Test, bedømmelse og pris på BMW iX1

BMW iX1 byder på alt det BMW gør bedst: God køreoplevelse med en nydelig praktisk kabine, hvor kvalitet og praktikalitet er i højsæddet. Læs test af BMW iX1.

Test, bedømmelse og pris på BMW iX1

Er BMWs mindste SUV og billigste elbil til dato et godt køb? Der er meget godt at sige om den, men der er også steder, hvor iX1 kunne gøre det bedre.

Se også: Alle elbiler fra BMW

iX1 er seneste skud på stammen fra den store velkendte tyske bilproducent, BMW. iX1 er ikke ligefrem en lille elbil, men den er dog BMWs mindste SUV på el, hvor iX3 og iX overgår den på både størrelse og pris.

Helt billig er iX1 dog ikke. Basismodellen koster fra 464.157 kroner. Dét er en prisklasse, hvor der er hårdt pres fra konkurrenterne.

Hvordan er BMWs billigste elbil? Er den det bedste køb i prisklassen? Læs test og se den samlede bedømmelse af BMW iX1.

Konklusion på test af BMW iX1

BMW iX1 ender med et flot testresultat med en score på 80 ud af 100. Det betyder at den får den samlede bedømmelse “Virkelig god”.

BMW iX1 placerer sig som den tredjebedste SUV i mellemklassen, og blandt samme biltype i prisklassen 400.000 til 499.999 kroner tager den 1. pladsen.

Man får rimeligt meget elbil for pengene i iX1, hvor kvaliteten er virkelig god, designet er flot og der er inkluderet et udmærket udvalg af udstyr. I vores Kvalitet/Pris Ratio får den bedømmelsen “God kvalitet for pengene”. Læs mere om Kvalitet/Pris Ratio.

Man får også en elbil med høj sikkerhed, hvis man køber en iX1. I Euro NCAP crash- og sikkerhedstest får den topkarakter med 5 ud af 5 stjerner.

Se også: Varianter, priser og specifikationer på BMW iX1

Se flere billeder af BMW iX1

Det gode ved BMW iX1

iX1 er en utroligt velkørende bil, der for en SUV ligger godt på vejen. Den har også rigeligt med kræfter.

Spørger du os, er iX1 en af de pæneste nye elbiler fra BMW. Det gælder også det indvendige design, hvor iX1 er både flot og praktisk. Sæderne er gode og støttende, og man har en god sidestilling foran. Bagi er der fornuftig med plads til ben og hoved, og man sidder også udmærket.

Når det gælder bygge- og materialekvaliteten, imponerer BMW iX1, og der er overraskende meget standardudstyr for en BMW.

Fører- og infotainmentskærm er af høj kvalitet i iX1, og den er udstyret med BMWs nyeste iDrive 8 infotainmentsystem, der er blandt de bedre på markedet. Der er mulighed for både Apple CarPlay og Android Auto.

Sikkerheden er også i top, og BMW iX1 scorer 5 ud af 5 stjerner hos Euro NCAP.

Se også: Prøvekør en BMW iX1

Dette kunne være bedre ved BMW iX1

Rækkevidden kunne være bedre i iX1, der kun kan fås med et batteri på 64.7 kWh. Det giver en maksimal rækkevidde på 440 kilometer.

Godt nok er BMWs iDrive 8 et udmærket infotainmentsystem, men det er også unødvendigt kompliceret. Der er alt for mange muligheder, indstillinger og funtioner.

Kigger man på kabine- og bagagerumsplads får man mere hos konkurrenterne i prisklassen – og endda også i nogle af de billigere elbiler.

Undervognen kan føles for stiv og ukomfortabel ved kørsel på ujævne og hullede veje.

Se også: Kommende elbiler i Danmark

Alternativer til BMW iX1

Vi byder velkommen til BMW iX1 i Danmark, hvor den skal konkurrere mod elbiler som XPeng G9, Volvo XC40, Volvo C40, Mercedes EQB, Mercedes EQA, og BMW iX3.