Mercedes-Benz og Stellantis sætter batterifabrikker i Europa på pause

Automotive Cells Company (ACC) sætter planer om opførelsen af flere europæiske fabrikker til produktion af elbilbatterier på hold og genovervejer et strategisk skifte.

Mercedes-Benz og Stellantis sætter batterifabrikker i Europa på pause

Bilgiganterne Mercedes og Stellantis og TotalEnergies har midlertidigt stoppet deres fælles ambitiøse projekter om at opføre flere europæiske batterifabrikker. Beslutningen, som blev annonceret af deres joint venture Automotive Cells Company (ACC), rejser spørgsmål om den fremtidige retning for udvikling og produktion af batteriteknologi til elbiler i Europa.

ACC, der blev dannet i 2021 for at etablere en lokal europæisk batteriforsyningskæde, fik en betydelig investering på 4,38 milliarder euro tidligere i år. Pengene skulle bruges til opførelsen af fire nye fabrikker, hvoraf den ene allerede nu er i drift i Frankrig.

Men nu har virksomhederne standset arbejdet på en kommende tysk fabrik og sat forberedelserne til en anden fabrik i Italien på hold.

Se også: Alle elbilproducenter og deres elbiler i Danmark

Projekterne skal fortsætte

ACC fastholder, at dette ikke er en afslutning af projekterne, men at beslutningen skyldes en større strategisk revurdering. Det er meget uklart, hvad denne strategiske revurdering dækker over.

ACC selv understreger, at de ser et behov for fortsat at være “fleksibel” og lydhør over for skiftende markedstendenser. ACC mener selv, at de ser en afmatning i den europæiske efterspørgsel efter elbiler – noget som dog ikke afspejler sig i salgstallene for april, som viser en stigning på 14,8 procent i forhold til året forinden.

Se også: Seneste nyt om elbiler, der kommer i 2024, 2025 og 2026

Mulig omstilling til LFP-batterier

Pausen i byggeriet kommer midt i spekulationer om, at ACC overvejer at skifte til litium-jernfosfatceller (LFP). LFP-cellerne har en lavere energitæthed end de nuværende nikkel-mangan-kobolt-celler (NMC), der ofte bruges i elbiler.

Til gengæld har LFP-batterierne nogle vigtige fordele sammenlignet med NMC-batterier: De er billigere, mere holdbare og det er mere enkelt at udvinde de nødvendige mineraler til produktionen af batterierne.

Se også: Test og anmeldelser af nyeste elbiler

God strategi for europæiske elbiler

Dette potentielle skift til LFP-teknologi stemmer overens med en bredere tendens på elbilmarkedet. Flere bilproducenter, især dem, der producerer til de store markeder, er begyndt at anvende LFP-batterier i deres elbiler for at reducere omkostningerne. Succesen hos de kinesiske bilproducenter, som har udnyttet LFP-teknologien til at tilbyde elbiler til konkurrencedygtige priser, har yderligere øget interessen for denne alternative batterikemi.

Selv om det virker ufordelagtigt at standse flere fabriksbyggerier, kan det vise sig at være en langsigtet fordel for ACC og det europæiske elbilmarked. Ved at tage en billigere batteriteknologi i brug kan ACC måske producere billigere elbiler lokalt. Det vil gøre batterierne mere tilgængelige for flere forbrugere. En velfungerende batteriproduktion i Europa vil også gøre de europæiske bilproducenter mindre afhængige af mulige afbrydelser i forsyningskæden og geopolitiske spændinger.

Læs også: Derfor skal du lease en elbil i stedet for at købe den

Vi anbefaler:
Se ifs tilbud på elbilforsikring
De billigste elbiler i Danmark