Test, bedømmelse og pris på Kia EV9

Kia EV9 med plads til syv personer kunne meget vel være årets bedste elbil til den helt store familie. Læs test af Kia EV9.

Test, bedømmelse og pris på Kia EV9

Kias nye store familiebil med plads op til syv personer er her endelig. Med et futuristisk design, oceaner af plads, lynhurtig opladning og en rimelig skarp pris ser Kia EV9 lovende ud.

Se også: Alle elbiler fra Kia

Den nye Kia EV9 er virkelig iøjnefaldende. Den er stor, kantet og meget futuristisk at se på. Om man kan lide designet er en smagssag, men man lægger mærke til den. Igen skal Kia have en highfive, for at turde være vovede med designet.

EV9 imponerer på papiret også med plads til syv personer, en fornuftig rækkevidde på op til 563 kilometer, hurtig 230 kW lynopladning, kraftig motorydeevne og masser af inkluderet udstyr.

Og så er der prisen, hvor Kia EV9 koster fra 674.900 kroner i den såkaldte “Premium Launch Edition”. En billig familievogn er den ikke, men i forhold til konkurrenterne er det en overraskende skarp pris.

Spørgsmålet er om EV9 er en god elbil? Hvad er godt og hvad er skidt? Vi giver herunder vores bedømmelse af Kia EV9.

Konklusion på test af Kia EV9

Kia EV9 klarer sig imponerende godt i test. Den ender med en samlet score på 92 ud af 100, som er det højeste vi har givet til dato. Kia EV9 får den samlede bedømmelse “Uovertruffen”.

Med den høje score placerer EV9 sig derfor som den bedste bil. Blandt SUV’er i prisklassen tager EV9 derfor naturligvis også 1. pladsen her.

Når det gælder design samt bygge- og materialekvaliteten gør EV9 det udmærket. Byggekvaliteten er rigtig god og materialerne er i typisk Kia-kvalitet. Det betyder en stor brug af plastik, men plastik i en god kvalitet heldigvis. I Kia EV9 matcher prisen nogenlunde kvaliteten. Læs mere om vores Kvalitet/Pris Ratio.

Se også: Varianter, priser og alt om Kia EV9

Se flere billeder af Kia EV9

Det gode ved Kia EV9

Kia EV9 har et vildt og kantet design, som ikke er noget for alle. Vi er dog vilde med, at Kia tør. De gjorde de med EV6 og nu også med EV9.

Der er enomt meget plads i EV9. Der er høj til loftet og plads til syv personer, hvor der selv på sidste sæderække er udmærket med benplads.

Kia EV9 har på trods af dens enorme størrelse nogle fine køreegenskaber. Den er komfortabel, stille i kabinen, føles mindre end den er og mere end hurtig nok.

Med 800 volt-teknologien ombord er der mulighed for meget hurtig opladning af EV9. Den oplader med op til cirka 230 kW, som giver 249 kilometer rækkevidde på 15 minutter.

Se også: Prøvekør en Kia EV9

Dette kunne være bedre ved Kia EV9

Kvaliteten? Jo, byggekvaliteten er god, sæderne er gode og nydelige, men der er meget plastik. Heldigvis er en plastik i en god og holdbar kvalitet, men meget spændende ser det ikke ud og det føles ikke altsammen så lækkert.

Førerskærm og infotainmentskærm er af en god kvalitet og ydeevnen i systemet er også udmærket. Softwaren i EV9 er nu, men virker lige så kompliceret og ulogisk som tidligere. Der er dog mulighed for Apple CarPlay og Android Auto.

Basismodellen må kun trække 750 kg på krogen. Den firehjulstrunke må derimod trække 2.500 kg.

Se også: Læs mere om Kia EV9

Alternativer til Kia EV9

Vi byder velkommen til Kia EV9 i Danmark, hvor den skal konkurrere mod andre elbiler med plads til syv personer, som Tesla Model X, BYD Tang, Volvo EX90, Mercedes-Benz EQS og EQB med ekstra sæderække og VW ID. Buzz LWB.