Volkswagen ID. Buzz GTX – her er den danske pris

Volkswagen ID. Buzz GTX er ikke kun rummelig. Den har hele 340 hestekræfter, og nu kan du købe den i Danmark. Se dansk pris og tilgængelig på VW ID. Buzz GTX.

Volkswagen ID. Buzz GTX – her er den danske pris

Volkswagen har afsløret danske priser på den hurtige minibus, ID. Buzz GTX, som er udstyret med to elmotorer med en samlet effekt på 340 hestekræfter. Den danske pris på ID. Buzz GTX starter ved 509.995 kroner.

Se også: Priser, specifikationer og billeder af Volkswagen ID. Buzz

Danske priser på ID. Buzz GTX

Bilproducenten løftede sløret for ID. Buzz GTX tilbage i marts, og siden da har vi ventet på de priser, som i dag er blevet annonceret.

Den højtydende ID. Buzz fås to udgaver: Både i en kort udgave med normal akselafstand på 2.989 mm og med lang akselafstand på 3.240 mm og med plads til syv personer.

Volkswagen ID. Buzz GTX koster som tidligere nævnt 509.995 kroner, og prisen på ID. Buzz Lang i GTX-udgaven er 549.995 kroner.

Se også: Priser, specifikationer og billeder af Volkswagen ID. Buzz Lang

Vild ydeevne i en minibus

Man forbinder sjældent en minibus med høj ydeevne og gode køreegenskaber, men det er netop, hvad Volkswagen har skabt med den nye ID. Buzz GTX, som nu kan købes i Danmark.

Hvor den normale ID. Buzz yder 210 kW (286 hk), hvilket bestemt heller ikke er skidt, er der skruet knap 19 procent op for ydeevnen i GTX-udgaven, så den yder 250 kW (340 hk).

Bagpå sidder den velkendte 286 hk stærke APP550-elmotor, som man også finder i ID.4 og ID.7. Dertil er der på forakslen tilføjet en 109 hk asynkron elmotor. Som i Volkswagens øvrige GTX-modeller er der altså derfor tale om firehjulstræk – det, som Volkswagen kalder 4Motion.

Faktisk er ydeevnen i ID. Buzz GTX så høj, at den giver Porsches begrænsede serie af T3 Transporter med 231 hestekræfter og en 3,2 liters 6-cylindret boxermotor fra 1980’erne baghjul.

En acceleration fra 0 til 100 km/t er overstået på 6,5 sekunder, men tophastigheden er dog begrænset til 160 km/t, så en fartdjævel er den dog ikke. Og det er måske også meget godt med en kampvægt på 2.500 kg i den korte udgave og 2.700 kg i den store udgave med plads til syv personer.

Den korte udgave af ID. Buzz GTX kan trække op til 1.800 kg på krogen, mens du må nøjes med 1.600 kg trækkraft i ID. Buzz Lang GTX.

Se også: Se alle elbiler fra Volkswagen

Op til 458 km rækkevidde

Trods det ikke så aerodynamiske design og høje vægt kan du godt pakke rækkeviddeangsten væk, når du kører i en ID. Buzz GTX.

Den korte udgave har et 79 kWh NCM-batteri med en rækkevidde på 419 km, mens den lange udgave har et 86 kWh NCM-batteri med en rækkevidde på op til 458 km. Det er marginalt mindre end basisudgaven af ID. Buzz Lang, som kan køre op til 468 km.

Opladningen foregår samtidig også i et fornuftigt tempo. 10 til 80 % via DC-opladning er klaret på ned til 26 minutter med en ladeeffekt på 186 kW i den korte udgave. I den lange udgave er ladeeffekten på 200 kW, og en opladning er derfor også gennemført på 26 minutter.

Se også: Test og anmeldelser af elbilers komfort

Volkswagen dominerer markedet for elektriske minibusser

Med introduktionen af den sporty ID. Buzz GTX i Danmark sætter Volkswagen sig massivt på markedet for elektriske minibusser og varebiler.

VW ID. Buzz er i forvejen den suverænt mest solgte elektriske minibus og varebil i Danmark. Siden 1. januar 2023 er ID. Buzz og ID. Buzz Cargo blevet solgt i 2.612 eksemplarer. Til sammenligning er den næst mest solgte elektriske minibus/varebil Mercedes-Benz eCitan med 367 eksemplarer og Mercedes-Benz eVito med 272 eksemplarer.

Med den nye højtydende ID. Buzz GTX, som kan fås med plads til syv personer, rammer Volkswagen bredere med sin minibus end nogen anden producent – og selskabets dominans på området for elektriske minibusser vil formentlig kun øges.

Det kan undre, at ingen andre producenter tager dette segment mere seriøst, når der tydeligvis er stor efterspørgsel på en elektrisk minibus med god rækkevidde og en attraktiv pris.

Vi anbefaler:
Disse elbiler er Bedst i Test
Kommende elektriske minibusser i 2024, 2025 og 2026
De billigste elbiler i Danmark