Tesla Cybercab kommer til Europa
Den seneste elbil fra Tesla kommer nu til Europa, har den amerikanske elbilproducent netop afsløret. Tesla Cybercab vil i første omgang blive fremvist udvalgte Tesla-butikker.
Se også: Alle elbiler fra Tesla i Danmark
Tesla viser fremtidsbilen Cybercab frem i Europa
Den kompakte, billigste og selvkørende elbil Cybercab, som Tesla lancerede for blot en måned siden, kommer til Europa, afsløret producenten i en pressemeddelelse.
Tesla Cybercab er en helt selvkørende elbil uden uden rat, pedaler, spejle, håndtag eller ladeport og ikke mindst Teslas helt store fremtidssatsning.
Projektet er så vigtigt for Tesla, at de har prioriteret Cybercab fremfor en mindre og billigere elbil, som ellers var blevet lovet.
Tesla Cybercab er en futuristisk elbil med saksedøre, trådløs opladning og er helt førerløs.
Tesla Cybercab har heller ingen sidespejle eller synlige dørhåndtag. Den har en lille og meget minimalistisk kabine med plads til kun to passagerer, der kan betjene en stor centralt placeret infotainmentskærm.
Tesla Cybercab vil blive fremvist i udvalgte Tesla-butikker i Frankrig, Tyskland, Storbritannien, Holland, Sverige og Norge.
Fra slutningen af november vil Tesla Cybercab blive fremvist i London, Berlin og Paris indtil den 8. december. Fra midten af december fremvises Tesla Cybercab i Amsterdam, Stockholm og Oslo indtil den 31. december.
Indtil videre er der ikke planer om at fremvise Cybercab i Danmark.
Se også: 5 bedre alternativer til Tesla Model Y
Kan du købe en Tesla Cybercab?
Tesla oplyser, at Cybercab får en pris på under 30.000 dollar – altså under prisen på en Tesla Model 3 med baghjulstræk, som koster 29.990 dollar eller 299.990 kr. i Danmark.
Se også: Disse elbiler kommer i 2024, 2025 og 2026
Perspektivering
Du skal dog ikke forvente, at der snart vil rulle førerløse Cybercabs rundt på europæiske veje, som kan bookes i Tesla-appen.
Tesla presser på for at få deres førerløse bil godkendt til kørsel i Europa i starten af 2025, men lovgivning og godkendelser og testkørsler skal først være på plads.
EU har nu i vid udstrækning fulgt den tyske reguleringstilgang, som har til formål at skabe en streng sikkerhedsramme, præcisere det juridiske ansvar og beskytte forbrugerne, når det drejer sig om selvkørende teknologi.
Det er nu et spørgsmål om de eksisterende lovgivningsmæssige rammer kan bruges i større skala med markedsklar automatiseringsteknologi, mens nogle lovgivningsmæssige justeringer stadig kan være nødvendige som en del af denne rejse.
Vi anbefaler:
Se hvilke elbiler der er Bedst i Test
De billigste elbiler i Danmark
Se bedste forsikring til elbiler