Kommende Volvo-biler får Unreal Engine-spilmotor

Et partnerskab mellem Volvo og Epic skal bringe grafik af høj kvalitet ind i bilen. Fremtidige Volvo biler skal nemlig bruge Unreal Engine-spilmotoren.

Kommende Volvo-biler får Unreal Engine-spilmotor

Volvo og Epic har løftet sløret for et nyt samarbejde, der skal forbedre grafikken i bilernes software. Partnerskabet betyder, at fremtidige Volvo-biler vil blive udstyret med en avanceret Unreal Engine-spilmotor. Den første elbil med den nye grafik lanceres senere i år.

Der sker ting og sager hos Volvo, der fornylig afslørede et spændende koncept med en forrude som førerdisplay samt store investeringer i hurtig opladning af elbiler. Og nu er svensk-kinesiske Volvo tilbage med flere spændende nyheder. Volvo har nemlig indgået et parnerskab med selveste Epic Games, udvikleren af Fortnite og den avancerede Unreal Engine-spilmotor. Epic har fornylig fremvist seneste version af Unreal Engine 5, der fremviser vanvittige grafiske egenskaber.

Se også: Test af elbiler

Hvad skal en spilmotor i en Volvo?

Ideen med at bringe Unreal Engine-spilmotoren ind i en Volvo siger bilmærket er fordi, at de vil give kunderne den bedst mulige brugeroplevelse. Men hvad betyder det egentlig? Unreal Engine anses for at være en af de mest avancerede 3D-værktøjer til fotorealistisk visualiseringsteknologi, der anvendes i forskellige brancher ud over spil, og som nu også vil blive brugt af Volvo Cars til at udvikle digitale brugerflader inde i bilerne og rendere realtidsgrafik i bilen.

Volvo Cars er den første europæiske bilproducent, der bruger Unreal Engine til udvikling af Human Machine Interface (HMI). Mere specifikt vil man i første omgang fokusere på Driver Information Module (DIM), et af de skærme i kabinen, der giver føreren relevante oplysninger og infotainmentfunktioner, også kaldet et førerdisplay eller instrumentbræt.

Og det skulle altså betyde, at den næste generation af Volvo-biler vil kunderne opleve imponerende grafik af høj kvalitet på disse skærme. Bedre grafik, mere fyldige farver og nye 3D-animationer skal være med til at give brugerne en bedre oplevelse.

Læs også: Volvo: Problemfri konnektivitet er et must i fremtidens biler

Volvo
Volvo vil bruge Snapdragon Cockpit og Unreal Engine.

Unreal Engine og Snapdragon Cockpit

I kommende Volvo-biler vil man derfor finde en kombination af Epics Unreal Engine samt Qualcomms Snapdragon Cockpit, der i vores ører lyder som en lovende kombination. Hos Volvo mener man, at de vil sætte standarden for for grafik og infotainmentsystemets ydeevne. Som følge heraf vil Volvo Cars’ næste generation af infotainmentsystem være mere end dobbelt så hurtigt som forgængeren, mens grafikgenerering og -behandling inde i kabinen vil være op til ti gange hurtigere.

Softwaren vil selvfølgelig stadig med Googles infotainmentsystem, Android Automotive.

Præsenteres sammen med ny elbil i år

Den første bil, der indeholder den nye grafik, er den nye, helt elektriske flagskibsmodel, som Volvo Cars vil afsløre senere i år. Her er der med stor sandsynlighed tale om Volvo Embla. Den model er den første af en ny generation af helt elektriske Volvo-biler, da Volvo Cars sigter mod kun at sælge rent elektriske biler inden 2030.

Se også: Seneste nyheder om elbiler