Nyt vildt natriumbatteri oplades på få sekunder

Natriumbatterier er sikrere og billigere end litium-ion-batterier - og efter et gennembrud af et hold forskere kan de oplades på få sekunder.

Nyt vildt natriumbatteri oplades på få sekunder

Vi har i dag allerede lynopladning af smartphones og elbiler, men her tæller vi stadig opladningstiden i minutter. Hvad hvis vores elbil og mobil kunne oplades på få sekunder? Det mener et hold forskere fra Sydkorea bliver muligt.

Se også: Alle elbilproducenter og deres elbiler i Danmark

Vild udvikling i batteriteknologi til elbiler og gadgets

Lynopladning fra 10-80 procent af en elbil kan i dag klares på lige under 20 minutter – for dem med hurtigste opladning. Smartphones kan oplades endnu hurtigere, hvor en fuld opladning kan klares på under 20 minutter. I fremtiden kan minutter dog blive til sekunder, når elbil og mobil skal lynoplades.

Et hold fra Sydkorea har opnået et stort gennembrud med et næstegenerations natriumbatteri. Natriumbatterier anses for at være en af fremtidens mest lovende batterityper, der både er sikrere og billigere end de meget almindelige litium-ion-batterier, der typisk sidder i vores smartphones og elbiler. Natrium (Na) er også 500 gange mere energitæt end Litium, samtidig med at det har potentiale for hurtigere opladning og effektivitet.

Indtil nu har natriumbatterier haft begrænsninger, som har forhindret dem i at blive anvendt i større skala, herunder lange opladningstider og manglende kapacitet.

Forskerne fra Korea Advanced Institute of Science and Technology (KAIST) var i stand til at overvinde disse problemer ved at udvikle et natrium-ion-batteri med høj energi og høj effekt, der kan oplades ekstremt hurtigt.

Det gjorde de ved at integrere materialer, der typisk bruges i batterier, med dem, der egner sig til superkondensatorer, som findes i alt fra regenerative bremsesystemer i elbiler til justering af hældningen på en vindmølles rotorblade.

Se også: Seneste nyt om elbiler, der kommer i 2024, 2025 og 2026

Det nye batteri overgår energitætheden i kommercielle litium-ion-batterier og vil kunne bruges i både elbiler og forbrugerelektronik. Batteriet har en energitæthed på 247 Wh/kg og en effekttæthed på 34.748 W/kg.

“Batteriet repræsenterer et gennembrud i forhold til at overvinde de nuværende begrænsninger i energilagringssystemer,” tilføjede han og sagde, at han forventede, at det ville få “bredere anvendelser på tværs af forskellige elektroniske enheder,” siger professor Jeung Ku Kang fra KAIST’s afdeling for materialevidenskab og -teknik, som har ledet forskningen.

Gennembruddet kommer kun få uger efter, at et hold forskere i Japan opdagede en ny proces til masseproduktion af natriumbatterier i fast form. Der er dog ikke noget information om, hvornår batteriet kan være klar til masseproduktion.

Se også: Priser, bedømmelse og sammenligning af elbiler

Skal du vente med at købe elbil?

Hvornår er det rette tidspunkt at købe elbil? Der er fart på udviklingen og der skrives dagligt om nye elbilmodeller, ny teknologi i bilerne og endnu bedre batterier, der er på vej.

Først og fremmest kommet disse nye batterier ikke på markedet i morgen – heller ikke i overmorgen. Teknologien vil langsomt blive forbedret, hvor man vil se elbiler med længere rækkevidde, hurtigere opladning og ikke mindst til lavere priser i de kommende år.

Men er du fristet af at købe elbil, men tilbageholdende på grund af udviklingen, bør du overveje at privatlease en elbil. Vælger du at lease en elbil, skal du ikke bekymre dig om den hurtige udvikling af elbiler, batteriforringelse, gensalgsværdi og service. Derudover har du mulighed for at prøve at køre og leve med elbil væsentligt mere risikofrit, når du vælger at lease frem for at købe.

Læs også: Derfor skal du lease en elbil i stedet for at købe den

Vi anbefaler:
Se ifs tilbud på elbilforsikring
De billigste elbiler i Danmark
Ladeløsning med serviceaftale