Semi solid state-batteri giver 1.600 km rækkevidde på en opladning

Firmaet 24M, som er startet af forskere fra MIT, har designet et semi solid state-batteri (semi-faststofbatteri), som er sikrere, lettere at genbruge og kører meget længere på en opladning.

Semi solid state-batteri giver 1.600 km rækkevidde på en opladning

Startupvirksomheden 24M, som er udsprunget fra Massachusetts Institute of Technology MIT), vil ligesom flere andre batterivirksomheder gøre sit for at revolutionere batteriteknologien. Selskabet har udviklet et semi-faststofbatteri (semi solid state-batteri), der kan køre op til 1.000 miles (1.600 km) på en enkelt opladning.

En så lang rækkevidde vil være mere end de dobbelt af, hvad mange elbiler i dag kan køre på en opladning. Dermed vil det gøre det langt mere attraktivt at købe en elbil.

Se også: Priser, specifikationer og billeder på elbiler

Sådan virker 24M’s semi-faststofbatteri

24M har udviklet en række nye teknologier, som arbejder sammen i det nyudviklede batterisystem. Semi-faststofbatteriet bruger litium-metal i stedet for litium-ion, hvilket giver det højere energitæthed. Mens battericellernes energitæthed er på 391 Wh/kg, er tætheden for hele batteripakken på 350 Wh/kg.

Litium-metalbatterier er ikke nye, men de har ikke været meget brugt på grund af sikkerhedsproblemer. 24M har designet en unik separator, der hjælper med at forhindre dannelsen af dendritter – altså små nålelignende metalstykker og urenheder, der kan opstå i overfladen af litium og forårsage kortslutninger og brande.

24M har også introduceret overvågning i battericellerne, som kan sørge for automatisk at lukke dem ned, hvis det ser ud til, at der vil ske en kortslutning.

Inde i battericellerne blander 24M halvfaste, tyktflydende elektrolytter direkte med andre batterimaterialer. Designet er enklere at fremstille end litium-ion-batterier med færre trin. Det reducerer også omkostningerne, fordi der bruges færre materialer som kobber, aluminium og plast.

Se også: Disse elbiler er Bedst i Test

Længere holdbarhed

Den ekstra lange rækkevidde på op til 1.600 km er positiv af flere årsager. Den kan medvirke til, at batteriet holder meget længere. Hvis man bruger en lynoplader til at oplade et batteri helt, kan det på sigt skade nogle batteritypers holdbarhed.

Men med den lange rækkevidde vil det nye batteri sjældent have brug for at blive opladet fuldt op. Det er ikke så skadeligt at fylde et batteri hurtigt op med 20 procent af batteriets kapacitet – og så oplade resten langsomt senere.

Ifølge 20M har selskabets batteriteknologi en levetid på 20 år – længere tid end den gennemsnitlige levetid på en personbil. Batteriteknologien skulle også understøtte hurtig opladning, selv ved lave temperaturer. Det skulle være muligt at lade batteriet med strøm nok til mere end 320 km på bare tre minutter, selv i temperaturer på ned til -20 grader.

Når højtvoltsbatteriet en dag er udtjent, kan 98 procent af batteriernes indhold genanvendes.

Se også: Hvilke elbiler kommer i 2024, 2025 og 2026?

Elbil med større gensalgsværdi

Hvis batteriet holder længere, vil det også betyde, at bilen vil være mere værd, hvis man på et tidspunkt skal sælge den. Vi har skrevet om, hvordan Volvo for nylig annoncerede, at de har lavet verdens første batteripas. Det er skabt netop for at kunne spore batteriernes CO2-aftryk, men også for at kunne dokumentere batteriets stand. Et sundt batteri kan nemlig udgøre mere end halvdelen af hele elbilens værdi.

24M oplyser, at det nye batterisystem potentielt kan holde til 500.000 kilometers kørsel – og måske endda helt op til en million kilometer. Af en graf på 24M’s hjemmeside fremgår det, at 80 procent af batterikapaciteten resterer efter omkring 500 ladecyklusser.

Med en lang holdbarhed vil det være føles helt ok at købe en elbil, der har kørt 200.000 km.

Se også: Her er de billigste elbiler i Danmark

Kommer først om flere år

24M licenserer sine teknologier til batteriproducenter og bilproducenter. Selskabets egenudviklede batteriseperator, Impervio, vil sandsynligvis blive masseproduceret i 2025 eller 2026.

Al den teknologi, der skal muliggøre et batteri med en rækkevidde på 1.600 km, kan testes af bilproducenter allerede næste år.

På grund af den lange tidslinje for udvikling af nye biler kan der gå fem år, før der rent faktisk kører elbiler med batteriteknologien på vejene.

Se også: Bedste ladeløsning på markedet

Kan gøre en ende på rækkeviddeangst

24M er langt fra ene om at udvikle nye og bedre højvoltsbatterier. Netop batterierne er det område af elbiler, hvor der sker absolut mest, så ethvert forsøg på at øge rækkevidden, sikkerheden, levetiden og ladehastigheden i elbiler er kærkommen.

Mange bilister synes, at en rækkevidde på 300-500 km, som er typisk for mange af tidens elbiler, er alt for lidt, selv om de måske sjældent har brug for en længere rækkevidde. De er bekymrede for, om de kan køre langt nok på en opladning. Så bekymrede, at det faktisk kan afholde dem fra at skifte fra benzin eller diesel til elbil.

Men den angst vil de kunne lægge til side, hvis det lykkes at lave en elbil, der kan køre 1.600 km på en opladning. Det er især folk, der bor i lejlighed, hvor de ikke umiddelbart kan lade deres bil op om natten, som har bekymringerne. Det kan også være en bekymring for folk, der skal på længere bilferier.

For mange forsvinder bekymringerne, når først de har en elbil, men det nytter ikke så meget, hvis det netop er det, der afholder dem fra at gennemføre et skifte fra forbrænding til el.

Se også: Elbiler er markant billigere at køre i end benzin- og dieselbiler