Efter prøveperiode opsagde 98 % Teslas selvkørende teknologi

Teslas autonome teknologi imponerede ikke nok, for efter gratis prøveperiode opsagde hele 98 procent de såkaldte "Fuldt selvkørende egenskaber".

Efter prøveperiode opsagde 98 % Teslas selvkørende teknologi

Tesla har givet nye ejere mulighed for i en periode gratis at prøvesmage deres avancerede “Fuldt selvkørende egenskaber” i håbet om, at de efterfølgende ville købe det. Det var dog kun sølle to procent, der mente det var pengene værd.

Se også: Priser, bedømmelse og sammenligning af elbiler

Selvkørende Tesla imponerede ikke

Tilbage i marts fik Tesla den fremragende idé at begynde at give nye Tesla-ejere en måneds gratis adgang til deres såkaldte “Fuldt selvkørende egenskaber”-teknologi. Det tyder dog på, at ejerne ikke var imponeret nok efter prøveperioden.

På trods af navnet “Fuldt selvkørende egenskaber” er Tesla’er ikke i stand til at køre helt selv med funktionen aktiveret. “Fuldt selvkørende egenskaber” byder på funktioner som automatisk vognbaneskift, automatisk parkering, smart summon, adaptiv faertpilot og mere.

Normalt koster softwaren 8.000 dollar (58.300 kr. i Danmark), men nye ejere i Nordamerika kunne prøve det helt gratis. Det viser sig dog, at det ikke gik så godt, som Tesla sandsynligvis havde forventet. Hele 98 procent af de kunder, der brugte den gratis prøveperiode, besluttede nemlig ikke at betale for at fortsætte med at bruge det.

Hvad der dog ikke står klart i øjeblikket, er, hvorfor så få mennesker var villige til at betale for “Fuldt selvkørende egenskaber”. Muligvis er det prisen på de cirka 50.000 kr. eller også er det selve funktionaliteten, der ikke har imponeret ejerne.

Se også: Nye elbiler i Danmark, der kommer i 2024, 2025 og 2026

Teslas selvkørende egenskaber dumpede i test

Tilbage i marts klarede Tesla sig dårligst i test med deres “Full Self-Driving”, herhjemme kendt som “Fuldt selvkørende egenskaber”, hvor Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) testede førerassistentsystemer i biler.

Tesla mest avancerede førerassistentsystem blev vurderet som dårligt i seks kategorier og acceptabelt i de to andre. Tesla Autopilot var kun marginalt bedre og fik en god score for vognbaneskift i stedet for dårligt. Muligvis var det blandt andet derfor, at ejerne ikke ønskede at betale de mange penge for funktionaliten.

Tesla var dog ikke det eneste bilmærke, der dumpede i testen. BMW, Mercedes, Ford, Volvo, Nissan og flere andre bilmærker klarede sig heller ikke godt nok. Konklusion var derfor, at man ikke skal stole på bilernes førerassistentsystemer.

Se også: Se Teslas udvalg af elbiler i Danmark

Vi anbefaler:
Test og anmeldelser af elbiler
Hvilke elbiler er billigst?
Derfor skal du lease en elbil i stedet for at købe den