Salget af elbiler stiger i Kina, men går i stå i resten af verden
Det globale marked for elektriske biler vokser, men væksten er ikke ligeligt fordelt. I de seneste måneder har vi set, at de tre vigtigste markeder – Kina, Europa og Nordamerika – har markant forskellige vækstrater.
Se også: Se bedømmelser og priser på de nyeste elbiler
Kina er vækstmotor
Ifølge EV-forskningshuset Rho Motion blev der købt over fem millioner elektriske biler på verdensplan i løbet af årets første fem måneder – en stigning på 20 procent i forhold til året før. Kina er dog hovedkraften bag denne vækst med en stigning på 31 procent i forhold til året før i perioden januar-maj og 36 procent i maj alene.
Europa, som dækker over EU, Norge, Schweiz, Island, Liechtenstein og Storbritannien, oplevede kun en stigning på 4 procent. I USA og Canada var stigningen på 5 procent. Desuden faldt det europæiske marked i maj med 9 procent i forhold til året før, mens USA og Canada faldt med cirka 3 procent.
Med andre ord er det kinesiske marked for elektriske biler både det største med en andel på over 50 procent og det hurtigst voksende, mens de europæiske og nordamerikanske markeder er mindre og har nået et plateau. Det er der forskellige årsager til – blandt andet svagere europæiske incitamenter og en udfordrende økonomi.
Se også: Se specifikationer, priser og billeder af elbiler
Høj told på kinesiske elbiler
Situationen bliver interessant i år, da EU indfører nye, højere toldsatser på kinesiske fuldelektriske elbiler på op til 38,1 procent. Det skete kort tid, efter USA firedoblede sin toldsats fra 25 procent til 100 procent. Samtidig er de importerede elbiler blevet udelukket fra det føderale skattefradrag på 7.500 dollar ved køb.
Stigningen i toldsatserne vil gøre elbiler importeret fra Kina dyrere. Hvis bilpriserne stiger, vil det yderligere bremse salget i Europa endnu mere, og det kan bremse de ambitiøse klimamål, som så måske ikke vil blive nået.
Se også: De billigste elbiler i Danmark
Told skal styrke lokal produktion i Europa
I Europa er det dog ikke kun miljøet, der er vigtigt med hensyn til udbredelsen af elbiler. Politikerne vil gerne styrke den lokale produktion. Det skal gøre Europa mindre afhængige af produktionen i Kina, fordi det nuværende geopolitiske klima er ustabilt.
Hvis Europa kan styrke sin egen produktion af elbiler, vil vi ikke være afhængige af Kina i tilfælde af en konflikt. Her vil en kinesisk elbilproduktion kunne bruges som pressionsmiddel, præcis som den russiske olie er blevet det i den nuværende krig i Ukraine.
Hurtig udbredelse af elbiler – såkaldt masseelektrificering – er en god ide, men nok ikke, hvis vi samtidig er med til at afvikle bilindustrien i Europa. Den ekstra told vil give den europæiske bilindustri et pusterum til at udvikle nye metoder til rentabel produktion af overkommelige elbiler.
Samtidig tilskyndes de kinesiske producenter nu mere end nogensinde til at opstarte produktion i Europa – noget som kinesiske Leapmotors netop har igangsat i samarbejde med bilkoncernen Stellantis.
Se også: Disse nye elektriske biler kommer i 2024, 2025 og 2026
Vi anbefaler:
Derfor skal du lease en elbil i stedet for at købe den
Bedste ladeboks til hjemmet