iPhone-producent vil være dominerende på elbilmarkedet

Foxconn, der er bedst kendt som producent af Apples iPhones, har store planer om at være en dominerende leverandør på elbilmarkedet.

iPhone-producent vil være dominerende på elbilmarkedet

Foxconn, den taiwanske virksomhed, der er bedst kendt for at bygge Apples iPhones, vil gøre for elbiler, hvad de allerede har gjort for telefoner. Foxconn vil nemlig være en af de største leverandører til elbilproducenterne.

Se også: Nyt om elbiler

Vil bygge 5 procent af verdens elbiler i 2025

Selskabet, der officielt hedder Hon Hai Technology Group, men er bedre kendt som Foxconn, håber at kunne bygge 5 procent af verdens elbiler i 2025. Det ultimative mål er en dag at nærme sig de 40-45 procent andel af den samlede globale produktion af computere og smartphones, som virksomheden har.

Vil ikke selv bygge elbiler

Foxconn har ingen planer om at sælge biler under sit eget navn, ligesom Foxconn ikke sælger Foxconn-smartphones. I stedet ønsker selskabet at bygge biler for andre virksomheder på samme måde, som det europæiske Magna Steyr bygger biler for bilproducenter som Mercedes, BMW, Jaguar og Fisker. De biler, som selskabet har afsløret under navnet Foxtron, skal vise Foxconns udviklings- og produktionskapacitet frem.

I USA begyndte Foxconn for nylig at bygge elektriske pickup trucks på en fabrik i Ohio, som tidligere fremstillede små biler for General Motors.

Foxconn skal bygge Fisker Pear

Foxconn har også indgået aftaler med Fisker om at bygge en lille, prisvenlig bil, som Fisker kalder Pear, på fabrikken i Ohio. Fisker har indtil nu haft en aftale med Magna Steyr om at bygge den større elektriske SUV Ocean, der går i produktion i næste måned.

En anden Californien-baseret nystartet virksomhed, Indi EV, har også indvilliget i at lade Foxconn bygge sin elbil, Indi One, på samme fabrik. Ud over biler til vejtransport har Foxconn også indvilliget i at bygge en elektrisk landbrugstraktor, Monarch MK-V.

Det er ikke klart, hvor meget af Foxconns egen teknik der er eller vil være i nogen af disse biler. En talsmand for Fisker oplyste, at Pear kan have nogle Foxconn-komponenter eller software, men at den i vid udstrækning vil være Henrik Fiskers eget design.

Se også: Henrik Fisker arbejder på en elbil med Foxconn