Utrolig lav pris på Hondas elektriske SUV
Elbiler falder hele tiden i pris, og den udvikling følger japanske Honda nu med SUV’en e:Ny1, der oplever sit andet store prisfald i Danmark.
Prisfaldet gør Honda e:Ny1 væsentlig mere interessant, men kommer næppe til at gøre e:Ny1 til en sællert.
Se de nye priser på Honda e:Ny1 og de bedste alternativer til den familievenlige SUV.
Se også: Priser, specifikationer og billeder af Honda e:Ny1
Spar op til 25.100 med SUV med store mangler
Honda sænker endnu en gang prisen på elbilen e:Ny1 i et forsøg på at få fodfæste på det danske marked, hvor salget af elbiler kører derudad – bare ikke for Honda, som kun har én model på markedet: e:Ny1.
Honda e:Ny1 er en knap 4,4 meter lang SUV i mellemklassen, som har en rækkevidde på op til 412 km. Netop rækkevidden og bilens gamle pris har været dens store kritikpunkt, men det forsøger Honda nu at gøre noget ved med en ny startpris på 229.900 kr. for basisvarianten Elegance. Det er et prisfald på 25.100 kr.

Også Advance-udgaven med ekstraudstyr som multi view-kamera, varme i rat, elektrisk bagklap, parkeringspilot og panoramaglastag er faldet i pris. Den koster nu 254.900 kr. mod en tidligere pris på 275.000 kr. – en besparelse på 20.100 kr.
Honda e:Ny1 kommer med 5 års gratis serviceaftale og en fabriksgaranti på 5 år/100.000 km, alt efter hvad der kommer først. Det er ganske fornuftigt.
Hvad der er knap så fornuftigt er den begrænsede rækkevidde i forhold til konkurrenterne, langsomme opladning (10-80 % på 45 minutter med op til beskedne 78 kW) og manglende mulighed for at få anhængertræk. Og så er den også produceret i Kina, hvilket kan afholde nogle fra at overveje elbilen.
Se også: Alle elbiler fra Honda
Honda e:Ny1 får det svært trods prisfald
Lavere pris er altid et godt udgangspunkt for et højere salg, og netop det har Honda i den grad brug for. Siden 2024 er elbilen kun solgt i 568 eksemplarer i Danmark. Til sammenligning har Skoda solgt 1.006 eksemplarer af den populære Elroq alene i juli måned. Det siger alt om Honda:eNy1’s manglende gennemslagskraft.
Vi forventer derfor at se en mindre stigning i salget, men Honda e:Ny1 bliver aldrig en elbil, der kommer til at toppe salgslisterne. Bilen klarer sig da heller ikke alt for godt i test, hvor den må nøjes med bedømmelsen 63/100 (over middel).

Hvis Honda skal gøre sig forhåbninger om at sælge mange eksemplarer af e:Ny1, er prisen altså nødt til at være mere aggressiv. Det hjalp tydeligvis ikke at sænke prisen fra voldsomme 372.200 kr., som den kostede i 2023, til 255.000 i februar 2024. Og 229.900 kr. vil formentlig heller ikke være billigt nok ifølge danskerne.
Se også: Sammenlign alle SUV’er
Bedste alternativer til Honda e:Ny1
Honda e:Ny1 er en SUV i mellemklassen, som er på størrelse med mange af de andre populære SUV’er på markedet. Med den nye pris placerer den sig faktisk ganske fornuftigt over for de bedste alternativer i samme prisleje:
- MG4 Electric Trophy Extended Range med 520 km rækkevidde: Pris fra 239.999 kr. Bedømmelse: 78/100 (god)
- Kia EV3 Standard Range FWD med 435 km rækkevidde: Pris fra 269.999 kr. Bedømmelse: 81/100 (virkelig god)
- MG S5 EV Standard Range med 340 km rækkevidde: Pris fra 229.999 kr.
- Toyota Urban Cruiser (49 kWh) med 344 km rækkevidde: Pris fra 234.990 kr.
- Hyundai Kona Electric Standard Range med 377 km rækkevidde: Pris fra 234.995 kr. Bedømmelse: 75/100 (god)
- Renault Scenic E-Tech Electric (60 kWh) med 420 km rækkevidde: Pris fra 249.990 kr. Bedømmelse: 83/100 (virkelig god)
Vi anbefaler:
Fremtidige elbiler, der kommer i 2025, 2026 og 2027
De billigste elbiler på vejene
Derfor skal du lease en elbil i stedet for at købe den