Sådan vil Volvo give nye elbiler bedre rækkevidde

Med ny Tesla-lignende teknologi vil Volvo gøre deres elbiler simplere og lettere, hvilket vil give dem en længere rækkevidde. Læs hvordan.

Sådan vil Volvo give nye elbiler bedre rækkevidde

Sidste år gjorde Volvo det klart, at de satsede alt på fuldelektriske biler med et mål om, at halvdelen af deres bilsalg i 2025 skal være elbiler, og i 2030 skal brændstofbilerne være helt ude af billedet. Siden da har Volvo fået to elektriske biler i deres sortiment, nemlig Volvo XC40 Recharge og den nyere Volvo C40 Recharge, som på rækkevidde ikke helt kan hamle op med Teslas elbiler. Men det kan der blive lavet om på med ny teknologi, der kan gøre Volvos kommende Recharge-elbiler mere effektive.

Se også: Volvo elbil test – XC40 Recharge

Mega-casting giver flere fordele

Volvo har nemlig bekræftet, at næste generation af deres helt elektriske biler vil benytte en ny megastøbningsteknik, som er i stil med den Tesla bruger i den nye Model Y. Den nye teknologi er gjort mulig af en investering på 810 millioner pund (omtrent 7,1 mia. kroner) til opgradering af produktionsanlægget i Torslanda, Sverige.

Volvo Recharge Embla-koncept
Recharge Embla-konceptbilen bliver første produktionsbil fra Volvo med mega-casting-teknologi.

Den såkaldte mega-casting-teknologi indebærer, at bunden i bilen støbes i et stykke aluminium, hvilket reducerer fremstillingskompleksiteten. Bilens underliggende struktur sammensættes af få større stykker og man undgår mindre komponenter, der er svejset sammen. Udover at gøre bilerne lettere og hurtigere at producere, har mega-casting også andre fordele. Det gør bilen mere simpel og giver en lettere samlet vægt. Og den lettere vægt giver en bedre effektivitet og dermed rækkevidde.

Volvo, at mega-casting-teknologien vil gøre det muligt at fjerne omkring 100 dele fra hver bil.

Læs også: Disse nye elbiler er på vej fra Polestar

Giver flere designmuligheder

Det virker til at mega-casting er gaven, der bliver ved med at give. Den forældes ikke, da den let kan tilpasses og justeres ved blot at justere elementer i formen, så de passer til ny affjedring, motorer og batteripakker. Udover simplere og hurtigere produktion samt en bedre effektivitet, giver den også større fleksibilitet, når det kommer til designet på elbilerne.

Teknologien kan også bruges til at skræddersy en platform til en bestemt bil, da den krævede indsats kun er et spørgsmål om at udskifte en stempelstump i stedet for at omrokere en hel produktionslinje. Og det gør det lettere at producere helt unikke, og effektive, elbiler.

Den første bil med den nye mega-casting teknologi bliver en produktionsversion af Concept Recharge med navnet Embla, vil blive produceret i 2025.

Se også: Nyheder om elbiler