Alvorlige fejl i 14,7% af alle Tesla Model 3
Den er Danmarks andenmest solgte elbil, og plages samtidig af utallige fejl ved synstest. Tyske TÜV er nu klar med deres seneste rapport, der giver et overblik over hvordan forskellige biler klarer synstesten – Tesla Model 3 klarer sig dårligst af alle de testede nyere biler.
Se også: Stem på Årets elbiler 2024
Tesla Model 3 dumper i synstest
Tyske Technischer Überwachungsverein (TÜV) udgiver hvert år en rapport, der viser hvordan bilmodeller på det tyske marked klarer sig i syntest. TÜV har analyseret resultater fra mere ti millioner biler, der har bestået EU-kontrollen i løbet af det seneste år. På listen finder man 111 biler, som rangeres efter deres fejlrate.
På listen finder man velkendte tyske bilmærker, som Volkswagen, Audi og Mercedes, men også mange andre mærker, som for eksempel Tesla.
Helt i top på listen over de allernyeste modeller – altså biler, der er nyere end tre år – finder man biler som VW Golf , hvor disse biler har en fejlrate på 2 procent, Audi Q2 har en fejlrate på 2,1 procent og Audi TT en fejlrate på 2,5 procent.
Jo længere man kommer ned på listen, desto flere biler bliver der fundet fejl på. Som nummer sjok, på plads nummer 111, finder man Teslas Model 3.
TÜV konkluderer, at ud af alle synstestede Tesla Model 3, er der fejl på hele 14,7 procent af dem. Det tal er en hel del højere end nummer 110 på listen, Dacia Logan, med fejlrate på 11,4 procent.
Det er dertil alvorlige fejl, der bliver klassificeret som “væsentlige” eller endda “farlige”.
Se også: Test af elbiler
Hvilke fejl har Tesla Model 3?
Hvilke fejl er det, der bliver fundet på mange Model 3 ved synstest? Jo, ifølge Car-Recalls.eu er det oftest fejl på støddæmpere, bremser og bremseskiver. Men der er også fejl i byggekvaliteten, der for eksempel giver vibrationer i forskellige dele, som motorhjelmen, og defekte selemonteringer.
På mange elbiler bruges bremserne meget lidt, hvorved der hurtigt opstår rust på bremserne. Det kan angiveligt blive så slemt, at der opstår problemer med bremser, som kan lede til ulykker. Tesla har en meget kraftig regenerativ bremsning, hvor bilens rigtige bremser meget sjældent kommer i brug.
Hertil skal det dog siges, at dette er et generelt problem for elbiler. Derfor er EU-reglerne blevet ændret, så der fremover tillades mere rust på bilernes bremser. Men da disse regler først trådte i kraft den 1. marts i år, vil de ikke påvirke de fleste af bilerne i denne udgave af TÜV-rapporten.
Se også: Få helt styr på elbilforsikringen