Tesla og Volvo kan tjene kassen på EU’s CO₂-regler
EU har som mål, at alle nye køretøjer i EU fra 2035 skal udlede nul gram CO₂ per km kørt. Det kan enten være i form af elbiler, brint eller biler med forbrændingsmotorer, der anvender e-brændstof.
På vejen dertil strammer EU ad flere omgange kravene til, hvor meget CO₂ bilproducenterne må udlede. I 2021-2024 var grænsen 115,1 gram CO2 per km kørt, og i 2025-2029 er den maksimalt tilladte udledning sænket til 93,6 gram CO₂ per km kørt.
Som Mobilsiden tidligere har skrevet om, giver det flere bilproducenter gevaldige problemer, da de har svært ved at overholde kravene og derfor står til milliardstore bøder.
Se også: Sammenlign alle elbiler på pris og kvalitet
Ford, Stellantis, Mazda, Subaru og Toyota får hjælp af Tesla
Hver bilproducent har et specifikt emissionsmål, som skal opfyldes baseret på det samlede antal solgte biler. En del af nybilsalget, som er anslået til omkring 20 procent, skal være elbiler for at bringe balance i det samlede CO₂-regnskab fra de enkelte producenter.
Bilproducenterne kan gå sammen og danne såkaldte pools, hvor et fælles mål gælder for hele poolen, for at skabe balance i regnskabet.
En producent, der nemt opfylder emissionsmålene, kan altså opveje et mærke, der halter bagefter. Her kommer Tesla ind i billedet. Som helelektrisk producent med et betydeligt salg i EU har Tesla masser af råderum i forhold til de nye regler. Indtil videre har store aktører som Ford, Stellantis, Mazda, Subaru og Toyota fået hjælp af Tesla til at opfylde CO₂-emissionskravene. Det fremgår af nye EU-dokumenter, der blev offentliggjort 6. januar.
På samme måde får Mercedes-Benz hjælp fra Volvo og dets elektriske søstermærke Polestar, som sælger en høj andel af elbiler. I Danmark
Ifølge Automotive News Europe kan et samarbejde nu være en sikkerhedsforanstaltning for nogle mærker, hvis de kommer til kort senere på året. Andre ved sandsynligvis, at de ikke vil nå de nødvendige mål og er allerede i gang med at afbøde det økonomiske tab.
Se også: Test og anmeldelser af elbiler
Tesla kan tjene milliarder
Overholder de ikke kravene, vil det kunne mærkes. Bøden er nemlig på 95 euro (cirka 708 kr.) per gram per solgt bil, hvilket hurtigt kan løbe op. Afhængigt af hvor meget en producent overskrider grænsen, kan det billigste for dem være at betale konkurrenten Tesla for at samle deres flåder og bringe balance i CO₂-regnskabet.
Analytikere ved UBS estimerede i august, at Tesla kan tjene mere end 1 mia. euro på konkurrenter, som ser det som den smarteste løsning at købe CO₂-kreditter hos producenten frem for at blive straffet økonomisk af EU. Volvo kan se frem til 300 millioner euro i år, lyder estimatet.
Der har været modstand fra flere bilproducenter på grund af de strenge EU-regler, især på grund af den faldende efterspørgsel efter elbiler. EU ser dog fortsat ud til at holde fast i, at ingen nye person- eller varebiler må udlede CO₂ under kørslen fra 2035.
Perspektivering
At lade bilproducenter “købe sig fri” gennem CO₂-kreditter er kun delvist bæredygtigt. Det sikrer en samlet reduktion af drivhusgasudledningerne, men risikerer samtidig at bremse reelle grønne investeringer hos producenter, der vælger den lette løsning.
I stedet for at fokusere på innovation og langsigtet omstilling kan systemet skabe greenwashing, hvor producenter betaler sig til et grønt omdømme uden at ændre deres praksis. På kort sigt kan det være effektivt, men på lang sigt kræver ægte bæredygtighed direkte reduktioner frem for køb af kreditter.
Vi anbefaler:
Se hvilke elbiler der er Bedst i Test
Priser på de billigste elbiler i Danmark
Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027