilke fejl der oftest optræder hos forskellige elbilmærker, når de skal til et periodisk syn.
Via en aktindsigt i synsdata for alle elektriske personbiler i 2024 fra Færdselsstyrelsen kan vi her præsentere et unikt indblik i de enkelte elbilmærkers dumpeprocent og de hyppigste fejl i de forskellige bilmærkers elbiler, når de skal til periodisk syn.
Se også: Sammenlign elbiler på pris og kvalitet
Dumpeprocent for elbiler i Danmark
Der er stor forskel på, hvor ofte forskellige bilmærker dumper til syn i Danmark. Ford er det elbilmærke med den laveste dumpeprocent (kun 1,8 procent), mens Tesla har den højeste dumpeprocent på hele 17,2 procent. Det er altså næsten hver sjette Tesla, der ikke går gennem syn.
I gennemsnit er det 7,1 procent eller hver 14. elbil, som dumper et periodisk syn.
Se også: Test og anmeldelser af elbiler
De hyppigste fejl i elbiler
Først et generelt overblik over, hvilke fejl der opstår i elbiler:
Fejl i bremseudstyr
41 procent af alle fejl i elbiler ved periodisk syn opstår på grund af fejl i bremseudstyret. 79 procent af årsagerne hertil er, at bremserne er tilsmudsede af olie eller fedt. I 6 procent af tilfældene skyldes det, at bremserne er rustne.
Bremserne i elbiler udsættes ofte for snavs og rust, fordi de ikke bruges nær så meget som i benzin- og dieselbiler. Det skyldes, at elbiler i høj grad bremser ved brug af regenerativ bremsning – det vil sige når elmotoren ”motorbremser” ved at sende kinetisk energi fra hjulene tilbage til batteriet. Det kan føre til rust og snavs på bremseskiver og nedsat bremseeffekt, hvilket ofte fører til fejl ved periodisk syn.
Man kan forebygge problemet ved lave en meget hård opbremsning i køretilstanden ”N” (Neutral) en gang om ugen for at rense bremseskiverne og undgå rust.
Fejl i affjedring
14 procent eller cirka hver syvende fejl i elbiler skyldes problemer med affjedringen. 80 procent af fejlene i affjedringen skyldes for stort slid i styrebolt og/eller bøsninger eller i affjedringsled.
Fejl i hjul
13,3 procent eller knap hver ottende elbil har fejl i hjulene. 48 procent af hjulrelaterede fejl handler om, at anordning til kontrol af dæktryk ikke virker korrekt, eller at dækket er utilstrækkeligt oppumpet. I 21 procent af tilfældene er dækkene for slidte, mens 18 procent handler om beskadigede dæk.
Fejl i lygter
11,6 procent af alle elbiler til periodisk syn har fejl i lygterne. I halvdelen af tilfældene drejer det sig om forlygterne, som ikke er indstillet korrekt. I 25 procent af tilfældene drejer det som om fejl i nummerpladelygten.
Fejl i styretøj
4,8 procent af alle fejl i elbiler skyldes fejl i styretøjet. I 52 procent af disse tilfælde er der tale om for stor relativ bevægelse mellem dele, som bør udbedres. I 9 procent af tilfældene skyldes fejl i styretøjet for stor vandring i toppen af ratsøjlen – altså slør i ratstammen.
Slør i elbilers styretøj forekommer ofte, hvis komponenterne ikke er dimensioneret til bilens høje vægt og drejningsmoment. Slør i styretøjet giver upræcis styring og i værste fald tab af kontrol ved særligt høj fart.
Ukendte fejl
4,6 procent af alle fejl i elbiler er af synshallerne angivet som ukendt.
Fejl i chassis
2,8 procent af fejl i elbiler skyldes fejl relateret til elbilens chassis, ramme eller andre fastgjorde dele. I 37 procent af tilfældene drejer det sig om en beskadiget, defekt eller revnet komponent. I 14 procent af tilfældene skyldes det, at en støvmanchet mangler eller er stærkt beskadiget.
