Volvo: I 2025 vil elbiler koste det samme som benzinbiler

Ifølge den administrerende direktør for Volvo, vil elbiler i 2025 være faldet så meget i pris, at de vil koste det samme som en benzinbil.

Volvo: I 2025 vil elbiler koste det samme som benzinbiler

Der er spændende tider forude, hvis vi kan regne med denne påstand fra Volvos administrerende direktør. Jim Rowan mener nemlig, at elbiler allerede i 2025 vil koste det samme som en benzinbil. Det betyder, at mange flere vil have råd til at købe en elbil.

Se også: Volvo teaser for ny lille elbil – EX30 på vej?

Høje priser på elbiler holder udbredelsen tilbage

Den største hindring for udbredelsen af elbiler lige nu er prisen. Mangelfuld opladningsinfrastruktur, lange leveringstider og chipmangel – alt dette blegner, når det drejer sig om det enkle faktum, at der skal være råd til at købe en ren elbil. Men der er lys forude. Bilproducenten Volvo hævder, at elbiler vil koste det samme som tilsvarende benzindrevne biler allerede i 2025.

Det er Volvos ambition er at blive et 100 procent elektrisk bilmærke inden 2030 samt at blive klimaneutral inden 2040. Volvo er derfor en af bilbranchens mest ambetiøse, når det gælder bæredygtighed og ansvarlighed. Det betyder samtidig også, at skal Volvo være en succesfuld bilproducenten i fremtiden, skal elbilen opnå større udbredelse. Lige nu koster den billigste fuldelektriske Volvo dog knap 400.000 kroner, hvilket er en pris i overkanten for rigtig mange.

Prisen på elbiler dikteres mest af omkostningerne til de store batteri, men en stor del af prisen afhænger også af mangel på chips, efterspørgsel og transport. Stigninger i brændstof- og energipriser gør også produktionen dyrere, og Covid-relaterede forsinkelser påvirker stadig bilproduktionen, især i Kina.

Se også: Test af elbiler

Elbilerne bliver snart billigere?

Volvos administrerende direktør, Jim Rowan, er dog optimistisk med hensyn til fremtiden. Han hævder, at elektriske Volvo’er i 2025 vil koste det samme som benzinbiler.

Afgørende er batteriteknologien og energieffektiviteten på biler, som på det tidspunkt vil være langt mere avanceret. Det betyder, at elbilerne vil kunne have en lang rækkevidde, men uden at have behov for et kæmpestort batteri. Et mindre batteri betyder mindre omkostninger.

En udfordring kan dog blive, at der bliver endnu større kamp om råmaterialer til batterierne, hvilket vil gøre disse endnu mere kostbare end de er nu.

Se også: Nyheder om elbiler