Se også: Hvilke elbiler er Bedst i Test?
De hyppigste fejl i elbiler fordelt efter bilmærke
Nedenfor kan du se de fem hyppigste fejl i elbiler fordelt på bilmærke:
Aiways
Se også: Alle elbiler fra Aiways
Audi
Se også: Alle elbiler fra Audi
BMW
Se også: Alle elbiler fra BMW
Citroën
Se også: Alle elbiler fra Citroën
DS
Se også: Alle elbiler fra DS
Fiat
Se også: Alle elbiler fra Fiat
Fisker
Se også: Alle elbiler fra Fisker
Ford
Se også: Alle elbiler fra Ford
Honda
Se også: Alle elbiler fra Honda
Hyundai
Se også: Alle elbiler fra Huyndai
Jaguar
Se også: Alle elbiler fra Jaguar
Jeep
Se også: Alle elbiler fra Jeep
Kia
Se også: Alle elbiler fra Kia
Maxus
Se også: Alle elbiler fra Maxus
Mazda
Se også: Alle elbiler fra Mazda
Mercedes-Benz
Se også: Alle elbiler fra Mercedes-Benz
MG
Se også: Alle elbiler fra MG
Mini
Se også: Alle elbiler fra Mini
Mitsubishi
Se også: Alle elbiler fra Mitsubishi
Nissan
Se også: Alle elbiler fra Nissan
Opel
Se også: Alle elbiler fra Opel
Peugeot
Se også: Alle elbiler fra Peugeot
Polestar
Se også: Alle elbiler fra Polestar
Porsche
Se også: Alle elbiler fra Porsche
Renault
Se også: Alle elbiler fra Renault
Seat
Se også: Alle elbiler fra Seat
Skoda
Se også: Alle elbiler fra Skoda
Smart
Se også: Alle elbiler fra Volkswagen
Tesla
Se også: Alle elbiler fra Tesla
Toyota
Se også: Alle elbiler fra Toyota
Volkswagen
Se også: Alle elbiler fra Volkswagen
Volvo
Se også: Alle elbiler fra Volvo
Vælg en elbil med lang garanti
Selv om elbiler har færre bevægelige dele og generelt kræver mindre vedligeholdelse end en benzin- og dieselbil, stryger de på ingen måde igennem syn. Der er masser af sliddele og komponenter på en elbil, som skal overholde diverse krav for at bilen er lovlig på vejene. Den ekstra vægt, som elbiler har, øger også belastningen på særligt dæk, affjedring styretøj, og så bliver bremserne sjældent brugt i elbiler, hvilket gør dem udsatte for at blive beskidte og rustne – noget der kan give en anmærkning til syn.
Mange af de ting, som elbiler dumper på til syn, er ting, som kan være dækket af en garanti fra bilproducenten eller importøren af elbilen. Da biler først skal til det første periodiske syn efter fire år, er en standard toårig fabriksgaranti dog ikke meget værd. Heldigvis har markedet siden slutningen af 2024 bevæget sig hen mod at tilbyde en garanti på 5 år eller 160.000 km som standard.
Er der derfor fejl og mangler på elbilen, som først bliver påvist ved det første periodiske syn efter fire år, kan en lang fabriksgaranti altså komme dig til gode – forudsat at der er tale om en fejl eller mangel, som må antages at have været til stede, da elbilen blev leveret til dig.
Gå derfor altid efter en elbil med en garanti på mindst 5 år for at undgå flest mulige ubehagelige overraskelser.
Se også: Priser på de billigste elbiler i Danmark
Perspektivering
Vil du se, hvilke bilmærker der tilbyder en kort garanti på kun 2 år, og hvilke bilmærker, der har en lang garanti på fem, seks eller sågar syv år? Se garantien på alle elbilmærker.